پرونده‌ي فعاليت پيمانكاران ارتباطات سيار مختومه مي‌شود

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروژه‌ي فاز ۳ توسعه‌ي شبکه‌ي ارتباطات سيار که به‌منظور راه‌اندازي ۴ هزار و ۷۰۰ سايت BTS تلفن همراه در ارديبهشت‌ماه ۸۴ به سه GC بهين ارتباط مهر، خدمات اريکسون و پارس‌ ايراتل سپرده شد، اين پيمانکاران را متعهد کرد تا در ارديبهشت‌ماه سال ۸۵ اين پروژه را …

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروژه‌ي فاز ۳ توسعه‌ي شبکه‌ي ارتباطات سيار که به‌منظور راه‌اندازي ۴ هزار و ۷۰۰ سايت BTS تلفن همراه در ارديبهشت‌ماه ۸۴ به سه GC بهين ارتباط مهر، خدمات اريکسون و پارس‌ ايراتل سپرده شد، اين پيمانکاران را متعهد کرد تا در ارديبهشت‌ماه سال ۸۵ اين پروژه را به کارفرما (اپراتور اول) تحويل دهند اما پس از گذشت اين مدت زمان پروژه به اتمام نرسيد و به پيمانکاران فرصت داده شده است تا تحويل تمامي سايت‌ها را به پايان برسانند.
تحليلگران بر اين باور بودند که با روند کند پيمانکاران عمومي اين پروژه و نيز تحت فشار نبودن اين پيمانکاران از سوي کارفرما براي انجام تمامي تعهدات، پيش‌بيني مي‌شود پروژه‌ هم‌چنان روالي با تاخير را سپري کنند.
اكنون ۸۲ درصد اين پروژه طبق اعلام مسوولان به اتمام رسيده است و پيمانکاران از ۴ هزار و ۷۰۰ سايت مورد تعهد، موفق به راه‌اندازي ۳ هزار و ۹۳۰ سايت شده‌اند که يک هزار و ۲۲۲ سايت از اين تعداد نيز تاييد کيفيت گرفته است.
در توسعه‌ي شبکه‌ي همراه اول تاکنون ۲۵ درصد GCها و ۷۵ درصد پيمانکاران استاني (فاز +۳ ) نقش داشته‌اند.
پيش از اين نيز حسن رضوي – معاون طرح و مهندسي شرکت ارتباطات سيار – پيش‌بيني کرده بود که پرونده‌ي GCها تا قبل از پايان سال جاري بسته شود.
وي همچنين با اشاره به فعاليت رو به اتمام پيمانکاران عمومي شبکه‌ي تلفن همراه گفته بود: GC بهين ارتباط مهر تاکنون ۹۰ درصد پروژه را تحويل داده است و دو GC خدمات اريکسون و پارس ايراتل هر يک موفق به اجراي بيش از ۸۲ درصد تعهدات خود شده‌اند.
ظاهرا عدم تملک در برخي شهرها، ممانعت شهرداري در نصب آنتن‌هاي BTS، هزينه مشكلات مالي و نبود تجهيزات از جمله مشکلات اين پيمانکاران بوده و به اين دلايل برخي از مراحل پاياني اين پروژه به اتمام نرسانده‌اند.
GCها همچنين قول داده بودند تا شهريورماه ۸۵ كار را به اتمام برسانند و مهرماه و آذرماه سال ۸۵ هم مهلت خواستند که متأسفانه كار آنطور كه بايد پيش نرفت؛ شرکت‌هاي پيمانکار براي تاخير در اجراي پروژه‌ها دلايلي ذکر مي‌کردند كه قرار شد هياتي متشکل از معاون حقوقي و پارلماني وزارت ارتباطات، مديران عامل شرکت مخابرات، شرکت ارتباطات سيار و پيمانکاران عمومي، طي دو هفته مذاكراتي داشته باشند اما اين موضوع هم باعث نشد تا كار پيمانکاران تسريع شود.
به گفته‌ي مسوولان در هر مقطع با ادامه تاخير معيار اين بود که اگر پروژه متوقف شود به نفع شبکه است و يا اينكه بايد اجازه تأخير داده شود.
مطابق قرارداد جرايمي براي تاخير پيمانكاران تعيين شده بود كه ظاهرا جرايم تا به حال اخذ نشده است و مبالغي به صورت علي‌الحساب به GCها داده شده ضمن اين که ضمانت‌نامه GCها نيز در اختيار مخابرات است.
كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه پيمانكاران تجربه اين کار را نداشتند اما چيزي حدود ۲۵۰۰ سايت را با تمام اين شرايط ايجاد کردند و اگر در ارديبهشت‌ماه خلع يد اتفاق مي‌افتاد اكنون ۲۵۰۰ سايت هم در شبکه کم داشتيم.
رييس هيات مديره‌ي شركت مخابرات ايران هم گفته بود: پيمانكاران عمومي شركت ارتباطات سيار تقريبا به پايان فعاليت اجرايي‌شان رسيدند و كار توسعه‌ي شبكه‌ي همراه از طريق پيمانكاران استاني انجام مي‌شود.
وفا غفاريان در گفت‌وگو با ايسنا درباره‌ي آخرين وضعيت عملكرد پيمانكاران عمومي شركت ارتباطات سيار -GC- با توضيح اين كه اين پيمانكاران در توسعه‌ي فعلي شبكه نقش قابل توجهي ندارند و اين كار مشابه فاز دوم توسعه‌ي شبكه‌ي تلفن همراه انجام مي‌شود گفته بود: در اين مرحله هر استاني از طريق مناقصه كار را به پيمانكاران استاني واگذار و توسعه شبكه را مديريت مي‌كند.
غفاريان با بيان اين كه كار اجرايي قرارداد GCها به مرحله‌اي رسيده است كه پيشرفت محسوسي ندارد يادآور شده بود: گزارشات هفتگي مويد اين موضوع است و كار در مرحله تسويه قراردادي قرار دارد كه اين موضوع با دو شركت GC آغاز شده است.
رييس هيات مديره‌ي شركت مخابرات ايران در ادامه با بيان اين كه مرحله اول تسويه به جمع بندي رسيده است گفته بود: تسويه‌ي مراحل بعدي نيز در حال انجام است كه اگر اين كار نيز به اتمام برسد مي‌توان گفت كه اين پروژه به طور كامل تسويه شده است.
اما آخرين خبر از پيمانكاران عمومي پروژه موسوم به GCها در نشست خبري چند روز گذشته‌ي مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران عنوان شد.
به گفته‌ي وحيد صدوقي پيمانكاران شركت ارتباطات سيار با تحويل سه هزار و ۹۳۰ سايت از چهار هزار و ۷۷۳ سايت متعهد شده، ۸۲ درصد از فعاليت خود را انجام دادند كه از اين ميزان نيز يك هزار و ۲۲۹ سايت تائيديه كيفيت گرفته‌اند.
وي با اشاره به اين كه در فاز +۳ نيز با نصب ۵۴۵۳ سايت، ۸۴ درصد كار انجام شده، تصريح كرد: در تهران عمدتا در سايت‌هاي ۹۰۰ عقب هستيم كه با مجوزهايي كه اخيرا از سوي شهرداري صادر شده است، اميد مي‌رود تا بخشي از اين مشكلات حل شود.
مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران يادآور شد: هشت پيمانكار آماده به كار در نقاط مشخص وجود دارد كه اميدواريم توسعه‌ي ۴۰۰ سايت در كمترين زمان ممكن شود و اكنون توسعه سايت‌هاي ۱۸۰۰ به ميزان ۷۷ درصد و سايت‌هاي ۹۰۰ به ۵۱ درصد رسيده است كه ۲۵ درصد توسعه شبكه توسط GCها با ۱۱۵۴ سايت و ۷۵ درصد توسط فاز +۳ توسط استان‌ها با ۳۵۳۸ سايت صورت گرفته است.
GCها به قول ميرعامل شركت ارتباطات سيار كماكان مشغول كارند و مديريت ‏شركت نيز با كمك گرفتن از اهرم‌هاي نظارتي، ضمن ‏اشراف بر فعاليت‌هاي صورت گرفته، زمينه ايجاد و رشد ‏بزرگترين پيمانكاران صنعت ارتباطات كشور را فراهم ‏مي‌كند.
اگرچه بيشتر كار هرچند با تاخير انجام شده و در ‏خور اظهار نظر و قضاوت نيست اما قطعا در پايان كار موضوعات و مطالب ‏بيش‌تري براي اظهار‌نظر وجود خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا