یک سوم هزینه های دارویی در کشور توسط دولت تامین می شود

دکتر حسین شعبانی نژاد در اولین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران که در محل هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: یکی از اهداف نظام سلامت در کشور مشارکت مالی عادلانه است. وی با بیان اینکه اهمیت مقوله دارو در نظام سلامت می تواند از دو بعد کارایی و عدالت اثرگذار باشد ، …

دکتر حسین شعبانی نژاد در اولین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران که در محل هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: یکی از اهداف نظام سلامت در کشور مشارکت مالی عادلانه است.
وی با بیان اینکه اهمیت مقوله دارو در نظام سلامت می تواند از دو بعد کارایی و عدالت اثرگذار باشد ، گفت: داروها می توانند اثرات مخرب بیماری ها را کاهش دهند و در بهبود عملکرد به لحاظ اقتصادی موثر باشند.
شعبانی نژاد افزود: اهمیت دارو از بعد عدالت، دسترسی عادلانه جامعه به خدمات سلامت و خدمات دارویی را فراهم کردن است.
وی ادامه داد: در ایران هزینه های دارویی توسط افراد پرداخت می شود و اینکه دولت ها تا چه حد می توانند در هزینه های سلامت مشارکت کنند در بحث عدالت در نظام سلامت موثر است.
استادیار دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی برضرورت پایداری در نظام مالی دارویی تاکید کرد و گفت: در کشورهای توسعه نیافته دسترسی به داروهای خاص یک هدف تلقی می شود در حالی که در کشورهای توسعه یافته توجه به نوآوری اهمیت پیدا می کند.
شعبانی نژاد اظهار کرد: دسترسی به داروهای ایمن ، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، تعریف مکانیسم ورود و خروج دارو در فهرست بیمه، ایجاد سیستم های اطلاعاتی دقیق ، تدوین راهبردهایی برای مصرف منطقی و هزینه اثربخش داروها، تامین مالی کافی و طراحی مکانیزم پرداخت مناسب و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سیاست گذاری نظام دارویی و سیاست گذاری صنعت دارویی جهت های اصلی سیاست گذاری در حوزه دارویی است.
وی معیارهای کلی ارزشیابی فناوری ها در حوزه سلامت را شامل ایمنی ، کارآمدی و اثربخشی از دو بعد بالینی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: این معیارها در اکثر کشورها تعیین کننده است.
شعبانی نژاد تصریح کرد: حمایت دولت ها از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد در بسیاری از کشورها هدفمند است.
وی همچنین تدارک و تقاضا را بخشی از سیاست های کلی نظام بازپرداخت دارویی ذکر و حرکت از نظام تدارک محور به نظام تقاضامحور را ضروری دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا