درکره‌جنوبی چگونه مسکن‌قسطی‌می‌فروشند؟

در قالب آن، همه پیش‌فروشنده‌ها مکلفند قبل از هر نوع اقدام در این بازار، ابتدا گواهینامه معتبر از تنها شرکت دولتی صادرکننده مجوز پیش‌فروش دریافت کنند. این شرکت که از سال ۱۹۹۳، بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش مسکن در کره‌جنوبی را تحت نظارت خود گرفته، برای هر دو طرف پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده، مجموعه‌ای از ۲۷ نوع …

در قالب آن، همه پیش‌فروشنده‌ها مکلفند قبل از هر نوع اقدام در این بازار، ابتدا گواهینامه معتبر از تنها شرکت دولتی صادرکننده مجوز پیش‌فروش دریافت کنند.

این شرکت که از سال ۱۹۹۳، بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش مسکن در کره‌جنوبی را تحت نظارت خود گرفته، برای هر دو طرف پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده، مجموعه‌ای از ۲۷ نوع ضمانت‌نامه فنی، مالی، اعتباری و حقوقی صادر می‌کند که محتوای آنها در نهایت، «تمام مسوولیت‌های سازنده» را برای متقاضی و «کلیه تعهدات پولی متقاضی» را برای سازنده‌ و همچنین «تامین مالی پروژه» را برای دو طرف، تضمین می‌کند.

تنها راه پیش‌فروش در کره

مدیران شرکت کره‌ای KHGC (شرکت دولتی تضمین‌کننده خانه‌سازی در کره‌جنوبی) هفته گذشته با حضور در وزارت راه‌وشهرسازی، جزئیات نظام پیش‌فروش مسکن را در این کشور برای مسولان معاونت و دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن تشریح کردند و با امضای تفاهم‌نامه‌ مشترک بین طرفین، مقرر شد دو دهه تجربه این کشور به عنوان شناخته‌شده‌ترین سبک استاندارد پیش‌فروش، به ایران منتقل شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این جزئیات نشان می‌دهد ۷۰ درصد ساخت‌وسازهای مسکونی در کره، از همان ابتدای تعریف پروژه، مستقیم وارد کانال پیش‌فروش می‌شود و با نظارت نماینده رسمی دولت، به متقاضیان مسکن عرضه می‌شود.در کره سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های ساختمانی احداث می‌شود.

طبق قوانین و مقررات رایج در این کشور، سرمایه‌گذاران بازار ساخت‌و‌ساز اگر بدون گواهینامه نماینده دولت بخواهند پیش‌فروش انجام دهند، از یکسو خود را از تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی محروم می‌کنند و از سوی دیگر در جذب حتی یک نفر پیش‌خریدار، ناکام می‌مانند. شرکت KHGC با ترکیبی از سهام دولتی، شرکت‌های ساختمانی و موسسات مالی کره در سال ۱۹۹۳ ابتدا به صورت تعاونی مسکن و سپس شرکت حقوقی وابسته به دولت، شکل گرفت. هم‌اکنون ۵۵ درصد سهام این شرکت متعلق به دولت و بیشترین سهام بعد از آن نیز به ترتیب در اختیار بانک‌ها یا موسسات مالی و شرکت‌های ساختمانی قرار دارد. این نوع چینش سهام، سکان مدیریتی شرکت صادرکننده مجوز پیش‌فروش را تحت کنترل دولت محفوظ می‌گذارد و در عین حال، باعث احساس امنیت پیش‌خریدار و پیش‌فروشنده از بابت واقعی بودن تضامین صادر شده در بازار دوم مسکن می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا