رتبه ایرانی‌ها در وایبر، تلگرام، لاین و واتس‌اپ

 بر اساس گزارش رسانه‌ها، بازار فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری تلفن‌همراه در کشور به‌حدی پررونق است که براساس آخرین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نزدیک به ١٠ درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاه‌های نرم‌افزاری به خود اختصاص داده‌اند. هم‌اکنون فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری برای کاربران ایرانی گوشی‌های هوشمند در بخش سیستم‌عامل اندروید و …

 بر اساس گزارش رسانه‌ها، بازار فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری تلفن‌همراه در کشور به‌حدی پررونق است که براساس آخرین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نزدیک به ١٠ درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاه‌های نرم‌افزاری به خود اختصاص داده‌اند. هم‌اکنون فروشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری برای کاربران ایرانی گوشی‌های هوشمند در بخش سیستم‌عامل اندروید و هم در بخش سیستم عامل iOS شکل گرفته که به نوعی نیاز کاربران ایرانی را از اپ‌استورهای معروف جهانی همچون گوگل‌پلی و ‌ای‌تیونز مرتفع کرده است. براساس آمارهای موجود، ٤٠٠ میلیون نفر در دنیا از نرم‌افزار وی‌چت برای چت‌کردن و ارسال صوت و تصویر به صورت کاملا رایگان استفاده می‌کنند که براساس گفته محمود واعظی، یک درصد این کاربران معادل چهار میلیون نفر ایرانی هستند. با بررسی‌های صورت‌گرفته از استفاده کاربران ایرانی از نرم‌افزارهای کاربردی موبایل نشان می‌دهد بالغ بر ٨٠ درصد کاربران ایرانی سیستم‌عامل‌های اندروید از فروشگاه کافه بازار برای خرید نرم‌افزارهای خود کمک می‌گیرند که در این فروشگاه سهم اپلیکیشن‌های کاربردی مانند وی‌چت، وایبر، واتس‌اپ، تانگو و اینستاگرام که این روزها در دایره توجهات قرار دارد، بالغ بر یک میلیون دانلود است. به تعبیری این اپلیکیشن‌ها هر کدام بیش از یک‌میلیون بار توسط کاربران ایرانی کافه بازار بارگذاری شده است و با احتساب اینکه اگر این کاربران ٨٠ درصد کاربران سیستم‌عامل اندروید را تشکیل دهند، شمار کاربران اپلیکیشن‌های موبایل برای سیستم‌عامل اندروید بالغ بر یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر خواهد بود. درهمین‌حال، سهم فروشگاه نرم‌افزاری سیبچه نیز برای کاربران سیستم‌عامل اپل iOS بیشتر از فروشگاه‌های مشابه به‌نظر می‌آید و با وجودی که آماری از شمار کاربران اپل در ایران وجود ندارد، اما به اعتقاد فعالان، شمار کاربران اپل از بارگذاری این برنامه‌های کاربردی به بیش از ٣٠٠ هزار نفر می‌رسد که با احتساب شمار مشترکان، برنامه‌های کاربردی اندروید، به نظر می‌رسد بالغ بر ١,٥ میلیون ایرانی عضو این شبکه‌های اجتماعی هستند. بااین‌حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهارنظر رسمی شمار کاربران برنامه کاربردی وی‌چت را چهارمیلیون نفر عنوان کرده است. حضور قابل‌توجه کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی موبایلی به حدی است که ضرر اپراتورهای تلفن‌همراه را به‌همراه داشته است. براساس اعلام وزارت ارتباطات در نوروز سال ٩٤، سه اپراتور اول، دوم و سوم ١٩ میلیارد پیامک ردوبدل کرده‌اند که این آمار در مقایسه با ارسال ٢٨ میلیارد پیامک تبریک در سال ٩٣، ٩ میلیارد کاهش را نشان می‌دهد. این مسئله موجب شد بحث سیاست‌گذاری فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی، از ابتدای سال ٩٤ و با ارائه آمار کاهش درآمد اپراتورهای تلفن‌همراه از بخش پیامک بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در اولین روزهای کاری سال ٩٤ به دنبال کاهش آمار پیامک‌های نوروزی اپراتورهای تلفن‌همراه، اعلام کرد باید فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی قانونمند شود تا فعالیت آنها از لحاظ اقتصادی به درآمد اپراتورها ضربه وارد نکند. در حالی مسئولان مربوطه در حال سیاست‌گذاری فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایل هستند که از اواخر سال ٩٣ تاکنون برخی از این شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان مانند وایبر و تلگرام با کندی و اختلال شدید مواجه شده است.
حال سایت الکسا به‌تازگی آمار قابل‌توجهی از کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی موبایلی ارائه کرده که بر اساس آن، رتبه ایران را در هریک از این شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد. به گزارش خبرآنلاین، اگر سرور اصلی سایت‌هایی مانند وایبر، تلگرام، لاین و واتس‌اپ را ملاک اصلی و میزان ترافیک ورودی- خروجی به سرورهای این سایت‌ها را ملاک بازدید قرار دهیم، می‌توانیم بر مبنای آمار تولیدشده الکسا، چنین قضاوت کنیم که در وایبر ایران اول، روسیه دوم، آمریکا سوم، هند چهارم و برزیل پنجم هستند. گفتنی است ایران ١١,٨ درصد از ترافیک را در اختیار دارد و روسیه با ١٠.٤ دوم است. همچنین در تلگرام آمریکا با ٨٤ درصد اول و با اختلاف زیادی ایران با ٣.٧ درصد دوم، هند با ٣.٢ درصد سوم، انگلیس و اسپانیا نیز در رده‌های چهارم و پنجم ترافیک الکسا هستند. در لاین نیز اندونزی با ١٥.١ درصد اول، آمریکا با ١١.٢ درصد دوم و ایران با ٩.٢ درصد سوم است. از طرفی در واتس‌اپ جالب اینجاست که نامی از ایران نیست، ولی تعداد کاربران ایرانی واتس‌اپ باید در رده اول تا پنجم باشد، اما خبری در این جدول نیست. در این فهرست، هند با ٢٢.٤ درصد، برزیل با ١٤ درصد، ترکیه با ٥.١ درصد، اسپانیا با پنج درصد و ایتالیا با ٤.٨ درصد مقام‌های پرترافیک اول تا پنجم را دارند. نکته مهم این است که تا چه حد می‌توان به آمار ترافیک الکسا استناد کرد؟ این در حالی است که نامی از ایران در فهرست بالای واتس‌اپ نمی‌بینیم ولی واتس‌اپ با ٤٣ زبان مختلف ازجمله فارسی، طرفداران زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا