تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات ضربه به پیشرفت و امنیت کشور است

به گزارش خبرنگار موبنا، “مهندس محمدحسن انتظاری” در اولین کنفرانس ملی مدیریت ریسک در زیرساخت ها گفت: شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی است که باعث می شود اطلاعات مورد نیاز کشور و مردم در داخل تولید شود و در داخل کشور گردش پیدا کند. وی هشدار داد در صورتی که اطلاعات ما که مبنای …

به گزارش خبرنگار موبنا، “مهندس محمدحسن انتظاری” در اولین کنفرانس ملی مدیریت ریسک در زیرساخت ها گفت: شبکه ملی اطلاعات یک ضرورت ملی است که باعث می شود اطلاعات مورد نیاز کشور و مردم در داخل تولید شود و در داخل کشور گردش پیدا کند.
وی هشدار داد در صورتی که اطلاعات ما که مبنای مدیریت و حاکمیت بر کشور است، در دست خودمان نباشد مدیریت کشور در دست دیگران خواهد بود که این یک اصل اساسی در حاکمیت ملی است.
انتظاری افزود: یکی از نکات مهمی که لازم است در آن تفاهم و اجماع صورت گیرد بحث فضای مجازی به عنوان یک فضا و هویت و زیست بوم جدید است که ما برای توسعه زندگی نیازمند حضور در آن هستیم.
وی با بیان اینکه اثرات این زندگی الکترونیکی همه حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی را تحت تاثیر جدی قرار داده است، تاکید کرد: یک هویت جدید برای زندگی انسان شکل گرفته و به همین دلیل است که مانند زندگی واقعی که نظامات، قوانین و مقررات داریم باید در این فضا هم این نظامات تدوین و پیاده سازی شود.
انتظاری یادآور شد: براساس این دیدگاه مهم است که شورای عالی فضای مجازی کشور به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شده است و ما باید در برابر تحولات سایبری که در کشور به سرعت در حال ایجاد شدن است هماهنگ باشیم تا توسعه در کشور ایجاد شود در غیر این صورت با چالش درونی روبرو خواهیم شد که برای مدیریت این تحولات اساسی و مهم شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شده است.
وی با تشریح منظرهای فضای مجازی کشور در شورای عالی فضای مجازی، اظهار داشت: یک منظر اشراف عالمانه حاکمیت است که حاکمیت به صورت هوشمند باید در این فضا مدیریت داشته باشد، توسعه فراگیر و پایدار اجتماعی و فرهنگی منظر بعدی است که در حقیقت زندگی ما از هویت فرهنگی مان و بحث های اجتماعی ما از هویت اجتماعی مان با سنت های بسیار دیرینه شکل می گیرد و همچنین علم، اقتصاد و دسترسی منظرهای دیگر در این فضا است که طرح های شورای عالی فضای مجازی کشور بر مبنای این منظرها صورت می گیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه براساس مدل مفهومی فضای مجازی باید بر کل لایه ها، مدیریت و مقررات اعمال شود، گفت: ما از فضای ۲۰ سال پیش که صرفا ICT و فناوری اطلاعات به عنوان ابزار در آن مطرح بوده است عبور کرده ایم و الان درباره فضای سایبری صحبت می کنیم که در کل این فضا، امنیت فضای سایبری با ویژگی های خاص خود باید حاکمیت پیدا کند، هر چند عده ای هنوز در فضای بیست سال پیش فکر می کنند و تصمیم سازی و تصمیم گیری می کنند.
انتظاری بر اهمیت تاسیس شورای عالی فضای مجازی در کشور تاکید کرد و افزود: روند فناوری سریعتر و دامنه تاثیرات آن قوی تر و جدی تر شده است و در شرایط فعلی که با اینترنت اشیا، رایانش ابری و وب معنایی مواجه هستیم باید مدیریت کلان کشور بتواند در جامعه جدید که هویت سایبری به آن اضافه می شود هم پیشرفت کشور را رقم بزند و هم هویت و استقلال خود را حفظ کرده و الزامات جدید را برای کشور ایجاد کند.
وی چالش های عمده فضای مجازی همچون حفظ تاسیسات حیاتی جامعه، حفظ اطلاعات ملی کشور و امنیت سایبری را برشمرد و تصریح کرد: این تهدیدها لزوم یک هماهنگی ملی را برای ما ایجاد می کند و این در حالیست که در حال حاضر سازمان های متعددی در کشور بدون هماهنگی با یکدیگر وجود دارند و سیاستگذاری و قانون گذاری می کنند که نتیجه آن مشکلات زیادی است که در اداره کشور در این حوزه وجود دارد.
انتظاری تاکید کرد: اگر هماهنگی در این حوزه ایجاد نشود نه تنها توسعه نخواهیم داشت بلکه امکان توقف نیز وجود دارد بنابراین شورای عالی فضای مجازی برای هماهنگی در این حوزه در کشور و کاهش تعارض ها و افزایش هم افزایی ها در حوزه کلان ایجاد شده تا با قرارگاهی مرکز ملی فضای مجازی این تحولات را شکل دهد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص ریسک های متعدد سایبری اعم از حملات سازمان یافته سایبری، دسترسی های غیرمجاز، انتقال ویروس و انواع و اقسام خرابکاری ها اظهار داشت: پیش بینی شده است تا سال ۲۰۱۸ هکرها دو تریلیون دلار از شبکه های مالی در دنیا برداشت غیر مجاز خواهند کرد و این حجم همه هکرهای دنیا را جذب می کند تا با هم شبکه تشکیل داده و وارد این اقتصاد کلان شوند.
وی با بیان اینکه فضای سایبری امروز به عنوان عرصه پنجم رویارویی در کنار زمین، دریا، هوا و فضا است، افزود: راهبرد امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۵ توسط رئیس جمهوری آمریکا اعلام شده تاکید بر این دارد که فضای سایبری را به عنوان یک فضای مشترک می دانند و این بدان معناست که حاکمیت سرزمین به معنای سنتی دچار تحول شده است.
انتظاری ادامه داد: آمریکا اعلام کرده که به عنوان مهد اینترنت مسئولیت ویژه ای برای هدایت یک جهان شبکه ای بر عهده دارد و برای خود یک مدیریت و ریاست ویژه قائل است و به همین دلیل است که باید برای امنیت و استقلال خود در فضای سایبری که در کل فضای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ظهور جدی دارد، برنامه داشته باشیم.
وی با یادآوری اینکه در بحث تقسیم کار ملی و نظام سازی در حوزه فضای مجازی برنامه های متعددی در حکم مقام معظم رهبری در تاسیس شورا آمده و سال گذشته نیز به تصویب شورا رسیده است، تصریح کرد: با همکاری دستگاه های متعدد در حال تدوین برنامه های ملی در این حوزه هستیم که بعضی از این برنامه ها نهایی و به مرحله اجرا نیز رسیده است و همچنین در حوزه امنیت مثلا در بحث ضد بدافزار بومی، نظام های حقوقی و قضایی و دیگر حوزه ها برنامه هایی در شورا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از حمایت و همکاری عموم وزارتخانه ها و دستگاهها برخوردار هستیم اما عبور از حالت سنتی به وضعیت جدید به کندی صورت می گیرد که در حال سرعت یافتن است و البته معدود دستگاه هایی در این زمینه نگاه بخشی دارند که به مرور حل خواهد شد.
وی بیان داشت: باید مفهوم فضای مجازی در ذهن تصمیم گیران جای گیرد و از حالت بخشی نگری بیرون آمده و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و در کل حاکمیت نظامات جدید را تدوین کنیم تا تعارضات کاهش یافته و هم افزایی ملی شکل گیرد.
انتظاری با تشریح برتری های داخلی که در کشور وجود دارد، گفت: مصوبه شبکه ملی اطلاعات، سیاست بومی سازی زیرساخت ها براساس اقتصاد مقاومتی و ایجاد شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و نیروی انسانی خلاق از مزیت های کشور است و در شاخص های بین المللی رتبه بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی سایبری داریم که البته باید از این متخصصان بهتر استفاده شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی خواستار ورود جدی تر و قوی تر دانشگاه ها به موضوعات پدیده های جدید علمی و فناوری شد تا با اعمال سیاست ها و راهبردهای فضای مجازی و با حفظ زیرساخت ها در نهایت به یک اقتدار ملی در حوزه سایبر دست یابیم.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا