تلفن همراه (+ و -)

تلفن همراه ازجمله اختراعات و ابداعاتي است که  تحول  شگرف در زمينه برقراري نوين سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي دنياي امروز ما ايجاد کرده و استفاده از آن نيز گستره ي وسيعي يافته بطوري که اکنون بيش از ۵۰ درصد مردم جهان از اين ابزار ارتباطي استفاده مي کنند.اين وسيله ارتباطي  کارا ، جالب ، …

تلفن همراه ازجمله اختراعات و ابداعاتي است که  تحول  شگرف در زمينه برقراري نوين سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي دنياي امروز ما ايجاد کرده و استفاده از آن نيز گستره ي وسيعي يافته بطوري که اکنون بيش از ۵۰ درصد مردم جهان از اين ابزار ارتباطي استفاده مي کنند.
اين وسيله ارتباطي  کارا ، جالب ، کوچک و تقريبا همه کاره در دنياي ارتباطات ، بطور مستقيم و غير مستقيم با  تار و پود زندگي مردم عجين شده و پس از گذشت  35سال از تولد آن ، اکنون تمامي اقشار جامعه از پير و جوان ، خرد و کلان به قابليت ها و کارآيي هاي متعدد و گسترده اين وسيله وابسته شده اند.
در دنياي امروز با دستيابي و ورود به عصرموسوم به ” عصر ديجيتال” تحولي گسترده و فراگير در جهان رقم خورد که با اطمينان کامل مي توان گفت تاثير ابعاد فرهنگي واجتماعي صنعت ديجيتال اگر بيشتر از بعد فني و تکنولوژيک آن نباشد ، کمتر هم نيست.
از آنجا که روابط و قواعد رفتارها و هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي جوامع مختلف قابل تفکيک از هم نبوده و نيستند و لذا  تاثيرات استفاده از فن آوري و پديده هاي نوظهور از جمله  تلفن همراه بر ارزش ها و سنت هاي فرهنگي و اجتماعي جوامع ، قابل تامل و بررسي است.
تلفن همراه ابزاري فراگير و  تاثيرگذار
تا ديروز بچه هاي نسل گذشته بيشتر اوقات فراغت خود را در محله و کوچه هاي تنگ و باريک وبا بازيهاي عاميانه وکودکانه پر مي کردند که معمولي ترين اين بازي ها  فوتبال يا واليبال بود.
محله ها و کوچه ها صبح ها  تا حوالي پنج غروب تقريبا خلوت بود اما با بازگشت بچه هاي از مدرسه ، کوچه ها غلغله اي به پا مي شد و بچه ها در دسته هاي مختلف با هم سن و سالان و همکلاسي هايشان هرکدام به نوعي به بازي خاصي مشغول مي شدند تا شب هنگام فرا مي رسيد.
اما در دنياي امروزي که نام دهکده جهاني را يدک مي کشد ، تمامي آن حال و هوا به يکباره تغيير کرده است ، اينک کودک و نوجوانان امروز منتظر سري جديد بازيهاي رايانه اي و موبايلي هستند و براي به بازار آمدن آخرين مدل هاي بازيها  لحظه شماري مي کنند و ازاين منظر، فردي موفق تر است که حتي براي دقايقي زودتر ازسايرين به  بازي مورد نظرکه همان جديدترين فن آوري دنياي ديجيتال  است ، دست پيدا کند.
تلفن همراه بعنوان يکي از ابزارهاي رسانه اي ديجيتال بخش مهمي از اوقات فراغت کودکان ، نوجوانان و جوانان را به خود اختصاص داده و آنچنان متنوع طراحي شده است که براي کاربرانش ملال آور و خسته کننده نيست.
تعداد افرادي که به  گيرنده هاي ديجيتالي اعم از راديو ، تلويزيون ، رايانه و تلفن همراه  دسترسي دارند ، رشد روز افزوني داشته بعنوان مثال ، سايت گوگل اکنون بيش از هشت ميليارد صفحه وب دارد  و براساس پروژه تحقيقاتي دردانشگاه کاليفرنيا واقع در برکلي آمريکا ، تخمين زده شده است که هرساله اطلاعات جديدي معادل ۳۷  هزار کتابخانه توليد مي شود.
با اين مثال مي توان به ميزان تاثير گذاري گسترده و سهل الوصول تلفن همراه / اينترنت  در دو بعد منفي و مثبت آن  بر فرهنگ يک جامعه و کاربران اين وسيله ديجيتالي پي برد.
حال اگر واقع بينانه به وقايع جهان امروز نگاه کنيم خواهيم ديد در تعاملات دنياي ارتباطات و فن آوري اطلاعات ، رسانه هاي دجيتالي از جمله تلفن همراه ، حرف اول را مي زنند به گونه اي که مي توان ادعا کرد هرفردي که به هردليلي از دنياي ديجيتال فاصله بگيرد نمي تواند با فن آوريهاي روز جهاني همراه و همگام باشد اما  سوالي که اينجا مطرح مي شود اين است که با توجه به موضوع ياد شده و اهميت آن ، چگونه مي توان فرهنگ جامعه را  از تاثيرات جنبه ها منفي اين پديده ها مصون نگاه داشت؟
کشورهاي درحال توسعه و جهان سوم ، معمولا استفاده کننده و مصرف کننده فن آوريها و تجهيزات مدرن  توليد شده توسط کشورهاي پيشرفته هستند و پيش از آنکه براي نحوه و چگوني استفاده از آنها برنامه ريزي کنند ،  در معرض هجوم ابزار و تجهيزات فناوري هاي نوين  قرار مي گيرند که اين امر بنوبه خود  معضلات فرهنگي و اجتماعي مختلفي را براي جوامع مصرف کننده به دنبال دارد.
شايد بتوان اينگونه خلاصه کرد که کشورهاي سازنده و ارايه کننده رسانه ديجيتالي تلفن همراه با توجه به نياز و فرهنگ جامعه خودشان اين وسيله را از نظر نرم افزاري و سخت افزاري ارايه مي کنند و قبل از استفاده از آن ، لااقل برنامه و هدفي تعيين شده را پي مي گيرند،  ولي کشورهاي وارد کننده و مصرف کننده درحال توسعه و جهان سومي در حقيقت دنباله رو بي برنامه و بي ضابطه اين وسيله هستند و در واقع  اول از آن استفاده مي کنند بعد برنامه ومقررات براي آن تعريف و اعمال مي کنند.
براي استفاده از هر پديده جديد وارداتي و جلوگيري از تبعات منفي آن بايد ابتدا فرهنگ استفاده آن در يک کشور نهادينه شود و اطلاع رساني درستي در زمينه کاربردها و نحوه استفاده از آن در جوامع مصرف کننده صورت گيرد.
محسن ظريف ،عضو هيات موسس خانه هاب بازي رايانه اي ايران ، درباره فقدان فرهنگ سازي در حوزه رسانه هاي ديجيتالي / موبايلي مي گويد ،  درحال حاضر جامعه ما دچار معضل برخورد با مباني مدرن موجود در رسانه هاي ديجيتال مي باشد و تاکنون به واردات اين گونه فن آوريها اقدام کرده ايم  اما فرهنگسازي لازم دراين زمينه انجام نشده است.
وي علت اين معضل را بي توجهي وارد کنندگان مي داند و مي گويد :  از آنجا که فرهنگ سازي هزينه هاي اقتصادي را براي افراد ايجاد مي کند ، پس متوليان آن تلاشي در راستاي فرهنگ سازي در حوزه رسانه هاي ديجيتالي و از جمله تلفن همراه ، نمي کنند.
نحوه استفاده از تلفن همراه
کارشناسان مي گويند که داشتن فن آوري جديد يک مسئله و شيوه  و چگونگي استفاده از آن مسئله ديگري است،  به راستي چرا رسانه هاي جمعي کمتر درباره فرهنگ و شيوه استفاده صحيح از تلفن همراه و آموزش به مردم مي پردازند؟
آغاز يک روز کاري را دريک وسيله عمومي مانند مترو و اتوبوس در ساعت هشت صبح تجسم کنيد، يکي غرق در افکارش به پنجره چشم دوخته و خيره شده، فردي ميانسال مشغول مطالعه روزنامه است، يکي در حال چرت زدن است.
ناگهان صداي بلند زنگ تلفن همراه که موسيقي تند و ريتميک غربي از نوع موسيقي پاپ است ، رشته افکار ديگر مسافران را پاره مي کند . جوانک با شنيدن صداي موسيقي حرکتي به خود مي دهد و عمدا چند ثانيه اي ديرتر به تلفن جواب مي دهد و بدون رعايت موارد لازم  در يک مکان عمومي  با صداي بلند و گوش خراش صحبت مي کند.
چند قدم آن طرف تر ، چند جوان   دور هم حلقه زده اند و سرگرم  خواندن آخرين و جديدترين پيامک هايي که برايشان ارسال شده ، هستند و بدون توجه به اطرافيان با صداي بلند مي خندند و بخشي از پيامک را که ناهنجار و رکيک است، مي خوانند تا ديگران نيز بشنوند.
 تصور کنيد در يک مراسم تشييع جنازه شرکت کرده ايد و همه اندوهناک و درحال گريه وزاري هستند ،  ناگهان تلفن همراه يکي از افراد شرکت کننده زنگ مي خورد ومتعاقب آن صداي بلند يک موزيک تند و شاد به گوش مي رسد ، چه حسي به شما دست مي دهد؟
شرکت هاي سازنده تلفن همراه زنگهايي را در برنامه هر گوشي تلفن گنجانده اند که هريک ويژه شرايط  و محيط خاص هستند و اغلب در کاتالوگ خود دقيقا به آنها اشاره کرده اند که مثلا حالت Silent (سکوت) براي مجالس رسمي خاص ،  soft ( ملايم) براي محيط هاي اداري و بانکي ، Loud ( بلند) براي فضاي باز  و Vibrate ( لرزش) براي زماني است که نميخواهيم ديگران از صداي گوشي ما اذيت شوند ، آيا همه کاربران گوشي هاي تلفن همراه اين نکات را درباره زنگ گوشي هايشان رعايت مي کنند؟
آيا ضمن استفاده از تلفن همراه ، نبايد به حقوق ديگران نيز احترام گذاشت ؟ زنگ هاي غير متعارف بيش از همه در محيط هاي رسمي مثل دانشگاه ،بيمارستان ها ، ادارات  و مراکز فرهنگي ايجاد مزاحمت کرده و فضايي تمسخر آميز ايجاد مي کنند.
کاربران هنگامي که در محيط بسته و عمومي با صداي بلند حرف مي زنند ، بايد يک لحظه خود را جاي کساني که با صداي بلند مکالمه  مي کنند، بگذارند تا دريابند که يک گفت وگوي تلفني چقدرمي تواند ديگران را اذيت و خشمگين کند.
فن آوري هاي نوين و استفاده از آن ، قرار است زندگي را آسان کند نه اينکه    استفاده نامناسب و بيجا از آن ،  موجب آزار و اذيت ديگران شود.
۱۳۱/۱۴/۱۷۹

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا