دلواپسان در فیضیه

این طلبه‌ها در حالی دورهم جمع شدند و شعار دادند که وزیر کشور همان روز گذشته در همایش فرمانداران گفته بود که به تجمعات هسته‌ای مجوز نمی‌دهد. رحمانی‌فضلی گفته بود: «گردهمایی‌ها و تجمع‌هایی که مورد وفاق رهبری، دولت و ملت است لزومی ندارد به کف خیابان کشیده شود. موضوعی مانند مسئله هسته‌ای که جنبه ملی …

این طلبه‌ها در حالی دورهم جمع شدند و شعار دادند که وزیر کشور همان روز گذشته در همایش فرمانداران گفته بود که به تجمعات هسته‌ای مجوز نمی‌دهد. رحمانی‌فضلی گفته بود: «گردهمایی‌ها و تجمع‌هایی که مورد وفاق رهبری، دولت و ملت است لزومی ندارد به کف خیابان کشیده شود. موضوعی مانند مسئله هسته‌ای که جنبه ملی دارد، کسی نمی‌تواند به‌عنوان موافق یا مخالف در کف جامعه تجمع یا گردهمایی درخصوصش برگزار کند. هیچ‌گونه مجوزی برای مسائلی که مورد وفاق عینی قرار گرفته است، صادر نخواهیم کرد».

بااین‌حال، پایداری‌های قم تجمع در مدرسه فیضیه را آغاز کردند. آنها روز جمعه هفته گذشته هم تجمعی را در مقابل سایت فردو ترتیب داده بودند که مرتضی آقا‌تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، در آن مراسم سخنرانی کرده و البته سیمای قم هم این تجمع را پخش کرده بود.
تلاش برای جلب حمایت مراجع
در این تجمع‌ها که روز گذشته با عنوان «ما اجازه نمی‌دهیم» در مدرسه فیضیه برگزار شد، آیت‌الله مصباح در سخنرانی تازه خود اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را فرزندان ملت عنوان کرده و آنها را از اتهام خیانت مبرا دانسته بود، اما فرزند او یعنی مجتبی مصباح‌یزدی روز جمعه به همراه تعدادی از طلاب همسو به بیوت مراجع رفتند تا بتوانند اقدامات خود در تجمعات را تحت حمایت مراجع نشان دهند. قاسم روانبخش، از اعضای شاخه پایداری در قم هم در کنار فرزند آیت‌الله مصباح حضور داشت. روانبخش تا همین اندازه حضور روز گذشته خود را در گفت‌وگو با «شرق» تأیید کرد، اما از پاسخ به بقیه سؤالات خودداری کرد. یکی از بیوتی که روانبخش و فرزند آیت‌الله‌مصباح دق‌الباب زده‌اند، بیت آیت‌الله نوری‌همدانی بوده است که به گزارش ایلنا، ظاهرا با مخالفت هم روبه‌رو شده‌اند. باوجود این مخالفت اما آنها در مدرسه فیضیه جمع شدند و شعار دادند. خبرگزاری رسا، این تجمع را تجمع باشکوه هسته‌ای عنوان کرد. شعارهای «لبیک یا امام»، «ما ذوالفقار حیدریم، فدائیان رهبریم»،« نه تعلیق نه تخفیف؛ لغو یکجای تحریم» و «توسعه هسته‌ای، حق مسلم ماست» هم از سوی شرکت‌کنندگان سر داده شد. جالب است که این تجمع صرفا در مدرسه فیضیه نبوده و به گزارش رسا، عده زیادی از طلاب، استادان و مدیران مدارس علمیه و نیز مراکز و مؤسسات تخصصی حوزوی به‌سوی مدرسه علمیه فیضیه راهپیمایی کرده و بعد در تجمع یادشده حاضر شده‌اند. اگرچه معلوم نیست این راهپیمایی مصداق بیرون‌کشیدن تجمع از محیط سربسته می‌شود یا خیر. در لحظات ابتدایی این تجمع حاج مهدی سلحشور، از مداحان اهل‌بیت(ع) نیز مداحی کرد. به گزارش رسا، در بیرون از مدرسه فیضیه و جلو در ورودی، جمعی از بانوان قمی هم حضور داشتند. شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان خبرگان رهبری، معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مسئولان حوزوی و دیگر شخصیت‌های سیاسی در این تجمع حاضر شده‌اند.
سخنرانی حداد عادل
غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم یکی از سخنرانان این مراسم بود. دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله اراکی هم سخنرانی کرد و گفت که سخن این اجتماع با دشمنانی است که می‌خواهند ملت ایران را از راهی ٣٦ساله بازدارند؛ آنها سال‌های متمادی نتوانستند با توطئه‌های سیاسی و نظامی ما را از راهمان دور کنند و اگر امروز بخواهند با فریب چنین کاری انجام دهند، بدانند که چنین آرزویی را به گور خواهند برد. ما اعلام می‌کنیم به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی اعتماد داریم و پشتیبان این تیم و دولت هستیم و به‌هیچ‌وجه مخالفتی با مذاکره با گروه ١+٥ نداریم، اما این مذاکرات باید در چارچوب‌هایی باشد که رهبر معظم انقلاب اعلام فرمودند. پایداری‌های قم تجمع خود را به پایان رساندند، بی‌آنکه بخواهند مجوزی دریافت کنند. درهمین‌باره هم صالحی‌منش، استاندار قم اگرچه به خبر آنلاین گفته است وزیر کشور رسما و طی ابلاغیه‌ای هر نوع تجمع له یا علیه مذاکرات هسته‌ای را ممنوع اعلام کرده و ما نیز برهمین‌اساس مجوزی به این‌گونه تجمعات نمی‌دهیم، اما در توجیه تجمع قم در مدرسه فیضیه گفته است این تجمع در داخل فیضیه برگزار می‌شود و از آنجا که حوزه‌های علمیه مانند دانشگاه هستند برگزاری تجمعات در محوطه داخلی آنها نیازی به مجوز ندارد. او گفته است چنانچه تجمع به بیرون کشیده شود، با آنها برخورد خواهد شد. اما هم‌زمان با مدرسه فیضیه، اهوازی‌ها هم در مسجد اعظم این شهر گرد هم آمدند و امام جمعه این شهر، یعنی حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی در جمع آنان سخنرانی کرد. در این مراسم که آیت‌الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت‌الله حیدری، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشتند، امام‌جمعه موقت اهواز با اشاره به برنامه‌های پخش‌شده از سوی صداوسیما درخصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای تبیین رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب و چگونگی روند مذاکرات برنامه‌های مناسبی پخش می‌کند؛ فعالیت صداوسیما در این خصوص قابل‌تقدیر است. اشاره امام جمعه اهواز به مستنداتی است که این‌ روزها از صداوسیما با هدف انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پخش می‌شود. آغاز این نوع تجمعات با نام «ما اجازه نمی‌دهیم» در مشهد کلید خورد و قبل از آن هم بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در میدان فلسطین چنین گردهمایی‌ای را برگزار کرده بود. تجمعات آنها چه در تهران و چه در مشهد، بدون مجوز برگزار شد؛ اما همین موضوع سبب نشد که با مانعی برای برگزاری تجمع روبه‌رو شوند. درصورتی‌که تجمع اعتراضی مشهد که مسئولیت آن را جمعی از تشکل‌های فرهنگی، هیئات مذهبی، خانواده شهدا و ایثارگران، نخبگان و علمای مشهد به‌عنوان دعوت‌کننده برعهده گرفتند، در بخش‌های خبری صداوسیما بازتاب گسترده‌ای داشت. این در حالی بود که به گزارش ایلنا، مدیرکل سیاسی استانداری خراسان‌رضوی درباره مجوز آن تجمع گفته بود: هیچ‌گونه مجوزی برای برگزاری جهت تجمع در میدان شهدا به استانداری ارسال نشده است. بنا به این گزارش، رابطه نزدیک استاندار خراسان‌رضوی با جبهه پایداری سبب شده تجمع دلواپسان بدون هیچ مخالفت قانونی برگزار شود. به‌نظر می‌رسد برگزاری تجمعاتی ازاین‌دست در محیط‌های سربسته که نیازی به مجوز هم ندارد از این به بعد شدت بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا