ايرانيان هر روز ۸۰ ميليون پيامک براي هم مي فرستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات امروز در همايش  تجارت الکترونيک گفت: در حوزه ارتباطات وضعيت کشور هم اکنون به نقطه اي مطلوب رسيده است چرا که در شروع انقلاب و در سال ۵۷ تعداد تلفن ثابت ۸۵۰ هزار خط بود که در سال ۸۴ به ۱۸ميليون خط و در …

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات امروز در همايش  تجارت الکترونيک گفت: در حوزه ارتباطات وضعيت کشور هم اکنون به نقطه اي مطلوب رسيده است چرا که در شروع انقلاب و در سال ۵۷ تعداد تلفن ثابت ۸۵۰ هزار خط بود که در سال ۸۴ به ۱۸ميليون خط و در دولت نهم از مرز ۲۴ ميليون خط عبور کرده و تلفن ثابت  در همه جاي کشور به روز ارايه مي شود.
معرفي استاني که هيچ خانه اي بدون تلفن ثابت نيست
به گزارش مهر، وي افزود: به زودي در يکي از استانهاي کشور جشنواره هايي برگزار خواهد شد که در آن حتي يک روستاي تک خانوار نيز وجود نخواهد داشت که تلفن ثابت نداشته باشد.
وزير ارتباطات تصريح کرد: تلفن همراه در سال ۷۳ وارد کشور شد و نرخ آن به آساني رشد کرد به نحوي که در سال اول ۹ هزار در سال دوم ۱۵ هزار و در سال سوم ۶۰ هزار خط  تلفن همراه در اختيار مردم قرار گرفته است، اين در حالي است که اين رقم در ابتداي دولت نهم به ۷ ميليون خط و امروز به ۴۱ ميليون خط رسيده است.
سليماني گفت: اگر در سال ۸۷ با وضعيت به روز رساني واگذاري تلفن همراه روبرو نشده بوديم امروز تعداد خط هاي واگذار شده از مرز ۵۰ ميليون خط عبور مي کرد چرا که توان درحوزه مديريت و توسعه بسيار بالااست و به خوبي نشان داد که توانايي ارايه ۵/۱ ميليون سيم کارت در ماه وجود دارد.
به گفته وي وضعيت پوشش جمعيتي و جغرافياي کشور در شرايط مطلوبي قرار دارد و در حوزه تلفن ثابت نيز تمامي شهرها به روز واگذاري ها را انجام مي دهند. ضمن اينکه ۵۳ هزا روستا داراي مراکز تلفن هستند و بيش از ۱۵ هزار مرکز تلفن در کشور موجود است که از اين رقم ۵ هزار مرکز در دولت نهم ايجاد شده است.
وزير ارتباطات خاطرنشان کرد: از نظر کانالهاي ارتباطي و پوششهاي جاده اي وضعيت بسيار مطلوب است و بيش از ۳۷ هزار کيلومتر در پايان سال ۸۶ از جاده هاي اصلي کشور تحت پوشش قرار گرفته است.
سليماني خاطرنشان کرد: نقاط  داراي ارتباط در کشور و در سال ۵۷، ۸۲ نقطه بين شهري بود که امروز به ۶ هزار و ۳۰۰ نقطه رسيده اين درحالي است که در زمينه خدمات عمومي و تلفن همگاني نيز وضعيت مطلوب بوده به اين معنا که در شروع انقلاب ۴ هزار تلفن همگاني در کشور وجود داشته که امروز به بالغ  بر ۲۰۰ هزار عدد رسيده که يک سوم آن در سه سال قبل اجرايي شده است.
به گفته وي کانال هاي انتقال در سال ۵۷ معادل ۱۷ هزار کانال بود و در سال ۸۴ به يک ميليون کانال رسيد و در اواخر سال ۸۶ به دو برابر افزايش يافت، ضمن اينکه برنامه وسيعي براي آينده وجود دارد.
وزير ارتباطات خاطرنشان کرد: پهنه باند بين المللي هم اکنون در وضعيت خوبي است و هر فرد متقاضي پهنه باند مي تواند به راحتي آن را دريافت کند. ضمن اينکه شبکه هاي انتقال و فيبر نوري نيز از صد هزار کيلومتر عبور کرده است.
نمره ايران در بحث زير ساخت
سليماني تصريح کرد: توسعه در بخش ترافيک شبکه ارتباطي به خوبي شکل گرفته و اين ترافيک کمتر از نصف ظرفيت را پر مي کند، به اين معنا که اگر ترافيک ارتباطي کشور سه برابر شود به خوبي مي توان آن را مديريت کرد.
وي اظهار داشت: در سطح بين المللي نيز بر اساس شاخص هاي اندازه گيري در ايجاد فرصت مشکلي نداريم و نمره ايران از يک معادل ۹۹ صدم است. در بحث زير ساخت نيز از نمره يک معادل ۶ دهم را کسب مي کنيم چرا که شبکه پرقدرت فيبر نوري و امکانات دسترسي در زمينه ديتا و صوت به خوبي ايجاد شده است.
انتقاد از ضريب نفوذ اينترنت در کشور
به گزارش مهر، وزير ارتباطات با انتقاد از ضريب نفوذ اينترنت در کشور گفت: فرصت استثنايي در اين زمينه وجود دارد که جوانان به فناوري اطلاعات و استفاده از شبکه هاي ارتباطي مشتاق هستند و اتفاقي که در ارتباط با واگذاري تلفن همراه صورت گرفت در اين زمينه تکرار نشد.
سليماني ميزان رد و بدل پيامک در شبکه تلفن همراه کشور را روزانه بيش از ۸۰ ميليون پيامک ذکر و تصريح کرد: بايد پروژه هايي تعريف شود و سرويس هاي که روي شبکه گذاشته شده بتواند موقعيت جهاني ايران را ارتقا دهد.
برخي مانع توسعه فناوري MMS مي شوند
به گفته وي MMS (ارسال تصوير) يک اختيار و فرصت براي تجار، بنگاههاي اقتصادي و بانکي است که بايد شرايطي به وجود آيد که توسعه آن به خوبي صورت گيرد، زيرا که در کشور برخي مانع از توسعه اين فناوري مي شوند. اين در حالي است که به زودي MMS توسط مشترکان همراه اول نيز دريافت خواهد شد.
به گفته وزير ارتباطات محيط تجاري، قدرت اقتصادي ، پايداري سياسي، محيط قانونگذار، سياست هاي رقابتي، بازار کار و کيفيت کار شاخص هايي که بايد در زمينه تجارت الکترونيک به آنها نمره داد.
در حوزه ICT بيش از ۵/۱ ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است
سليماني خاطرنشان کرد: در حوزه ICT بيش از ۵/۱ ميليارد دلار سرمايه گذاري شده، ضمن اينکه دولت حمايت هايي از سرويس هاي الکترونيکي صورت مي دهد به نحوي که طبق مصوبه دولت ۹۰ سرويس از طرف دستگاههاي اجرايي ارايه مي شود.
وي سود شرکت مخابرات در سال ۸۴ را ۳۰۰ ميليارد تومان خواند و افزود: امسال اين رقم به هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان ارتقا يافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا