خوب های طالبان در تهران!

دستگاه دیپلماسی ايران همه را پاي ميز مذاكرات مي‌آورد، از سران جهان گرفته تا گروهك‌هاي تروريستي. كم‌كم دنيا باور مي‌كند دستگاه ديپلماسي ايران، يكي از بهترين تيم‌هاي سياست خارجي را گرد آورده است كه مي‌تواند هم با آمريكا كه خود را ابر قدرت مي‌داند به مذاكره بنشيند و هم گروه تروريستي طالبان را كه امنيت …

دستگاه دیپلماسی ايران همه را پاي ميز مذاكرات مي‌آورد، از سران جهان گرفته تا گروهك‌هاي تروريستي. كم‌كم دنيا باور مي‌كند دستگاه ديپلماسي ايران، يكي از بهترين تيم‌هاي سياست خارجي را گرد آورده است كه مي‌تواند هم با آمريكا كه خود را ابر قدرت مي‌داند به مذاكره بنشيند و هم گروه تروريستي طالبان را كه امنيت ايران و افغانستان را زير سوال برده بود براي مذاكره فرا بخواند. باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا بارها به اين توانايي محمد جواد ظريف و وزارت امور خارجه ايران اعتراف كرده است كه با ايران بايد مذاكره كرد. البته اينكه رياست جمهوري آمريكا چنين اعترافي مي‌كند دليل بر عقب نشيني و ادامه دادن مذاكرات بدون حاشيه نيست، با اين حال پالس‌هايي كه از صحبت‌هاي طرفين مذاكرات هسته‌اي مخابره ‌مي‌شود به دنيا ثابت مي‌كند چهره سياهي كه از ايران ساخته شده بود، دروغي بيش نيست و اين روزها خبر سفر هيات سياسي طالباني به تهران نيز مهر تاييد توانايي ايران براي مذاكره با هر گروه و جرياني است.
اين طالبان قاتل نيست
دو هفته پيش بود كه خبر سفر هيات سياسي طالباني به ايران توسط يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي منتشر شد. اما هيچ‌كدام از مسئولان اين خبر را نه تاييد كردند و نه تكذيب. برخي نمايندگان مجلس تاكيد داشتند از سفر مطلع هستند اما نمي‌توانند اطلاعاتي را در اين زمينه دهند. سرانجام بعد از گذشت دو هفته، رئيس کمیته دفاعی مجلس ضمن تايید سفر اخیر هیات سیاسی طالبان به ایران گفت: نمی‌توانم جزییات را اعلام کنم اما آنها اعلام آمادگی کرده و آمده اند تا صحبت کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران اسماعیل کوثری گفت: این هیاتی که به ایران سفر کرد، از آن شاخه‌های طالبان نیستند که بخواهند «تُند» باشند، بلکه مذاکره را قبول دارند. نماینده تهران اظهار داشت: آن شاخه‌ای از طالبان که برخورد ناشایست با مردم می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند مورد قبول ما باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نمی‌توانم جزییات را اعلام کنم اما آن چیزی که هست اینکه آنها اعلام آمادگی کرده و آمدند صحبت کردند. وی افزود: کسانی که بخواهند از راه مذاکره و گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کنند ما می‌پذیریم و با آنها برای حل مشکلات منطقه صحبت و مذاکره می‌کنیم.
حضور طالبان براي سومين بار درايران
البته به نظر مي‌رسد اين اولين باري نيست كه هيات طالباني براي مذاكرات به تهران سفر مي‌كند. هیات سیاسی طالبان افغانستان پیش از این دو مرتبه به‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند. ۲۸ ارديبهشت سال جاري هیات سیاسی طالبان افغانستان به‌رهبری طیب آغا به ایران سفر کرد. این هیات متشکل از اعضای دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر، وارد تهران شد. رهبری هیات سیاسی طالبان افغانستان در این سفر به‌عهده «طیب آغا» مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر بود. طالبان افغانستان پیش از این اعلام کرده بودند که هدف آنها از ایجاد دفتر سیاسی در قطر ارتباط با سایر کشورهای جهان است، به همین منظور از زمان ایجاد این دفتر اعضای آن سفرهای متعددی به سایر کشورها از جمله چین، استرالیا، آلمان، ژاپن و برخی دیگر از کشورها داشته‌اند. اين بار هیات سیاسی طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای به ‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ترس داعش از نزديكي طالبان به تهران
از سوي‌ديگر نزديكي طالبان به ايران و نشستن پاي ميز مذاكرات براي حل مشكلات منطقه‌اي، گروهك تروريستي داعش را دلواپس كرده است. اين گروهك تروريستي كه قصد تسلط بر تمام كشورهاي اسلامي را دارد، از اينكه طالبان با ايران مذاكره كرده به وحشت افتاده و به دنبال آن طی روزهای گذشته درگیری بین افراد طالبان و داعش در استان ننگرهار در شرق و استان فراه در غرب افغانستان شدت گرفته و ده‌ها نفر از دو طرف کشته  یا زخمی شده‌اند.  به گزارش ایرنا، خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که «عبدالرحیم مسلم دوست» که خود را فرمانده داعش در افغانستان مي‌داند، گفته است که طالبان نماینده «آی اس آی» بوده و جهاد علیه این گروه واجب است. از یک سال گذشته به این طرف ادعاهای ضدو نقیض در رابطه با حضور گروه داعش در افغانستان صورت گرفته است و تا بهار امسال اکثریت مقامات دولتی افغانستان حضور داعش در این کشور را تبلیغات اطلاعاتی مي‌خواندند اما پس از گروگانگیری مسافران هزاره در زابل و حمله انتحاری در جلال آباد در شرق افغانستان که بیش از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، نمي‌بينيم مقامات حضور داعش را در این کشور تایید کردند. «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان یک ماه پیش با حضور در مجلس سنای افغانستان، داعش را خطری بزرگ برای افغانستان و منطقه دانست وگفت: داعش قصد دارد از شمال افغانستان وارد کشورهای آسیای مرکزی شود.
ديپلماسي الگوي سياست داخلي شود
هر چند دولت يازدهم در سياست خارجي و مذاكره با گروه‌هاي مختلف خارجي موفق عمل‌كرد و اين نتيجه ديپلماسي ظريف است، در سياست داخلي موفقيت لازم را نداشت. دستگاه ديپلماسي دولت روحاني در دوسال اخير نگاه دنيا به ايران را تغيير داد اما متاسفانه در سياست داخلي و تغيير نگاه جريان‌هاي سياسي به يكديگر موفق نبود و هر روز شاهد شكاف بين جناح‌هاي سياسي و اشخاص تاثير گذار در انقلاب و كشور هستيم. لازم است موفقيت ديپلماسي، الگويي براي سياست داخلي شود تا اميد را داخل نيز احساس كنيم و گروه‌هاي مختلف سياسي كه حتي رويكردهاي يكديگر را نيز قبول ندارند براي پايان منازعات خود به پاي ميزمذاكره بيايند و مشكلات را حل كنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا