گرایش روزافزون بانوان به مصرف قلیان نگران کننده است

مهدی خدابخشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله بیش از دو برابر افزایش یافته که در دختران این مقدار بیشتر است. وی عنوان کرد: مقدار مصرف سیگار در پسران از سه به پنج و در دختران از یک به ۹ درصد افزایش …

مهدی خدابخشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله بیش از دو برابر افزایش یافته که در دختران این مقدار بیشتر است.

وی عنوان کرد: مقدار مصرف سیگار در پسران از سه به پنج و در دختران از یک به ۹ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به مصرف قلیان در خانواده ها و از بین رفتن زشتی آن در میان جمع خانواده افزود: افرادی که خود قلیان مصرف نمی کنند و در کنار کسانی که قلیان مصرف می کنند می نشینند مانند کسی هستند که به اندازه ۱۰ نخ سیگار کشیده اند.

وی با اشاره به برخی مضرات مصرف قلیان در بین زنان ادامه داد: یکی از مهمترین تاثیرات قلیان افزایش ناباروری و به خطر انداختن سلامت جنین است.

وی اضافه کرد: به طور معمول مادرانی که دخانیات مصرف می کنند فرزندانی کم وزن بدنیا می آورند و احتمال بروز ناهنجاریهای جنینی نیز در این افراد زیاد است.

خدابخشی اضافه کرد: چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها، زردی و فساد دندان ها از مهمترین نشانه های ظاهری افرادی است که قلیان کشیدن جزو برنامه های روزمره زندگی شان شده است.

وی عنوان کرد: خانم هایی که سیگار و قلیان می کشند باید با چهره زیبا و پوست شفاف و جوان خداحافظی کنند، چرا که نیکوتین سیگار یا قلیان در خانمها جذب بیشتری دارد.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد که ۱۲ درصد بیماریهای قلبی و عروقی، ۶۶ درصد برونشیت و سرطان ریه و ۳۸ درصد بیماریهای حاد تنفسی در جهان به مصرف دخانیات اختصاص دارد؛ همچنین مصرف قلیان فرد را چهار تا ۱۰ برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان دهان، حنجره و مری قرار می دهد.

وی اضافه کرد: تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان به طور معمول از بی کیفیت ترین و نامرغوب ترین انواع موجود و خطرناکترین آنهاست، ضمن این که اسانسهای مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای معطر یا میوه ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است.

وی عنوان کرد: افراد سیگاری که به طور متداول هشت تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می کنند، به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پک که به مدت پنج تا هفت دقیقه طول می کشند حدود پنج تا شش لیتر دود استنشاق می کنند و این در حالی است که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زند که هر پک به طور متوسط حاوی یک لیتر دود است.

همدانی ها سومین مصرف کننده دخانیات در کشور هستند.

چهار تا ۱۰ خرداد ماه هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا