موبايل محبوب من

 با کمي مراجعه به حافظه ميشه ، چنين آدمايي رو به ياد بياريم که در اوج ترافيک طاقت فرسا و کسل کننده اي که دمار از روزگار همه درآورده ، در حالي که يه شيي کوچولو تو دستشونه يا به گوششون چسبوندن ، قهقهه مي زنن.  آفرين ! حدس شما کاملا صحيحه . اين شيي …

 با کمي مراجعه به حافظه ميشه ، چنين آدمايي رو به ياد بياريم که در اوج ترافيک طاقت فرسا و کسل کننده اي که دمار از روزگار همه درآورده ، در حالي که يه شيي کوچولو تو دستشونه يا به گوششون چسبوندن ، قهقهه مي زنن.  آفرين ! حدس شما کاملا صحيحه . اين شيي کوچيک و جادويي که موجب ميشه حتي مردم عبوس و اخمو ، در بدترين فشارها و استرس هاي ناشي از ترافيک براي لحظاتي هم که شده همه ناراحتي ها را فراموش کنن ، قهرمان  دلاور و شجاعي است که موبايل نام دارد و با جادوي خود مي تواند تحمل ترافيک را ساده تر سازد.
  به همين مناسبت دانشمندان و محققان يک پژوهشگاه بين المللي که کار تبار شناسي و نسب شناسي موبايل را بر عهده دارد ، اعلام کردند که استفاده از موبايل مختص به عصر ما نيست و ريشه هاي اين وسيله حتي شايد به عصر حجر و دوران پارينه سنگي برسه که فعلا به اونجاها نرسيدن. علي الحساب اينطور که تا حالا معلوم شده و با قاطعيت ميشه اظهار نظر کرد ، اينه که مردم باستان بويژه در شهرهاي متمدن مانند آتن که مثلا پاريس و لندن اون روزها بوده ، از تلفن همراه استفاده مي کردن. اين محققان موفق شدن با شبيه سازي از طريق جابجايي مکان و انتقال آن از قاره اي به قاره ديگر ، تطابق زماني و تنظيم ساعت يونانيان باستان با  ساعت گرينويچ به وقت لندن و معادل سازي جغرافيايي (يعني ساختن سرزميني به وسعت ۱۳۰ هزار کيلومتر مربع دقيقا اندازه يونان در کنار درياي مديترانه و نبش تنگه داردانل) کليه رفتار و حرکات اجتماعي و عمومي و خصوصي موبايل همچنين نقش و مقام آن از ديدگاه مردم يونان باستان را به لحاظ مباني نظري و عملي مورد مطالعه و بررسي قرار بدن.
    اين پژوهشها حاکيست با توجه به اينکه مردمان آن زمان کره زمين بطور کلي و يونانيان بطور جزيي، علت و منشاء هر چيزي رو که مي دونستن و نمي دونستن به اسطوره ها نسبت مي دادن ، موبايل يا براي اينکه فارسي را پاس بداريم ، تلفن همراه را فرزند خداي IT و الهه VOICE صدا مي زدن ، اونم فقط بخاطر يه چيز يعني صدايي که توليد مي کنه ،  نه براي پيامک و GPRS و MMS و اينجور چيزها يا حتي ترافيک آتن.
  علت هم روشنه ، اولا جمعيت کم آن دوران اصلا دوربين نداشتن که بخوان براي همديگه عکساشونو يا چيزاي ديگه رو MMS بدن ، ثانيا اگر هم داشتن ، به دردشون نمي خورد چون هميشه پيش هم بودن و اصلا دلشون تنگ نميشد که عکساي همديگه را نگاه کنن. ثالثا اون موقع هنوز اينترنت اختراع نشده بود که بخوان از اين سرويس که تازه هزاران سال طول کشيده تا  به کشور ما خود ما اومده ، استفاده کنن ، رابعا اين ديو چراغ جادو (منظور ترافيک است ) اون زمونا هنوز از چراغ درنيامده بود و رفت و آمد مردم با اسب و قاطر و شتر و ساير دواب بود. خب ، معلومه که اين زبون بسته ها هم اصلا ترافيک و دود ايجاد نمي کنن و آلودگيهاي صوتي احتمالي هم قابل اغماضه.
  پس به اين ترتيب و بر اساس مستندات علمي و تجزيه و تحليل داده هاي  باستان شناسي ، تلفن همراه فقط بخاطر صدايي که توليد مي کرد ، قابليت کسب چنين مقام درخور و رشک برانگيزي رو پيدا کرده بود  تا مجبور نباشه پيش آپولون و دايانا و ونوس و آفروديت و بقيه خدايگان و الهه هاي يوناني سرشو از خجالت پايين بندازه. اما در جهان امروز بخصوص درايران نه تنها از اين قهرمان اساطيري قدرداني نشده بلکه روزي نيست که انواع و اقسام تهمتها و افتراهاي بيجا و باجا  را به اين موجود دوست داشتني نزن.
  يه روز ميگن مغزو از کار ميندازه ، يه روز ميگن به اعضا و جوارح داخلي صدمه ميزنه ، بعد که ميبينن اين ترفندها بي فايده بوده ، در کمال ناجوانمردي جنگ رواني راه ميندازن و ميگن به نقاط حساس بدن آسيب مي رسونه .اما اين سوپرمن ، اين هديه خدايان يونان و قهرمان مردم ، بدون اينکه دلسرد بشه ، اين حرفا رو به روي خودش نمياره و بي اعتنا به اين جار و جنجالها فقط کار خودشو ميکنه.
   تو شهري که از دست هيچکس کاري برنيومده و هر روز شکم غول ترافيک گنده تر شده ، خود شما بجز تلفن همراه کدام نيروي خارق العاده يا وسيله شگفت انگيز را مي شناسيد که در اوج ترافيک کشنده تهران، در سرما و گرما و شلوغي اين توانمندي را داشته باشه و کاري کنه که همه اگر از خنده ريسه نمي رن ، دستکم گل لبخندي بر لبانشان بنشينه.
۱۶۲/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا