آيا اپراتور سوم تلفن همراه كشور انتظارات را برآورده مي‌كند؟

 اما اين سوال وجود دارد در شرايطي كه زيرساخت شبكه‌ي تلفن همراه كشورهنوز براي ارايه‌ي سرويس‌هاي اوليه با اختلال همراه است، امکانات و ملزومات به‌كارگيري نسل سوم موبايل در كشور چگونه فراهم مي‌شوند و آيا اپراتور سوم تلفن همراه كشور انتظارات را برآورده خواهد كرد؟به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نسل سوم تلفن‌ …

 اما اين سوال وجود دارد در شرايطي كه زيرساخت شبكه‌ي تلفن همراه كشورهنوز براي ارايه‌ي سرويس‌هاي اوليه با اختلال همراه است، امکانات و ملزومات به‌كارگيري نسل سوم موبايل در كشور چگونه فراهم مي‌شوند و آيا اپراتور سوم تلفن همراه كشور انتظارات را برآورده خواهد كرد؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نسل سوم تلفن‌ همراه در حالي در اکثر کشورهاي پيشرفته جهان ارايه مي‌شود که هنوز نسل دوم تلفن‌ همراه در کشور ما با کاستي‌هاي فراواني روبه‌رو است؛ ۳G نسل جديد شبکه تلفن ‌همراه با رويکرد مولتي مديا است كه بر خلاف GSM يعني نسلي براي انتقال صدا و اطلاعات بود، سرعت بالا براي انتقال اطلاعات را فراهم مي‌سازد، خواه اين ديتا مكالمه و يا اطلاعات موجود در يک سايت اينترنتي يا يک پيام کوتاه باشد.
بحث راه‌اندازي اپراتور سوم تلفن همراه كشور در حالي در كشور مطرح شده كه انتظارات بسياري از اين اپراتور وجود دارد از جمله اين انتظارات كه جزو تعهداتش به شمار مي‌رود، ارايه‌ي نسل سوم تلفن ‌همراه است و اين بحث در حالي مطرح شده که هنوز دو مقوله اساسي شامل پهناي باند وسيع و سيستم‌هاي ارزش افزوده مانند MMS ،GPRS و ساير امکانات چندرسانه‌يي در کشور به لحاظ اجرايي با مشکلاتي روبه‌رو بوده است.
بر اساس ضوابط برگزاري مناقصه‌ي اپراتور سوم تلفن همراه که بهمن‌ماه سال ۸۵ به تاييد دولت رسيد برگزاري مناقصه‌ي اپراتور سوم تلفن همراه كشور با رعايت سه موضوع مجاز است؛ يکي از اين موضوعات مصوبه که از جمله شروط برگزاري مناقصه محسوب مي‌شود لزوم استفاده از نسل سوم تلفن همراه در اين شبکه است كه اين ضوابط در مورد نحوه‌ي سرمايه‌گذاري خارجي در اپراتور سوم تکليف را مشخص کرده و حداکثر سهم خارجي‌ها را ۴۹ درصد تعيين کرده است.
طبق اين ضوابط سرمايه‌گذاري خارجي بايد با مشارکت سرمايه‌گذاران داخلي انجام شود به طوري که ضمن هماهنگي مسايل ايمني و امنيتي، سرمايه‌گذاري خارجي پروژه حداکثر ۴۹ درصد بوده و مديريت فني با شريک داخلي باشد.
به گزارش ايسنا وزير ارتباطات كشورمان حدود دو سال پيش از شروع مطالعات مربوط به اپراتور سوم تلفن ‌همراه در ايران خبر داده و گفته بود: براي عقب نماندن از تکنولوژي‌هاي جهاني تا سال ۸۷ نسل سوم تلفن‌ همراه به کاربران ايراني ارايه خواهد شد.
اکنون با گذشت چندين ماه از سال ۸۷ تنها مقدمات شروع به فعاليت اپراتور سوم كشور در مراحل ابتدايي به سرمي‌برد و با شرايط موجود تا عملياتي شدن فعاليت آن زمان زيادي صرف خواهد شد.
مشکلات و ابهامات و نگراني‌هايي از مدت‌ها پيش در مورد اپراتور سوم تلفن‌ همراه کشور مطرح شده بود؛ به عنوان مثال درحالي مسوولان مربوطه وعده ارايه خدمات نسل‌ سوم تلفن ‌همراه را مي‌دهند که هنوز کاربران کشور نمي‌توانند از خدمات نسل دوم و دونيم يا همان خدمات ارزش افزوده نسل اول تلفن‌ همراه با كيفيت مطلوب استفاده کنند!
اين در حالي است كه در برخي کشورها مانند کره‌ي ‌جنوبي نزديک به ۶۰ ‌درصد کاربران از تکنولوژي نسل سوم تلفن‌ همراه استفاده مي‌کنند.
تکنولوژي نسل سوم تلفن‌ همراه در حالي حائز اهميت است که مي‌تواند سرويس و خدمات خود را با پهناي باند زياد عرضه کند در نتيجه استفاده از تلفن ‌همراه نه فقط براي استفاده تلفني بلکه براي کاربردهاي مختلف مانند تجارت الکترونيک، بانکداري الکترونيک، آموزش الکترونيک و ساير خدمات با کيفيت برتر مطرح مي‌شود.
در حقيقت ويژگي کليدي يک شبکه نسل سوم قابليت انتقال حجم بالايي از اطلاعات در سرعت بالا است که تا دو مگابايت بر ثانيه مي‌رسد و مکالمه ويديويي، دانلود ويديوها، مرور وب و پست الکترونيکي را امکان‌پذير مي‌سازد.
نياز، فارغ از فاکتورهاي ديگر مثل زمان و قيمت دربردارنده خواست مشتري براي يک نوع کالا يا خدمات است اما مصرف‌کننده براي تقاضاي خود مسايل ديگري مثل قيمت، کيفيت، سهولت دسترسي و بسياري از موارد ديگر را هم در نظر مي‌گيرد.
اپراتور سوم براي موفقيت خود در بازار بايد اقدام به بازارسازي جديد و تبديل نيازها به تقاضا کند و اين موضوع را به مشتريان خود به درستي تفهيم کند که امکانات نسل سوم قادر خواهد بود در زندگي اقتصادي افراد صرفه‌جويي‌هايي به وجود بياورد.
چند سال پيش سازمان جهاني مخابرات شعاري به نام «سه بازي» داد که نام اصطلاحي در بازي چوگان است و زماني که يک بازيکن ازسه بازيکن حريف عبور کند اتفاق مي‌افتد. منظور آي تي يو از اين اصطلاح اين بود که هر اپراتور بايد سه موضوع صوت، تصوير و اطلاعات را بتواند به خوبي پشتيباني و تامين کند و اگر يکي را نداشته باشد اپراتوري ناقص است.
نياز به پهناي زياد پس از به‌کارگيري GPRS که در اولين گام‌هاي خود در كشور قرار دارد و پس از آن در نسل سوم تلفن همراه به اوج خود مي‌رسد نيازي است که اپراتور سوم قادر به پاسخگويي آن است و طبق قانون براي تشويق اپراتور سوم تا دو سال عرضه امکانات نسل سوم فقط در انحصار اين اپراتور است.
بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بزرگي بازار اين اپراتور حدود ۱۷ ميليون مشترک است که از اين تعداد شش ميليون نفر در حوزه تلفن و ۱۱ ميليون نفر در حوزه ديتا هستند و مدت پروانه فعاليت اين اپراتور ۱۵ سال در نظر گرفته شده که با نظر سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي دو دوره پنج ساله قابل تمديد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا