احراز هویت کاربران در اینترنت اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمدحسن انتظاری در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات در ذیل مرکز ملی فضای مجازی فعال است و تمامی مقررات این کمیسیون به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ذیل وزارت ارتباطات حاکم است. دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:‌ ارتباط پویا بین این دو …

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، محمدحسن انتظاری در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات در ذیل مرکز ملی فضای مجازی فعال است و تمامی مقررات این کمیسیون به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در ذیل وزارت ارتباطات حاکم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:‌ ارتباط پویا بین این دو کمیسیون با عضویت رئیس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در کمیسیون عالی تنظیم مقررات برقرار است.

وی ادامه داد: آنها برای صدور پروانه‌ها باید اصول حاکم را از کمیسیون عالی تنظیم مقررات بگیرند همچنان که اکنون سیاست‌های توسعه برد پهن در کمیسیون عالی به تصویب رسیده و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است.

انتظاری تصریح کرد: این بخش از ارتباط که کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبات خود اصول حاکم مصوب کمیسیون عالی را رعایت کند اکنون انجام نمی‌شود.

* با اغلب وزارت خانه‌ها جز وزارت ارتباطات مشکلی نداریم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: درباره لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی فضای مجازی تقریباً با اغلب وزارت‌خانه‌ها جز وزارت ارتباطات هیچ مشکلی نداریم. برخلاف این تصور که اغلب موضوعات شورای عالی فضای مجازی با وزارت ارتباطات مرتبط است اما شورای عالی موضوعات اشتراکی بسیاری با وزارت‌خانه‌های دیگر از جمله وزارت ارشاد دارد.

وی اظهار داشت: برای مثال سیاست‌های ایجابی ساماندهی شبکه‌های اجتماعی برای طرح در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است که موضوع شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی مرتبط با وزارت ارشاد است و به این وزارت اعلام کرده‌ایم که باید ساختار قوی‌تری برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر داشته باشد.

* انتقاد به عدم حساسیت اعضای شورا به موضوعات

انتظاری در پاسخ به سؤال فارس درباره انتقاد به حساس نبودن و بی‌توجهی اعضای شورای عالی فضای مجازی به موضوعات و تحولات این شورا، گفت: اعضا نسبت به فعالیت شورا حساسیت دارند،‌ اما مسئله این است که آیا رسانه‌ای کردن یا نکردن موضوعات به صلاح است یا خیر. اصل موضوعاتی که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد اجرای وظایف شورای عالی است که این شورا وظیفه کاهش تعارض‌ها و افزایش هماهنگی را دارد. طرح‌هایی در دستور کار شورا از جمله شبکه‌های اطلاعات و نظامات جدید فضای مجازی که باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

* قوه قضائیه و وزارت ارتباطات وحدت‌نظر ندارند

انتظاری در پاسخ به خبرنگار فارس با اشاره به عدم هماهنگی بین بخش‌ها گفت: بسیاری از مشکلات ناشی از ناهماهنگ بودن است. برای مثال در موضوع فیلترینگ قوه قضائیه و وزارت ارتباطات وحدت‌نظر ندارند. اگر قوه قضائیه و وزارت ارتباطات به یک ارتباط منطقی دست پیدا کنند و در این موضوع به توافق برسند، موضوع فیلترینگ به صورت بحران در نمی‌آمد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اینکه اجرای مصوبات شورا برای دستگاه‌ها الزام‌آور نیست و این شائبه وجود دارد که این شورا به سرنوشت شورای رقابت دچار شود، گفت: تلاش داریم تا کار به نحو مسالمت‌آمیز انجام شود و به جای جنجال علاقمندیم که روال قانونی طی شود، زیرا شورای عالی فضای مجازی قرار است نقطه متمرکز و هماهنگ‌کننده باشد.

*برند مرکز تحقیقات حفظ می‌شود

انتظاری درباره عدم واکنش شورای عالی فضای مجازی نسبت به مرکز تحقیقات مخابرات، گفت: برند مرکز تحقیقات حفظ می‌شود و بخش تحقیقات در این مرکز ارتقا خواهد یافت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره سرنوشت شوراهای عالی موازی از جمله شورای عالی IT، گفت: شورای عالی فضای مجازی نقطه متمرکزی است که شوراهای موازی دیگر باید خود را تطبیق دهند یا حذف شوند. طبق ماده ۴ قانون وظایف وزارت ارتباطات با شورای عالی IT، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در حوزه IT را برعهده دارد که مصداق بارز موازی‌کاری است.

* احراز هویت کاربران در اینترنت همچنان در دستور کار

انتظاری همچنین درباره موضوع احراز هویت کاربران ایرانی در فضای مجازی، گفت:‌ این برنامه در حال تدوین است. ۳ دستگاه به صورت مشترک در این موضوع درگیر هستند که درنهایت یک دستگاه به عنوان متولی ملی احراز هویت کاربران تعیین می‌شود. این طرح درنهایت در دستور کار کمیسیون عالی تنظیم مقررات قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا