ديدگاه يک کارشناس درباره وضعيت بازار گوشي تلفن همراه

به گزارش خبرنگار موبنا، افزايش عرضه انواع گوشي با گارانتي هاي متفرقه و با قيمت هاي ارزان تر نسبت به گوشي هاي گارانتي دار باعث شده تا تقاضا براي اين نوع گوشي ها (قاچاق)  همچنان در بازار رو به افزايش باشد.به گفته فعالان بازار، ارائه خدمات پس از فروش نامناسب گوشي از سوي شرکت هاي …

به گزارش خبرنگار موبنا، افزايش عرضه انواع گوشي با گارانتي هاي متفرقه و با قيمت هاي ارزان تر نسبت به گوشي هاي گارانتي دار باعث شده تا تقاضا براي اين نوع گوشي ها (قاچاق)  همچنان در بازار رو به افزايش باشد.
به گفته فعالان بازار، ارائه خدمات پس از فروش نامناسب گوشي از سوي شرکت هاي واردکننده قانوني اين کالاي ارتباطي نيز به اين امر دامن مي زند.
“پيام دانش” يکي از کارشناسان حوزه بازار در اين باره معتقد است: وضعيت نابهنجار ارائه گارانتي در كشور فقط به سود قاچاقچياني است كه با استفاده از اين شرايط به افزايش عرضه گوشي هاي بدون گارانتي ادامه مي دهند.
دانش خدمات نامناسب را از دلايل نارضايتي مردم و گرايش آنان به گوشي هاي قاچاق دانست و خاطرنشان كرد: بخاطر بي ميلي خريداران به تهيه گوشي هاي با گارانتي رسمي، سود سرشار و تقاضاي بالا به گوشي هاي قاچاق اختصاص يافته است و همين امر باعث شده است تا بيش از ۸۰ درصد از سهم بازار به گوشي هاي قاچاق اختصاص يابد.
اين كارشناس افزود:گوشي هايي كه فاقد گارانتي رسمي و خدمات پس از فروش هستند، توسط واردكنندگان عمده غيرقانوني وارد بازار تلفن همراه كشور مي شوند، به همين دليل نيز قيمت اين نوع گوشي ها ارزان تر از گوشي هاي گارانتي داري است که از طريق مجاري قانوني وارد بازار تلفن همراه مي شود.
دانش ادامه داد: در همين حال قاچاقچيان گوشي براي فروش و سود بيشتر در عملي سودجويانه، كارت هاي جعلي و تقلبي گارانتي را كه غالبا نام آنها مشابه نام شركت هاي معتبر است و در برخي موارد فقط در يك كلمه تفاوت معنايي در نام آنها وجود دارد، منتشر كرده و از اين رو توانسته اند گوشي هاي خود را با عنوان گارانتي دار به فروش برسانند.
آمار حاكي از آن است كه در ايران اغلب مردم به گارانتي گوشي تلفن همراه  چندان تمايلي ندارند و حتي در بسياري مواقع هم فروشندگان رسمي گوشي هاي تلفن همراه گوشي هاي بدون گارانتي عرضه مي كنند.
 به اعتقاد كارشناسان، گارانتي تلفن همراه تاكنون هيچگاه با آن مفهومي كه در اكثر كشورهاي جهان شناسانده شده در ايران وجود نداشته است؛ از اين رو بسياري از مردم تفاوتي ميان گوشي بدون گارانتي و گارانتي دار احساس نمي كنند.
با وجودي كه در كشورهاي توسعه يافته شركت هاي توزيع كننده كالا يا توليدكنندگان براي جلب مشتري و رضايت بيشتر آنان، در ارائه «وارانتي» و گارانتي براي جذب مشتري بيشتر با يكديگر به رقابت مي پردازند،اما اين مفاهيم نه فقط در مورد گوشي تلفن همراه بلكه در مورد كالاهاي ديگر نيز در ايران جايگاه خود را نيافته است.
۱۲۹/۱۶۲/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا