ضرورت هم سویی همه دستگاه در حوزه فضای مجازی از شورای عالی فضای مجازی

به گزارش خبرنگار موبنا، مهندس محمدحسن انتظاری در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بومی سایبری گفت: کارگروه ارزشیابی محصول و خدمات امنیت بومی حوزه فضای مجازی قرار است با ارزیابی شرکت های دانش بنیان و محصولات بومی داخل کشور در حوزه سایبری این محصولات را برای بکارگیری شبکه ملی اطلاعات معرفی کند چرا که باید در …

به گزارش خبرنگار موبنا، مهندس محمدحسن انتظاری در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بومی سایبری گفت: کارگروه ارزشیابی محصول و خدمات امنیت بومی حوزه فضای مجازی قرار است با ارزیابی شرکت های دانش بنیان و محصولات بومی داخل کشور در حوزه سایبری این محصولات را برای بکارگیری شبکه ملی اطلاعات معرفی کند چرا که باید در شبکه ملی اطلاعات از تجهیزات امنیتی داخلی استفاده شود.
وی با بیان این که در این شبکه بومی باید امنیت در اختیار خودمان باشد افزود: کارگروه جدید ایجاد شده در ذیل کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور در مرکز ملی فضای مجازی بوده و نماینده سازمان پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سه عضو حقیقی در آن فعالیت می کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تعدد سازمان های مختلف در فضای مجازی گفت: براساس یک مطالعه بیش از ۱۴ دستگاه اصلی و ۴۰ دستگاه متعدد در کشور هر کدام در سطوح مختلف مرتبط با فضای مجازی سیاستگذاری می کنند که باید این نهادها همسو شده و هماهنگی در کل کشور توسط شورای عالی فضای مجازی شکل گیرد و اعمال حاکمیت از این طریق انجام شود وگرنه توسعه کشور در فضای مجازی به کندی صورت خواهد گرفت و هم افزایی ملی نخواهیم داشت.
وی به تدوین برنامه ملی آموزش و ارتقاء سواد رسانه‌ای در کشور اشاره کرده و گفت: در حال حاضر روند طراحی این برنامه در اواسط کار قرار دارد و بر این اساس قرار است چند سازمان عمده مانند صدا‌وسیما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگیر این موضوع شوند.
مهندس انتظاری با اشاره به ۲۸ طرح فوری شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوای مورد نیاز برای ارتباط با جوامع خارج از کشور یکی از طرح‌های ۲۸‌گانه ما به شمار می‌روند که در این زمینه نیز دستگاه‌های مختلفی همکاری خواهند داشت و فکر می‌کنیم تا چند ماه آینده برنامه‌ کلان این حوزه برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی آماده خواهد شد.
همچنین سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر لزوم استقلال کشور در همه زمینه ها تاکید کرد و گفت: شکل گیری استقلال کشور متکی به صنعت دفاعی است. در شرایط کنونی حفاظت سایبری عامل حراست از استقلال اقتصادی کشور است.
وی افزود: ماهیت سرمایه پولی کشور از حالت فیزیکی به سایبری و دیجیتالی تغییر پیدا کرده است و حفاظت و دفاع از کشور در این شرایط حفاظت سایبری است.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام احمد سالک کاشانی- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آلمان و برزیل تلاش می کنند تا اطلاعات خود را دیجیتالی کرده و با ایجاد زیرساخت های مناسب تلاش می کنند فضای مجازی خود را جدا کنند.
حجت الاسلام سالک با بیان اینکه ما توانایی داریم تا امنیت خود را خود تامین کنیم تاکید کرد: باید از این توانمندی استفاده کرده و مدیریت این فضا را در دست بگیریم.
رییس کمیسیون فرهنگ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فضای مجازی نیازمند تشکیل یک جبهه عظیم و با سیاست های هم افزا به منظور تامین محتوا وامنیت بومی در فضای مجازی هستیم .
گفتنی است؛ دومین نمایشگاه بومی سایبری با مشارکت و همکاری فعال مرکز ملی فضای مجازی، سازمان پدافند غیرعامل کشور و شرکت صاایران، با عنوان «بهره برداری از محصول بومی، تضمین امنیت پایدار» و با حضور بیش از ۹۰ شرکت فن آور و دانشگاهی در حوزه ارتباطات، امنیت و محصولات بومی حوزه سایبری و ارایه بیش از ۱۵۰ محصول فناورانه داخلی از امروز تا ۶ خرداد ماه در مرکز ملی فضای مجازی کشور در حال برگزاری است.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا