روايتي از سرويس‌هاي ارزش افزوده‌ و وعده‌ي اپراتورها

 اگر چه شركت ارتباطات سيار ايران نخستين عرضه‌ كننده‌ي اين خدمات از طريق پيامك بوده و ايرانسل هم برخي از اين سرويس‌ها را ارايه مي‌كند اما توجه به فراهم كردن زيرساخت‌هاي فني مورد نياز بيش از گذشته لازم به نظر مي‌رسد زيرا گزارش‌هاي مختلف مبني بر وجود مشكلات در فعال‌سازي سرويسي مانند GPRS يا استفاده …

 اگر چه شركت ارتباطات سيار ايران نخستين عرضه‌ كننده‌ي اين خدمات از طريق پيامك بوده و ايرانسل هم برخي از اين سرويس‌ها را ارايه مي‌كند اما توجه به فراهم كردن زيرساخت‌هاي فني مورد نياز بيش از گذشته لازم به نظر مي‌رسد زيرا گزارش‌هاي مختلف مبني بر وجود مشكلات در فعال‌سازي سرويسي مانند GPRS يا استفاده از آن، گوشزد كردن اين نكته را ضروري مي‌كند كه قبل از ارايه هر سرويس جديد و راهكار براي افزايش درآمد شركت‌هاي مخابراتي بايد از زيرساخت‌هاي مورد نياز و كيفيت خدمات هم مطمئن بود و صرف راه‌اندازي آن كفايت نمي‌كند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه‌ي تلفن همراه از ابتدا به منظور ارايه‌ي سرويس مكالمه ايجاد شده است و همچنان سرويس اصلي آن است، اما اپراتورها و همچنين تدوين‌كنندگان استانداردهاي اين شبكه با استفاده از تجهيزات اين شبكه و يا اضافه كردن بخش‌هاي كوچكي به آن امكان ارايه خدمات ديگر به مشتركان و به دست آوردن سود بيش‌تر توسط اپراتور را فراهم مي‌آورند و در نتيجه، اين خدمات به نوعي ارزش بيش‌تري را نسبت به خدمات پايه ايجاد كرده و به همين دليل خدمات ارزش‌ افزوده ناميده مي‌شوند.
يكي از پرکاربردترين خدمات ارزش افزوده تلفن همراه MMS است که بر بستر GPRS ارايه مي‌شود و تعريفي که در فرهنگ لغات و اصطلاحات تخصصي فن‌آوري اطلاعات براي اين سرويس آمده است آن را يکي از پيشرفته‌ترين انواع سرويس ارسال پيام معرفي مي‌کند كه كاربر با استفاده از آن مي‌تواند فايل‌هاي صوتي و تصويري را در کنار متن ساده ارسال کند.
سرويس پيام‌هاي چندرسانه‌يي كه به عنوان يكي از خدمات ارزش افزوده‌ي تلفن همراه و نسل بعدي سرويس پيام كوتاه و به منظور برطرف كردن محدوديت‌هاي موجود در آن و ارايه سرويس مناسب‌تر به كاربران شبكه‌ي تلفن همراه در جهان ارايه شده با ايجاد امكان ارسال اطلاعات تصويري بدون محدوديت در اندازه و همچنين بدون محدوديت در نوع محتويات، امكان بسيار مناسبي را براي كاربران فراهم مي‌كند.
خدمات ارزش افزوده همان چيزي است كه بسياري از اپراتورهاي موفق جهان، از آن به عنوان رمز ماندگاري در بازار سيم‌كارت ياد مي‌كنند، در ايران نيز چند سالي است كه انواع مختلف خدمات ارزش افزوده مخابراتي به متقاضيان ارايه مي‌شود. مي‌توان پيامك، صندوق صوتي، اينترنت يا همان GPRS را از متداول ترين خدمات ارزش افزوده مخابراتي دانست اما به طور كلي ارسال و دريافت پيام از طريق وب، دريافت Email از طريق پيام كوتاه، دريافت اطلاعات، اخبار و داده‌هاي مختلف از طريق پيام كوتاه از جمله خدمات ارزش افزوده مبتني برپيام كوتاه هستند.
ارايه‌ي خدمات بارگذاري بازي و بانكداري همراه از جمله ديگر خدمات محبوب و پرطرفدار ارزش افزوده تلفن همراه در جهان هستند؛ رشد استقبال از سرويس‌هاي ارزش افزوده، حاصل افزايش كيفيت گوشي‌هاي تلفن همراه، افزايش امكانات و به دنبال آن كاهش قيمت‌هاي آن‌هاست كه موجب مي‌شود مشتركان از امكانات مختلف گوشي‌هاي تلفن همراه خود بهره ببرند.
به گزارش ايسنا تا برگزاري و اعلام نتايج دور جديد مزايده‌ي خدمات ارزش افزوده‌ي همراه اول، كماكان همان سه شركت قبلي، عهده‌دار ارايه‌ي خدمات پيامك‌هاي تبليغاتي واطلاع‌رساني به متقاضيان هستند كه اين سه شركت «آتيه داده پرداز»، «رهياب رايانه گستر» و «مركز گسترش فن‌آوري اطلاعات» هستند كه از ديماه سال ۱۳۸۴ به عنوان پيمانكار انحصاري همراه اول، در حال ارايه‌ي خدمات پيامك‌هاي تبليغاتي و اطلاع‌رساني به متقاضيان در سراسر كشور هستند.
سرويس‌هاي ارزش افزوده اين روزها براي فعالان مخابراتي بسيار جذاب‌تر از ارسال پيام كوتاه بين كاربران تلفن همراه است، چرا كه اين سيستم سودآوري هنگفتي را براي مخابراتي‌ها به ارمغان آورده است و پيش‌بيني مي‌شود با تغيير سلايق مشتريان از جمله در ايران سرويس‌هاي ارزش افزوده از جايگاه خوبي ميان كاربران تلفن همراه برخوردار شوند و به نظر مي‌رسد در اين بين سرويس اينترنت موبايل و MMS بيشتر از ديگر سرويس‌هاي ارزش افزوده مورد علاقه مشتركان واقع شود كه در همين راستا ارايه اين سرويس‌ها از سوي اپراتورهاي داخل كشور نيز مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ايسنا راه‌اندازي نخستين شبکه عرضه محصولات الکترونيکي از طريق تلفن همراه توسط ايرانسل يكي از مواردي بود كه اين اپراتور به ارايه آن اقدام كرد كه فاز نخست پورتال چندرسانه‌يي آن با نام تجاري «ويترين» ارايه و به نوعي مفهوم شبكه‌ي تلفن همراه علاوه بر مكالمه و ارسال پيامك در زمينه هاي تازه‌اي چون سرگرمي، بازرگاني و فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات مطرح شد و در حال حاضر دو سرويس “خدمات متني” و “ارسال پيام کوتاه از طريق وب” در قالب ويترين به مشترکان عرضه مي‌شود.
شبکه‌ي GPRS ايرانسل از اسفندماه ۸۵ رسما افتتاح و ارسال تنظيمات براي مشتريان كه از طريق پيام کوتاه (SMS) انجام مي‌شود، آغاز شد اما سرويس MMS اين اپراتور طبق دستور متوقف شده بود تا اين كه رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از اتمام تست‌هاي لازم براي ارايه‌ي اين سرويس توسط اپراتور دوم خبر داد و ارايه آن آغاز شد.
ثبت‌نام سرويس GPRS همراه اول هم از روز ۱۲ آبان‌ماه آغاز شد و اين سرويس در فاز اول براي مشتركان با سيم‌كارت كد ۹۱۲ در تهران راه‌اندازي شد و در فاز اول از ساعت ۲۳ تا ۸ فعال است و قرار است در مراحل بعدي توسعه داده شود.
اما سرويس مسنجر برروي موبايل و سرويس ذخيره‌ي شماره‌ي تماس گيرنده هم از ديگر سرويس‌ها محسوب مي‌شوند كه فرد را قادر مي‌سازد تا بداند در زماني كه در دسترس نبوده، چه كساني با او تماس گرفته‌اند. چنانچه تلفن همراه خاموش بوده يا خارج از محدوده پوشش شبكه باشد، كسي كه با او تماس مي‌گيرد، به يك سرويس پيام‌گير هدايت مي‌شود كه در آنجا شماره اين شخص ذخيره مي‌شود و هنگامي كه تلفن همراه مجدداً در دسترس قرار گيرد، ليستي از تمام شماره‌هايي كه با او تماس گرفته‌اند به همراه زمان اين تماس‌ها از طريق SMS برايش ارسال مي‌شود.
از ديگر سرويس‌هاي ارزش‌ افزوده سرويس کنترل حساب اينترنتي است كه بدون نياز به تماس با خدمات مشتركان، خود فرد امور مربوط به حساب انجام مي‌دهد. همچنين سيستم تلفن گويا (IVR) نيز اين امكان را فراهم مي‌كند كه فرد تنها با يک تماس تلفني به يک سيستم راهنما وصل شده و با دنبال کردن دستورالعمل‌هايي که براي انجام عمليات مختلف خوانده مي‌شود، عمليات مورد را شخصا و بدون نياز به تماس با خدمات مشترکان انجام دهد.
هر چند ارايه‌ي سرويس‌هاي ارزش افزوده مانند GPRS همراه اول طبق اعلام مسوولان و با تاخير آغاز شده است اما به عقيده‌ي كارشناسان در راستاي عمل اپراتورهاي تلفن همراه به وعده‌هايشان در كشوري مانند ايران كه ارايه‌ي سرويس‌ها بر بستر شبكه‌ي تلفن همراه همواره با وجود مشكلاتي همراه بوده اين سوال وجود دارد كه آيا خدمات‌دهي براي اين سرويس‌ها با كيفيت مطلوب انجام خواهد شد يا با افزايش مشتركان، مشكلي افزون بر اختلالات مكالمه يا ارسال پيام كوتاه گريبانگير متقاضيان خواهد بود؟ 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا