وزارت صنايع در صنعت توليد تلفن همراه تنها است

“محمود ليايي”درگفت و گو با خبرنگار اقتصادي برنا، بالا بودن تعرفه واردات تلفن همراه را از عمده علل قاچاق بالاي تلفن همراه دانست وگفت:اجراي طرح تحول اقتصادي موجب کاهش قاچاق گوشي تلفن همراه مي شود.مديرکل دفتربرق و الکترونيک وزارت صنايع با اشاره به آمار پايين قاچاق گوشي در کشو رهاي همسايه افزود: به دليل کاهش …

“محمود ليايي”درگفت و گو با خبرنگار اقتصادي برنا، بالا بودن تعرفه واردات تلفن همراه را از عمده علل قاچاق بالاي تلفن همراه دانست وگفت:اجراي طرح تحول اقتصادي موجب کاهش قاچاق گوشي تلفن همراه مي شود.
مديرکل دفتربرق و الکترونيک وزارت صنايع با اشاره به آمار پايين قاچاق گوشي در کشو رهاي همسايه افزود: به دليل کاهش تعرفه در هيچ يک از کشورهاي همسايه نظير ترکيه ،عراق، امارات و پاکستان قاچاق گوشي تلفن همراه درحد ايران نيست.
ليايي با بيان اينکه بخش عمده اي از بازار گوشي تلفن همراه ايران قاچاق است افزود: در صورت اجراي طرح تحول اقتصادي ضمن جلوگيري از قاچاق گوشي تلفن همراه از کم اظهاري هاي گمرک نيز جلوگيري مي شود.
به اعتقاد وي، بخش عمده اي از علت قاچاق گوشي تلفن همراه مربوط به اخذ ماليات بر ارزش افزوده و عدم همکاري مخابرات در رجيستر کردن گوشي هاي تلفن همراه است.
ليايي با اعلام اين مطلب که درتمام جهان توليدکنندگان تلفن همراه همکاري گسترده اي با اپراتورها دارند گفت: در بسياري از کشورهاي جهان به همراه خط اعتباري گوشي تلفن همراه اعطاء شده و هزينه گوشي به صورت اقساطي محاسبه مي شود.
وي با اشاره به عملکرد ناقص بسياري از اپراتورها در رجيستر کردن گوشي ها افزود: به طور قطع اجراي صحيح اين طرح تاثير مستقيمي بر کاهش قاچاق گوشي تلفن همراه در کشور داشت.
اين مقام مسوول با بيان اينکه وزارت صنايع در صنعت توليد تلفن همراه تنها است اظهارداشت: به طور حتم فقط توليد بر عهده وزارت صنايع بوده و بسياري ازعوامل ديگر نيازمند همکاري بخشهاي مختلف اعم از گمرک، بازرگاني، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و مخابرات است.
ليايي با ذکر اينکه ۸۵ درصد از گوشي هاي جهان در اختيار ۵ برند معروف قرار دارد تصريح کرد: برندهاي معتبر جهان به ترتيب نوکيا، سامسونگ، ال جي، موتورولا و سوني است که اين ترتيب در ايران به نوکيا، سوني،سامسونگ، موتورولا و ال جي تغيير مي يابد.
وي تصريح کرد: ۱۵ درصد مابقي نيز دراختيار ساير برند هاي جهان مانند هيوندا و پن تک قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا