احوالات GPRS، در هفته اي که گذشت

   بد نيست در مراسمي فرضي بمناسبت هفته گرد (بر وزن سالگرد) اين ورود فرخنده،  برداشتي از ديدگاه مشترکانش داشته باشيم. از يک سو خشنودي بخاطر به سر آمدن انتظارها ديده مي شود و اميدواري به آينده و بهبود ارتباطات و تعاملاتي که قطعا به پيشرفت و ترقي کشور کمک خواهد کرد و از سوي …

   بد نيست در مراسمي فرضي بمناسبت هفته گرد (بر وزن سالگرد) اين ورود فرخنده،  برداشتي از ديدگاه مشترکانش داشته باشيم. از يک سو خشنودي بخاطر به سر آمدن انتظارها ديده مي شود و اميدواري به آينده و بهبود ارتباطات و تعاملاتي که قطعا به پيشرفت و ترقي کشور کمک خواهد کرد و از سوي ديگر آنان که از مشکلات و هزينه ها گلايه دارند.
   در عصر حاضر که در پرتو استفاده از دانش نوين ، هر امر محال و ناممکني ، مقدور و ميسر مي گردد، ارايه و بکارگيري سرويسهاي اينچنيني بايستي آنچنان بي عيب و نقص و دلپذير باشد که کاربران مفهوم تکنولوژي را در همه ابعاد آن دريابند و اين گذشته از بحث هزينه استفاده از اين سرويسها است.
  هفته اي که گذشت، فرصتي بود تا  سرويس GPRS کارآيي خود را اثبات کند، ضمن اينکه هزينه ماهيانه استفاده از سرويس GPRS هم اعلام شد.
  ابتدا به دومي مي پردازيم، هزينه ثابت ماهيانه ارسال و دريافت خدمات عمومي بسته هاي راديويي GPRS تا سقف پنج هزار کيلوبايت در ماه، مبلغ ۵۰ هزار ريال محاسبه شده همچنين براي هر کيلوبايت مازاد بر پنج هزار کيلوبايت در ماه، مبلغ ۹ ريال بايد پرداخت گردد.
  تعيين چنين هزينه هايي در جلسه مجمع عمومي عادي صاحبان سهام شرکت ارتباطات سيار صورت گرفته و دستور کاري است که با اعلام رسمي آن توسط شرکت مخابرات ايران، از اين پس اجرا خواهد شد.
   اين زمينه، موردي است که نبايد کسي انتظار داشته باشد،  کاربران برايش دست بزنند، ااگر هم امروز صداي اعتراضي را نمي شنويم، بخاطر اين است که اين نوزاد چند روزه هنوز پا نگرفته و خيلي عزيز است و گرما و هيجان ناشي از تازه وارد، سبب سيطره حاشيه بر متن شده است.
   گراني هزينه GPRS از اين رو سبب نارضايتي مي گردد که بر اساس برآورد برخي کارشناسان ،  با احتساب هزينه هاي تعيين شده،  براي خواندن يک متن کوچک از اطلاعاتي که مثلا از طريق جستجوگر GOOGLE در دسترس کاربر قرار مي گيرد، بايد مبلغي نزديک به ۴۰۰ تومان پرداخت شود.
   مخارج احتمالي در طول يک ماه شايد براي کسي که از سر تفريح و تفنن از اين ارزش افزوده استفاده مي کند، به حساب نيايد، اما يک صفحه مطلب هر چقدر هم که پرمحتوا باشد، تا چه حد مي تواند نياز متقاضيانش را به تمام و کمال پاسخ دهد ؟
   دانشجويان ، بازرگانان و تجار و کساني که بر حسب نوع ماموريت خود به اين سرويس مراجعه مي کنند، براي مراجعات مکرر و پي در پي، حاضر به پرداخت چه هزينه اي هستند و چه تخميني در اين باره داشته اند ؟
   اين جنبه قضيه بعدها بيشتر شکل و روي خود را نشان خواهد داد و با ارزيابي واکنشهاي بعدي است که مي توان قضاوت صحيح تري داشت، اما روشن است که قيمت گذاري انواع سرويس هاي ارزش افزوده تلفن همراه که متاسفانه ارايه آنها در کشور ما با وجود گذشت ۱۴ سال ، هنوز در مراحل جنيني است، با وجودي که از يک منشاء سرچشمه مي گيرند ولي کارآيي، کاربرد و تاثيرگذاري متفاوت دارند بنابراين تامل بيشتر در قيمت گذاري را مي طلبد.
  اما از منظر فني قضيه، به گفته شرکت ارتباطات سيار فقط گروه محدودي در اين مرحله مي توانند از اين سرويس استفاده کنند. يعني همان ۵۰ هزار نفري که در پايان روز نخست، اعلام شد که ثبت نام کرده اند و بر اساس آخرين گزارشها اکنون به سطح  80 هزار نفر رسيده است.
   ابتدا مي توان اين پرسش را مطرح کرد که بر اساس کدام معيار و ملاک در يک جامعه ۷۰ ميليوني، فقط اين تعداد قليل بايد امکان استفاده از اين سرويس با اهميت و پرارزش را يافته باشند و اگر پاسخ داده شود که هدف از انتخاب چنين جامعه نمونه اي ، آزمايش و آزمون نحوه ارايه اين سرويس در ميان يک جمع محدود است تا سپس در سطح گسترده تر و وسيع تري اجرا شود، بايد گفت که ارايه سرويس حتي به همين چند هزار نفر محدود هم در روزهاي گذشته مطلوب و مقبول نبوده است.
   در واقع سرعت پايين و کندي اتصال به اينترنت در همه روزهاي گذشته بگونه اي بود که اغلب مشترکان ترجيح مي دهند با ادامه اين وضعيت هرگزبا تلفن همراه خود به اينترنت وصل نشوند. در دنياي سرعت حتي دقيقه اي تاخير و تعجيل براي متصل شدن به اينترنت نمود دارد، بنابراين تاخير ۲۰ تا ۳۰ دقيقه اي و انتظار کسل کننده اي که روزهاي گذشته بر مشترکان اين سرويس گذشت، نمي تواند جاي توجيه داشته باشد.
تازه اين در حالي است که در صورت اتصال به اينترنت هم قطع و وصل شدنهاي پي در پي انتظار مشترک را مي کشيد و خيلي ها با سرخوردگي ادامه کارشان را پي نگرفتند و از خير اتصال به اينترنت گذشتند.
   عملکرد و کارنامه GPRS از اين پس در معرض آزمون و زير ذره بين قرار مي گيرد. مشکلات و معضلات کوچک و ريز امروز به گره هاي ناگشودني فردا تبديل مي شوند، در حالي که درخواستها، انتظارات و توقعات هم چند برابر شده اند.
   يکي از مسوولان ارتباطات سيار گفته بود، سرعت پايين شبکه و قطع و وصل شدن هاي پي در پي تقصير انتخابات امريکاست. در اين مورد بخصوص ، متهم براي دفاع از خود غايب است و فعلا نمي توان صحت و سقم آن را ثابت کرد، اما هميشه که انتخابات امريکا نيست. البته اگر قرار نباشد انتخابات ساير کشورها به نوبت در کار اتصال ما با تلفن همراه به اينترنت اخلال کنند.
۱۶/۱۶۲/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا