ضريب نفوذ تلفن همراه به ۵۶ درصد رسيد

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از وزارت ارتباطات، با توجه به موارد مطروحه، طي گزارشي به بررسي وظايف و عملكرد وزارت ارتباطات در بخش‌هاي مربوط به فناوري اطلاعات در برنامه چهارم توسعه كشور پرداختيم.براساس ماده ۲۴ برنامه چهارم توسعه، به دولت اجازه داده شده است تا در جهت رشد اقتصادي و افزايش صادرات در …

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از وزارت ارتباطات، با توجه به موارد مطروحه، طي گزارشي به بررسي وظايف و عملكرد وزارت ارتباطات در بخش‌هاي مربوط به فناوري اطلاعات در برنامه چهارم توسعه كشور پرداختيم.
براساس ماده ۲۴ برنامه چهارم توسعه، به دولت اجازه داده شده است تا در جهت رشد اقتصادي و افزايش صادرات در قلمرو فعاليت‌هاي توليدي اعم از صنعتي، معدني، كشاورزي، زيربنايي، خدمات و فناوري اطلاعات، به منظور جلب سرمايه‌گذاري‌ خارجي، زمينه‌هاي لازم را فراهم كند.
در همين راستا، دولت نهم در ابتداي كار خود تلاش كرد تا مشكلات موجود بر سر راه آغاز به كار فعاليت اپراتور دوم تلفن همراه را مرتفع كرده و زمينه را براي سرمايه‌گذاري شركت MTN آفريقاي جنوبي فراهم كند كه بواسطه اين امر امكان جذب چندصد ميليون دلار در حوزه ارتباطات فراهم شد.
به وجود آوردن شرايط لازم براي برگزاري مزايده‌هاي بين المللي Wimax و اپراتور سوم تلفن همراه نيز كه از طريق آن‌ها امكان جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در حجم بسيار زيادي ايجاد مي‌شود، بخش ديگري از تلاش‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در جهت تحقق اين ماده از برنامه چهارم توسعه است.
اما، يكي ديگر اهداف برنامه‌ريزي شده براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، دست‌يابي به ۲۰۰ ميليون دلار صدور خدمات فني و مهندسي تا پايان برنامه است كه به گفته دكتر كمال محامدپور، معاون آموزش، پژوهش و امور بين الملل، اين هدف تاكنون و يك سال زودتر از زمان پيش‌بيني شده در برنامه چهارم توسعه، محقق شده است.
پيش بيني تمهيدات لازم به منظور بهره‌برداري حداكثري از ظرفيت‌هاي ملي و منطقه‌اي در حوزه‌هاي مختلف از جمله فناوري اطلاعات نيز از ديگر بندهاي برنامه چهارم توسعه بوده است كه امضاي قرارداد ۱۶۸ ميليارد توماني ميان وزارت ارتباطات و كنسرسيوم توليد تجهيزات تلفن همراه، تنها بخشي از اقدامات صورت گرفته از سوي مسوولان امر در جهت تحقق اين هدف برنامه چهارم بوده است.
انعقاد بالغ بر ۱۱۸ ميليارد تومان قرارداد با دانشگاه‌هاي كشور جهت تحقيق، توسعه و توليد فنآوري و ايجاد آزمايشگاه‌هاي تخصصي از ديگر اقدامات انجام شده در اين راستا بوده است.
بر اساس ماده ۵۲ برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شده است تا به منظور تضمين دسترسي به فرصت‌هاي برابر آموزشي به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته و گسترش دانش، مهارت و ارتقاي بهره‌وري سرمايه انساني به ويژه براي دختران و توسعه كمي و كيفي نظام آموزش عمومي، مدارس كشور به امكانات رايانه‌اي و شبكه‌هاي اطلاع‌رساني مجهز شوند.
اگر چه تأمين هزينه‌هاي انجام اين امر به عهده وزارت آموزش و پرورش است اما وزارت ارتباطات با در نظر گرفتن مأموريت خود در برنامه چهارم و از محل اعتبارات خود، اقدام به اتصال شش هزار مدرسه به شبكه ملي اينترنت و تجهيز ۴۰۰ مدرسه نمونه كرد.
و البته به گفته معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات، برنامه‌ريزي‌ها براي اتصال تمامي ۱۰۰ هزار مركز آموزشي كشور به شبكه ملي اينترنت آغاز شده است.
ماده ۵۷ اين برنامه دولت را موظف كرده است تا پايان برنامه چهارم، به منظور برقراري تسهيلات لازم جهت دسترسي به ارتباطات گسترده با كيفيت و تمهيد و گسترش فرصت‌هاي نوين خدمات و رشد، براي آحاد جامعه و خانوارها، موسسات و شركت‌ها، شبكه‌اي شدن قلمروها، برپايي و تقويت اقتصاد شبكه‌اي، زمينه ارتقاي ضريب نفوذ ارتباطات ثابت، سيار و اينترنت كشور حداقل به ترتيب ۵۰ درصد، ۳۵ درصد و ۳۰ درصد، آحاد جمعيت كشور و همچنين ايجاد ارتباط پرظرفيت و چند رسانه‌اي حداقل در شهرهاي بالاي ۵۰ هزار نفر و افزايش ظرفيت خدمات پستي به ۲۰ مرسوله به نفر را فراهم كند.
بر همين اساس، طي سه سال گذشته تلاش بسياري از سوي مسوولان ذي‌ربط در مجموعه وزارت ارتباطات براي دستيابي به شاخص‌هاي توسعه‌اي در بخش ICT فراتر از آنچه در برنامه چهارم در نظر گرفته شده بود، صورت گرفت.
در اين مدت، با به روزرساني واگذاري در حوزه تلفن ثابت، امكان دسترسي آسان و ارزان تمامي آحاد جامعه به اين فنآوري ارتباطي مهيا شد به طوري كه با واگذاري درخواست‌هاي موجود در اين حوزه در حال حاضر، توسعه آن به دليل نبود متقاضي به كندي انجام مي‌شود.
با توجه به برنامه چهارم، مقرر شده بود كه متوسط زمان انتظار تلفن ثابت تا مرداد ماه سال جاري، سه ماه كاهش يابد كه اين رقم با رشدي ۲۰۵ درصدي ۱۵/۶ ماه كاهش يافته است.
در حوزه تلفن همراه بخش دولتي نيز مي‌بايست طي اين مدت، هشت ميليون سيم كارت جديد به متقاضيان واگذار مي‌شد كه با تلاش‌هاي صورت گرفته اين رقم به بيش از ۲۰ ميليون و ۹۲۸ هزار سيم كارت رسيد كه رشد ۲۶۱ درصدي در اين حوزه را نشان مي‌دهد.
به طور كلي و با در نظر گرفتن سيم كارت‌هاي واگذار شده از سوي بخش دولتي و عير دولتي ضريب نفوذ اين نوع از تلفن به ۵۶ درصد رسيده و به واسطه آن، هدف برنامه چهارم، دو سال زودتر از به پايان رسيدن مهلت، محقق شده است.
از سوي ديگر، بر اساس برنامه چهارم مي‌بايست متوسط زمان انتظار دريافت تلفن همراه ۱۰ ماه كاهش يابد در حالي كه هم اكنون واگذاري سيم كارت‌هاي اعتباري و ثابت بخش دولتي، غير دولتي به صورت به روز صورت مي‌گيرد.
به واسطه اين تلاش‌ها بود كه بازار كاذب سيم كارت حذف شد و متقاضيان استفاده از اين فنآوري، آسان‌تر و ارزانتر از گذشته، امكان دسترسي به آن را دارند.
در حوزه روستاهاي داراي ارتباطات نيز هم اكنون ارتباط رساني به بيش از ۵۲ هزار و ۴۱۱ روستا انجام شده و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و تا پايان سال، تمامي روستاهاي داراي ۵۰ خانوار از نعمت تلفن خانگي به روز بهره‌مند خواهند شد.
در حوزه اينترنت نيز در حال حاضر ارتباطات بين الملل از طريق فيبرنوري با تمامي كشورهاي همسايه بر قرارشده و ظرفيت اينترنت كشور به بيش از ۱۳ هزار مگابيت بر ثانيه افزايش يافته است.
به واسطه اين تلاش‌ها و بر اساس اعلام مركز اينترنت جهاني، ايران با ۲۳ ميليون كاربر اينترنتي به ضريب نفوذ ۳۵ درصدي دست يافته است و هم اكنون ۵۳ درصد از كاربران خاورميانه را به خود اختصاص داده است.
در حوزه پست نيز با فعاليت‌هاي انجام شده، سرانه مرسوله پستي به ۱۵ مرسوله رسيده است.
ايجاد ۱۰ هزار دفتر ICT روستايي و شهري در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده است كه در حال حاضر بيش از شش هزار و ۷۰۰ دفتر به بهره برداري رسيده و به گفته مسوولان با برنامه‌ريزي‌هاي در نظر گرفته شده، هدف برنامه چهارم تا سال آينده محقق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا