تامین اجتماعی سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای دارو هزینه کرد

دکتر خلیل اهوازی در گفت و گو با خبرنگار موبنا مدیریت هزینه های دارویی را یک ضرورت خواند و افزود: اکنون ۷۴ درصد داروها در تعهدات بیمه قرار دارد و ۲۶ درصد داروها از تعهدات بیمه خارج هستند.برخی از آنها داروهای اساسی هستند که به دلیل نبودن منابع ، نبودن راهنماهای بالینی  و عدم خرید …

دکتر خلیل اهوازی در گفت و گو با خبرنگار موبنا مدیریت هزینه های دارویی را یک ضرورت خواند و افزود: اکنون ۷۴ درصد داروها در تعهدات بیمه قرار دارد و ۲۶ درصد داروها از تعهدات بیمه خارج هستند.برخی از آنها داروهای اساسی هستند که به دلیل نبودن منابع ، نبودن راهنماهای بالینی  و عدم خرید راهبردی مشمول ورود به فهرست بیمه نیستند.
وی تصریح کرد: می توان با مدیریت هزینه ها و کاستن از هزینه های غیرضرور، بخشی از داروهای اساسی را در فهرست داروهای در تعهد بیمه قرار داد و از این طریق سهم هزینه بیماران صعب العلاج و خاص را تا حدودی کاهش داد.
اهوازی گفت: سهم دارو در هزینه بیماران سرپایی و بستری در ایران حدود ۳۰ درصد و در سایر کشورها بین ۱۱ تا ۱۷ درصد است که البته درآمد سرانه ناخالص آنها دو برابر ایرانی هاست. همچنین دارو ۱۰ درصد هزینه های بستری را تشکیل می دهد.
وی افزود: در حال حاضر جای گایدلاین (راهنماهای بالینی ) در کشور خالی است و آموزش های خاص برای پزشکان وجود ندارد و حتی متخصصان ما آموزش های لازم را ندیده اند.
اهوازی ادامه داد: در کشور ما تمام موارد علمی در زمینه دارو به دقت مورد توجه قرار می گیرد اما در زمینه هزینه دارو بی توجه هستیم این در حالی است که در برخی کشورها هزینه دارو هم برای پزشک دغدغه است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد هزینه بیمارانی که در ICU  بستری می شوند توسط تامین اجتماعی تامین می شود. برای بیماران مستمری بگیر و بازنشسته که از سال ۸۱ در حال اجراست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا