عسل های صنعتی خواص چندانی ندارند!/ آب عسل جایگزینی مناسب برای عسل

مصطفی لعل شاطری امروزه ثابت شده است که عسل برای تقویت سطح ایمنی بدن فوق العاده مفید است. این خوردنی درمانگر و معجزه آسا همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریال قابل توجهی است که برای حفاظت از سیستم گوارشی مفید هستند. بعلاوه می‌توان از عسل برای درمان مشکلات و بیماریهای معمول مثل سرماخوردگی …

مصطفی لعل شاطری

امروزه ثابت شده است که عسل برای تقویت سطح ایمنی بدن فوق العاده مفید است. این خوردنی درمانگر و معجزه آسا همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریال قابل توجهی است که برای حفاظت از سیستم گوارشی مفید هستند. بعلاوه می‌توان از عسل برای درمان مشکلات و بیماریهای معمول مثل سرماخوردگی و گلودرد استفاده کرد. از سوی دیگر با وجودی که عسل قادر به درمان سرطان نیست اما دارای خواص ضد تومور است و سطح آنتی اکسیدان بین سلولی را افزایش می‌دهد. دكتر سيد مهدي مير غضنفري عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش در این باره می گوید: در قرآن کریم سوره نحل آیات ۶۸ و ۶۹ به عسل اشاره شده است که این خود بیانگر جایگاه والالی این ماده غذایی است. خداوند در این آیات اشاره می نماید که پروردگار به زنبور عسل الهام کرده است تا به تهیه عسل بپردازد که در آن برای مردم درمانِ دردهایشان قرار داده شده است. علاوه بر این درباره ی این ماده غذایی احادیث فراوانی ذکر شده است و عمده ی مضمون آن ها در بردارنده خواص درمانی عسل است به نحوی که آن را بهترین شفا برای بیماری ها ذکر کرده اند.

عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش افزود: علاوه بر این گاه عسل در کنار سایر کارها به عنوان ماده ای منحصر به فرد از آن یاد شده است، چنانکه از آنجایی که فصل بهار فصل حجامت است، معصومین (ع) بیان داشته اند که اگر در چیزی درمان باشد آن نیشتر حجامت و سپس نوشیدن عسل بعد از آن است. حتی درباره ی نحوه ی خوردن آن ذکر شده است که در دهان قرار داده و به مرور در دهان آب شده و اینگونه جذب بدن شود و از خوردن یکجا و یکدفعه آن خودداری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تمام این خواص در عسل های موجود در بازار وجود ندارد، بلکه بسته به نوع عسل و مکان تولید آن متفاوت است. ولی در مجموع می توان بیان داشت که بهترین عسل های طبیعی آن گروهی می باشند که در دامنه ی کوه ها و یا در جنگل ها تولید می شوند. چراکه اینگونه از عسل ها دارای بیشترین خواص هستند. متاسفانه امروزه در فرآیند صنعتی شدن به زنبورها خوراک داده می شود که این عسل مسلما دارای خواص های ذکر شده در متون روایی نمی باشد و یا ضریب تاثیر آن بسیار اندک است.

دكتر مير غضنفري همچنین درباره افرادی که به هر دلیل نمی توانند عسل مصرف نمایند کفت: افرادی نیز عسل به آن ها سازگار نیست که به آن ها استفاده از  آب عسل توصیه می شود. روش تولید این نوشیدنی سرشار از خاصیت به این گونه است که یک واحد عسل را با ۳ واحد آب مخلوط و بر روی حرارت اندک بجوشانند تا به قوام برسد و سپس آن را صاف نموده و مصرف کنند. این نوشیدنی همچنین برای افرادِ سرد مزاج و دارای ضعف مزاجی، افرادی که مکرر دچار سرماخوردگی می شوند و یا افرادی که مفاصل آن ها خواب می رود، بسیار مفید است.

وی همچنین اشاره داشت: از آنجایی که آب عسل دارای طبعی گرم است، افراد گرم مزاج بهتر است که در مصرف آن احتیاط نمایند. از این رو توصیه می شود که همراه یا پس از صرف این نوشیدنی مقداری آبلیمو و یا میوه های ترش مزه استفاده نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا