هفت روز با موبايل ايراني

اما از جايي که کهنه سياستمدار دنيا بسيار با تجربه تر از  مالزي است، به جاي اپراتور سوم که ظاهرا خيلي هم کم دردسر نخواهد بود، روي مخابرات ايران انگشت گذاشته است که از همين الان به خاطر پروانه ويژه اش يک منوپل تمام عيار در بخش خصوصي خواهد بود.اما از داستان خاطرخواه هاي خارجي …

اما از جايي که کهنه سياستمدار دنيا بسيار با تجربه تر از  مالزي است، به جاي اپراتور سوم که ظاهرا خيلي هم کم دردسر نخواهد بود، روي مخابرات ايران انگشت گذاشته است که از همين الان به خاطر پروانه ويژه اش يک منوپل تمام عيار در بخش خصوصي خواهد بود.
اما از داستان خاطرخواه هاي خارجي بازار موبايل ايراني که بگذريم يک خبر جالب ديگر در هفته گذشته منتشر شد که نشان مي داد موبايل ايراني بين ايراني ها نيز خاطر خواه هاي بسياري دارد. خبر از اين قرار بود که گرانترين شماره رند همراه اول فروخته شد و موبايل ايراني را اميدوار کرد که هنوز هم مي تواند دلبري کند.
مصوبه جديد هيات وزيران براي خصوصي سازي مخابرات هم يکي ديگر از رويدادهاي موبايل ايراني در هفته دهم سال بود که ثابت کرد تا امروز دولت نقش چنداني در خصوصي سازي مخابرات نداشته و حالا که رفتن اين منبع درآمد عزيز تر از جان را با تمام وجود احساس کرده است تصميم گرفته تا چهار مصوبه جديد براي آن بدهد که يعني ؛ ما هم هستيم!
ولي در اين ميان مزاحمان تلفني بينوا که سرگرمي ديگري جز زنگ زدن و فوت کردن ندارند با سيم کارت هاي ايرانسل نداشتند، هفته چندان خوبي را پشت سر نگذاشتند. چون ضوابط قانوني جلوگيري از مزاحمتهاي تلفني اپراتور دوم تلفن همراه هم اعلام شد و نانشان را آجر کرد.
بسته شدن پرونده سيم‌كارت كد ۰۹۱۲ و آغاز واگذاري به روز سيم کارت هاي ۲۸۸ هزار توماني همزمان با  ثبت نام سيم کارت هاي ۱۵۰ هزار توماني در نيمه دوم خرداد نيز از جمله اتفاقاتي بودند که هفته پيش در دنياي موبايل ايراني به وقوع پيوست .
اما براي اين که اهالي موبايل ايراني خيلي هم ذوق زده نشوند , مخابرات اعلام کرد که وديعه‌ سيم‌كارت هاي۱۵۰ هزار توماني قابل استرداد نيست و بدتر اين که تعرفه مکالمات هم همان تعرفه عادلانه قبلي است ! ضمن اين که برقراري ارتباط رومينگ اپراتور اول با اپراتورهاي داخلي هم منتفي مي شود . به زبان خودماني يعني ؛ فکر نکنيد که مي توانيد هر سيم کارت ديگري را به جز همراه اول بخريد و حالش را ببريد.! …
توليد سيم کارت به صورت مشارکتي با حضور شرکت هاي داخلي و خارجي هم يکي ديگر از اخبار هفته موبايل ايراني بود که خيلي غير مستقيم و يواشکي به موبايل داران ايراني وعده مي دهد که ؛ خارجي ها هم هستند، به همين خاطر ديگر سيم کارتتان بي دليل  و با دليل نمي سوزد.
اما بشنويد از وزير موبايل ايراني که در اين هفته براي پايان دادن به تمام حرف و حديث هاي نرخ جديد تعرفه پيامک گفت : “تصميمات مرتبط با پيامك تلفن همراه اقتصادي نبوده و يك تصميم فرهنگي است”.
به زبان ساده تر اين که مشترکان محترم براي اجراي اين تصميم فرهنگي بايد “هزينه همياري” بپردازيد تا چهار روز ديگر به خودتان نياييد و ببينيد که الکي الکي داريد فينگيليشي حرف مي زنيد!
با اين حال برخي از نويسندگان مردم آزار مطبوعات و سايت ها از اين که فهميدند با هيچ ترفندي نمي توانند زبان فارگيليسي يا ژنريک آن را که فينگيليشي خوانده مي شود ، بين اهالي موبايل ايراني ترويج دهند ، عصباني شدند و گفتند:آقاي وزير موبايل ايراني؛ اين تصميم اقتصادي است نه فرهنگي !
با اين وجود چون به مجرد اين اتفاقات خبر ” واگذاري به روز تلفن همراه اعتباري در آينده اي نزديک و خبر پياده سازي پايلوت نسل ۳.۵ شبکه هاي مخابراتي و همينطور خبر  اتمام مرحله آزمايشي اجراي فاز چهار توسعه شبکه تلفن همراه  منتشر شد ، سر و صداي پيامک خوابيد و همه متوجه شدند که موبايل ايراني اگر پيامک را گران مي دهد با اين حال يک عالمه کارهاي جديد مي کند.
مثل فراهم شدن بستر فني ارسال MMS به صورت انبوه در کشور که به جز موبايل ايراني ، در هيچ کجاي دنيا نمي توان لنگه آن را پيدا کرد.
فکر کنيد؛ زمينه ارسال انبوه MMS ، آن هم در شرايطي که ارسال آن ممنوع است نشان مي دهد که ما چقدر جسور  و مترقي هستيم !
حالا فکر کنيد اگر ممنوع نبود و آيين نامه داشت چه کارها که نمي کرديم؟ ! به خاطر همين است که موبايل ايراني ، به جز خودش ، يک نمونه در دنياي به اين بزرگي ندارد ! بيخود نيست که خارجي ها براي موبايل ايراني سر و دست مي شکنند و از صبح کله سحر پشت در وزارتخانه موبايل ايراني صف مي کشند و اسم نويسي مي کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا