پوستر معنادار سخنرانی سعید جلیلی

گفتنی است هفته نامه مثلث در شماره اخیر خود در گزارشی در مورد اکت های سیاسی سعید جلیلی نوشته بود :«تحرکات اخیر سعید جلیلی او را سوژه رسانه‌ها کرده و موجب شده بر‌خی بگویند او با این اکت‌های سیاسی‌اش شاید بنای انتخاباتی داشته باشد. جلیلی به سفرهای استانی می‌رود، خودش به تنهایی و مانند همیشه …

گفتنی است هفته نامه مثلث در شماره اخیر خود در گزارشی در مورد اکت های سیاسی سعید جلیلی نوشته بود :«تحرکات اخیر سعید جلیلی او را سوژه رسانه‌ها کرده و موجب شده بر‌خی بگویند او با این اکت‌های سیاسی‌اش شاید بنای انتخاباتی داشته باشد. جلیلی به سفرهای استانی می‌رود، خودش به تنهایی و مانند همیشه به سادگی!

در تصاویری که در سفرهای مختلف از او ثبت شده، سعید جلیلی با یک کیف دستی وارد فرودگاه می‌شود، به گلزار شهدا می‌رود با چهر‌ه‌های ارزشی آن شهر دیدار می‌کند و دست آخر هم به سخنرانی می‌پردازد‌؛ سخنرانی‌هایی که می‌توان به‌راحتی رگه‌های نقد به شرایط موجود را در آن دید.

برای مثال او در سفر به بوشهر گفته است:«‌استراتژی امنیت ملی آمریکا یک سند رسمی با مقدمه رئیس‌جمهور آمریکاست. دعوای انقلاب اسلامی با آمریکا این است که نمی‌پذیرد آمریکا رهبر جهان باشد، نمی‌پذیرد که او بخواهد تصمیم بگیرد‌ و او حد تحقیق و توسعه را تعیین کند. شما می‌دانید در یکی دو سال گذشته من بسیار پرهیز داشته‌ام که این بحث مشخص شود. حقوق هسته‌ای ملت ایران باید تثبیت شود. حق غنی‌سازی، حق ملت ایران است که در NPT آمده است در سطوح مختلف و متناسب با نیازهای صلح‌آمیز. دستاورد ما اینجاست که هیچ قیدی را برای این حق غنی‌سازی نپذیرفتیم. اگر برای ایستادگی و احقاق حق ملت ایران، قطعنامه علیه ما بدهند، چه کسی باید معذرت‌خواهی کند؟ کسانی که حق ملت را احقاق کردند یا کسانی که ظلم کرده‌اند؟ امروز اگر کشور ما یک امنیت مثال‌زدنی در منطقه دارد، به برکت مقاومت شهداست. حق هسته‌ای همین‌‌گونه است. دفاع از حق هسته‌ای دفاع از همه حقوق ملت ایران است.»

اما سعید جلیلی در این سفرها تلاش کرده یک نکته را بیش از همیشه نمایان کند و آن هم دیدگاهش در سیاست خارجی و نحوه مواجهه با غرب و آمریکا متفاوت از دولت یازدهم است. مساله‌ای که روزهای انتخابات ۹۲ را به یادمان می‌آورد و ماجرای دو‌قطبی سازش و مقاومت.

نوشته های مشابه

عضو شورای راهبردی روابط خارجی البته نقدی بزرگتر هم به تفکر حاضر در سیاست‌خارجی امروز ما دارد. او با بیان اینکه از اعتمادسازی آمریکا و ژاپن ۷۰ سال گذشته اما هنوز نتیجه‌ای برای ژاپن در پی نداشته است، گفت: «استکبار خودش را در موضع رهبری جهان قرار می‌دهد و می‌خواهد از زور و تزویر برای تثبیت و استمرار رهبری خود استفاده کند. در چنین شرایطی، ملت ایران با پیروزی انقلاب اسلامی و با مقاومت و پیشرفت‌های مستمر، سلطه آمریکا را به چالش کشیده است.»

دکمه بازگشت به بالا