از پشت مو تا ریش داعش در ایران!

«آرایشگاه هایی که اقدام به اصلاح مو در مدل های اصطلاحا «شیطان پرستی» می کنند جواز کسب شان باطل می شود»، «خالکوبی، سولاریوم و برداشتن زیر ابو تخلف است» و … اینها خبرهایی است که هر از چندگاهی منتشر می شود و نشان می دهد چالش های نیروی انتظامی با آرایشگاه های مردانه سر دراز …

«آرایشگاه هایی که اقدام به اصلاح مو در مدل های اصطلاحا «شیطان پرستی» می کنند جواز کسب شان باطل می شود»، «خالکوبی، سولاریوم و برداشتن زیر ابو تخلف است» و …

اینها خبرهایی است که هر از چندگاهی منتشر می شود و نشان می دهد چالش های نیروی انتظامی با آرایشگاه های مردانه سر دراز دارد، به طوری که بیش از سه دهه از این چالش و برخوردها می گذرد.

مثلا حدود دهه ۶۰ مدل پشت مومد شده بود و نیروی انتظامی و مسئولان مدارس و دانشگاهها با پسرهایی که پشت مو داشتند برخورد می کردند. حتی تا جایی پیش می رفتند که با قیچی وارد عمل می شدند و اضافه پشت مو را می چیدند.

حدود ۳۰ سال پیش موهای مد روز ابتدا در بین خانواده های ثروتمند رواج داشت اما با گذشت زمان مدل موهای مد روز به طبقات پایین تر هم نفوذ پیدا کرد. البته یکی از دلایل این تاثیرپذیری ها، افراد مشهور و شناخته شده بودند که با پیروزی از مدل موهای روز، طرفدارانشان را هم با خود همراه می کردند. برای نمونه مشهورش می توان از مجید نامجومطلق یاد کرد.
از پشت مو تا ریش داعش در ایران!

با وجود آنکه در این سال ها هم به مدل های غربی ایراد گرفته و در برخی موارد محدود با آنها برخورد هم می شود اما در دهه های ۶۰ و ۷۰ در مدارس، دانشگاه ها و محل های کار و حتی خیابان ها هم با آنها برخورد شدیدی صورت می گرفت، به طوری که ممکن بود با ماشین شماره ۴ موهایشان را از ته بزنند.

در این سال ها فشار روی مدل موهای پسرانه کم شده اما باز هم می بینیم که برخوردهایی در این زمینه صورت می گیرد. به بهانه خبر منتشر شده از سوی اتحادیه آرایشگران مردانه مبنی بر برخورد با مدل های موی نامتعارف در آرایشگاه ها به سراغ چند آرایشگاه مردانه قدیمی و با سابقه رفتیم تا هم از آنها درباره مدل موهای جدید سوال کنیم و هم اینکه در سال های دور چه مدل موهایی مد بوده است.

دهه ۴۰ و ۵۰

سال های ۴۰ و ۵۰ سال هایی است که در ایران مدهای روز جهانی وارد شدند. انواع کت های تنگ و چسبان با آستین های سر خود از جمله لباس هایی بودند که رواج پیدا کرد و از قشر متمول جامعه به سمت قشر متوسط هم رسید. مدل موها هم با تغییر لباس ها همراه بود.

در آن زمانها برخی بازیگرها و خواننده های مشهور غربی به دلیل مدل موهایشان طرفدار زیادی داشتند، به طوری که هر کس به آرایشگاه مردانه می رفت از آقای آرایشگر می خواست مثلا موهایش را مدل موی آلن دلونی بزند و آقای آرایشگر هم کامل دستش بود که منظور مشتری چیست.

مدل موی دیگری که در آن زمان طرفدار زیادی داشت، مدل موی آلویس پریسلی بود؛ خواننده مطرح آن زمان که به خاطر چهره جذابش آنهایی که نعمت موی صاف داشتند از این مدل استقبال می کردند.

اصطلاح آلاگارسونی هم در این زمان بود که به زبان ها افتاد و هر کسی که شسته رفته و شیک می پوشید می گفتند تیپ آلاگارسونی زده است اما در آن زمان مدل موی دیگری میان جوانان مد بود. آقا پسرها موهایشان را فر ریز می کردند و به سمت بالا مدل می دادند. سبیل ها هم از قافله مد عقب نمی ماندند و به مدل های دسته موتوری و چنگیزی آرایش می شدند.

دهه ۶۰

این دهه، دهه پشت مو، ریس لنگری و فکل بود؛ دورانی که یکسری به پشت موهایشان می نازیدند و یکسری هم با فکل های فری که ا پیشانی شان امتداد داشت پز می دادند. دورانی که نیروی انتظامی، مدارس، دانشگاه ها و محل های کار با این مدل موها مخالف و حتی از تذکر هم می گذشت و با قیچی کردن اضافه های مو به مقابله با این مدل موها می پرداختند.

مدل آلمانی هم در این دوران یعنی دهه ۶۰ رواج پیدا کرد؛ مدلی که دور سر را کامل سفید می کردند و کف سر موهای بلندتری داشت. البته در دهه ۵۰ به این مدل، افسری می گفتند و در سال های اخیر هم دوباره این مدل طرفداران خودش را پیدا کرد و به مدل موی بوکسوری و دیزلی شناخته می شود.

کرنلی هم مدل موی جدیدی بود که بیشتر پسرهایی که موی صاف داشتند، موهای شان را به آن شکل کوتاه قارچی درمی آوردند.

دهه ۷۰

این دوران را شاید خیلی ها به یاد داشته باشند؛ دورانی که دیگر کتیرا جزو جدایی ناپذیر موها شد. در اواسط این دهه بود که کم کم ژل و واکس مو هم وارد بازار شد. حتی سبیل هم جزو مدهای روز شد. علی دایی، افشین پیروانی، کریم باقری، بیژن امکانیان، فرامرز قریبیان، دانیال حکیمی، سیروس قایقران و … از جمله کسانی بودند که سبیل می گذاشتند و خیلی ها به تبعیت از آنها سبیل داشتند.
از پشت مو تا ریش داعش در ایران!

فکل گذاشتن هم به این دهه رسید به طوری که آنهایی که موی فر داشتند جلوی موهایشان را به حالتی درمی آوردند که آبشاری به پیشانی شان برسد و مقداری هم پشت مو داشتند.

سریال های پرطرفداری مثل در پناه تو، در قلب من، روزگار جوانی، دانی و من، آپارتمان و … سریال هایی بود که به خاطر بازیگرهای جوانی که داشت از جمله پارسا پیروزفر، حمید گودرزی، امین حیایی و … مدل موهایشان هم برای جوان ها جذابیت زیادی داشت.

دهه ۸۰

سال ۸۰ تا ۹۰ با ورود موبایل، ماهواره و اینترنت؛ مدل های مختلف روز با سرعت بیشتری به دست مد دوستان می رسید. مدل موهای میکروبی، دوسانتی، تیفوسی، تن تن، کپ و … مدل موهای کوتاهی بودند که طرفدار داشت. مدل هایی که کل موها را واکس مو یا ژل می زدند تا به شکل دلخواه تا ساعت ها بماند. فرق وسط هم در همین سال ها بود که مد شد. «پارسا پیروزفر» بازیگر و «ش.ع» خواننده جزو الگوهای محبوب بودند.

این افراد موها را از وسط باز می کردند که با واکس مو براق می شد و موها را به کنار صورت هایشان می رساندند. موی سیخ سیخی هم اواخر این دهه بود که سر درآورد. مدل موهای بازیگرها و فوتبالیست ها تاثیر بیشتری روی پسرهای جوان می گذاشت.

مو صاف ها موهایشان را بلند می کردند و از پشت می بستند. علاوه بر مو، ریش های مختلفی هم مد شد. از جمله پروفسوری، لنگری، هوی، بزی، بچه ریش و … ریش های مرسوم این سال ها بود.

دهه ۹۰

استفاده بیشتر از ماهواره و اینترنت و ورود موبایل های هوشمند باعث شد در دهه جدید هر روز با مدل مو و ریش جدیدی مواجه شویم. هر کس از ظن خود مدل های مختلف را انتخاب می کند. آرایشگرها هم هر روز به روزتر از دیروز با گذاشتن تبلت شان در مقابل مشتری از آنها می خواهند مدل موی جدیدشان را انتخاب کنند. آرایشگاه ها هم با ارائه خدمات مختلف مانند برداشتن ابرو، رنگ مو، خط انداختن روی سر، ابرو و ریش، آپشن های جدیدی را ارائه می کنند که باعث شده پسرها را هر روز با شکل و مدل های جدید ببینیم.

البته در حال حاضر مدل موهایی که بیشتر از همیشه دیده می شود یک مدل به نام مدل «خامه ای» است؛ مدلی که دور سر را خالی می کنند، موهای وسط سر بلند است و به شکل خامه مدل می دهند!

مدل دیگری هم به نام مدل «تاپ نات» و «فید» است که این مدل ها هم دور سر را خالی می کنند و موهای وسط سر کمی بلند هستند و به اندازه مدل «خامه ای» خیلی بلند نیست. مدل های هنری هم مدل های موی بلند و به هم ریخته ای هستند که در این دهه به وفور به آنها اضافه می شود.

ریش هایی که در این چند وقته شاید بیشتر از همه به چشم بیاید مدل ریشی است که تا زمانی که سریال ماهواره ای «سلطانسلیمان» پخش می شد، به مدل «ریش سلطان سلیمان» معروف بود و در حال حاضر هم به نام ریش «داعشی» معروف است! ریش بلند و پخشی که به شکل تقریبا نامرتبی روی صورت قرار گرفته. مدلی که به مدل شیطان پرستی هم معروف است و اتحادیه آرایشگرها به آن واکنش نشان داده. مدل موهای سیخ سیخی عجیب و غریب با ریش هایی عجیب تر که ترجیح می دهیم درباره آن توضیح ندهیم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. این مدل ریش که تو بین ورزشکاران علی الخصوص تیم والیبال معروف وسایر بازیکنان دارن!!!!!!!!! فکر نمیکنید ضعف تو خود ماست؟
    برام مسابقات جام جهانی خیلی جالب بود چون تمام ورزشکاران خارجی با تیپهایی ساده ولباسهایی مناسب در بزایها حضو داشتند درصورتی که بازیکنان ایرانی دارای خالکوبی،ریشهای عجیب وغریب، ابروهایی تمیزتر از عروس، لباسهایی تنگ و اندامی وگردنبندهایی از جنس قلاده داشتن و هیچ واکنشی به این وضعیت نشد.
    مدتها بود که فکر میکردم این والیبالیستها که اینطور بعد از پیروزی عکسهای مستهجن از خودشون ودوست دخترها و همسرانشون تو صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشتن (طوری که معلوم نبود توی عروسی ،عروس مال کدوم داماده!!!!چون تو بغل همه بود) چطور تونستن ریش ر به سخره بگیرن!!!!!؟ حالا معلوم میشه ریش داعشی گذاشتن ، یا همون ریش عثمانی

دکمه بازگشت به بالا