مگاسل يا ايرافون

رسمي آغاز به کار خود را در حضور نمايندگان رسانه هاي گروهي جشن گرفتند.اين اپراتور روس که تصميم دارد با کسب مجوز اپراتور سوم تلفن همراه کشورمان  19 ميليون مشترک  ايراني را نيز به مجموعه ۳۷ ميليون نفري مشترکان خود اضافه کند، رقم سرمايه گذاري خود در ايران را ۳ ميليارد يورو اعلام کرده است …

رسمي آغاز به کار خود را در حضور نمايندگان رسانه هاي گروهي جشن گرفتند.
اين اپراتور روس که تصميم دارد با کسب مجوز اپراتور سوم تلفن همراه کشورمان  19 ميليون مشترک  ايراني را نيز به مجموعه ۳۷ ميليون نفري مشترکان خود اضافه کند، رقم سرمايه گذاري خود در ايران را ۳ ميليارد يورو اعلام کرده است .
تمايل شديد روس ها به بازار ايران که به گفته “سولداتنکو” مدير عامل مگافون ، مرکزي براي سرمايه گذاري در منطقه است ، موجب شده تا مقامات تهران از اين اتفاق که علاوه بر جذب سرمايه خارجي براي دولت ، امکان بهره برداري سياسي در عرصه بين المللي را نيز فراهم مي کند به عنوان يک موفقيت اساسي ياد کنند.
تاجايي که به گفته ناظران،مديران حاضر در جلسه شامگاه يک شنبه مگافون ، هيچ تلاشي در پنهان کردن خوشحالي خود نکردند و اين موجب شده تا موضوع حضور اين اپراتور روس در ايران براي رسانه هاي گروهي به يک معما مبدل شود.
اما،مهندس زارع ،کارشناس مسائل مخابراتي مي گويد:  آنچه که به نظر مي رسد در اين ماجرا از نگاه منتقدان رسانه اي مغفول مانده ، اين واقعيت است که به رغم ابهامات موجود درباره نحوه ورود مگافون به بازار ايران و پيشداوري ها درباره آن ، اين اپراتور روسي برخلاف ترکسل و ساير شرکت هاي خارجي که تاکنون نامي از آنها برده نشده است ، ورود خود به بازار ايران را به شکلي رسمي اعلام کرد.
“الكسي نيچيپرنكر” مديرعامل مگافون اينترنشنال در اين مراسم ابراز اميدواري مي کند تا با سرمايه زيادي که وارد پروژه اپراتور سوم تلفن همراه خواهند کرد، بعد از سه سال به ۸۰ درصد ضريب نفوذ در ايران برسند و اين نشان مي داد که اظهارات چند روز پيش وزير ارتباطات مبني بر افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه به ۸۰ درصد تا پايان سال ، نتيجه اطميناني است که مقامات مگافون پيش از برگزاري مراسم جشن آغاز به کار خود، به وزارت ارتباطات داده اند.
با اين حال مذاکره با وزارتخانه تنها برنامه کاري آنها در تهران نبوده و همانگوه که “نيچيپرنكر” دراين مراسم گفت:” اين اپراتور براي يافتن  شريک داخلي خود با  شرکت هاي ايراني که قصد دارند در مزايده شرکت کنند، مذاکره انجام داده که هنوز به تصميم قطعي آنها منجر نشده است.”
به گفته يک کارشناس،گزارش هاي منتشر شده از اين مراسم حکايت از آن دارند که با وجود شفافيت مديران مگافون درباره آنچه که در تهران انجام داده اند ، برخورد خاص مديران وزارت ارتباطات با خبرنگاراني که درباره شرکاي داخلي اين اپراتور روس سئوال کرده بودند ، موجب گمانه زني هاي بدبينانه اي درباره ارتباط اين شرکت با وزارت ارتباطات شد.
در يکي از گزارش هاي خبري در خصوص ميهماني شام مگافون آمده است: ” اصرار برخي خبرنگاران براي دريافت نام صريح طرف ايراني شركت مگافون، با تندي از سوي مقامات دولتي روبرو شد و باعث اتمام زودرس جلسه گرديد”
اين نحوه برخورد مسئولان وزارتخانه که براي خبرنگاران ايراني چندان هم تازگي ندارد ، در شرايطي که به نظر مي رسد مديران مگافون براي شفاف کردن فضا و پرهيز از نقدهاي بدبينانه تلاش مي کردند، باعث شد گزارش رسانه ها از اين مراسم با تحليل هايي از قبيل ” حضور مقامات ايراني در جلسه مربوط به يكي از داوطلبان خارجي اين مزايده، مي‌تواند واجد حاشيه بوده و برگزاري سالم و عادلانه آن را مخدوش نمايد.” يا ” ابراز موفقيت “کردزنگنه” و تبريک زودهنگام وي به روس ها موجب شد تا ابهام هايي در اين باره براي خبرنگاران ايجاد شود”. همراه شود.
در همين حال يک کارشناس مخابراتي که خواست نامش فاش نشود ،درباره گمانه زني هاي مربوط به نحوه حضور مگافون در ايران مي گويد: اين اپراتور برخلاف آنچه که انتظار مي رفت يا حداقل در موارد ديگر مشاهده شده بود،بدون کوچکترين پنهان کاري خود را به بازار ايران معرفي کرد که بسيار کم سابقه است.
وي اضافه مي کند: اين نوع رفتار نشان مي دهد که مديران اين اپراتور تصميم جدي براي حضور در رقابت اپراتور سوم دارند و از ابتدا نيز تلاش خود را بر اين موضوع متمرکز کرده اند که ناگفته ها زمينه ساز گمانه زني ها و اتهامات بعدي براي آنها نشود .
اين سياست که بر شفافيت نسبي استوار است ، حکايت از آن دارد که مديران مگافون از تجربه ترکسل و ام تي ان درس گرفته اند و تلاش مي کنند تا حداقل با چالش هاي سنتي موجود در بازار ايران مواجه نشوند.
اپراتوري که ۳ ميليارد دلار با خود مي آورد
اپراتور جوان روسي که به زودي  15 سالگي خود را  در سن پترزبورگ جشن خواهد گرفت ، حاصل ادغام  شرکت جي.اس.ام شمال غربي و چند اپراتور موبايل منطقه اي در سال ۲۰۰۲ ميلادي است.
اين اپراتور که بيشتر با سرويس هاي تصويري خود در بازار ۱۳۷ ميليون نفري تلفن همراه روسيه شناخته شده است،    يک هزار سرويس مختلف به مشترکان خود ارائه مي دهد که به گفته مقامات اين شرکت ، با سود ماهانه اي معادل  2 ميليون و ۲۰۰ هزار دلار همراه است.
مگافون که در عين حال عنوان دومين اپراتور روسيه و عضو هيات موسس “اتحاديه اپراتورهاي شبكه هاي ارتباط نسل سوم” اين کشور را نيز به خود اختصاص داده ، علاوه بر بازار روسيه در جمهوري چچن و تاجيکستان نيز فعاليت مي کند و مصمم است با سرمايه گذاري ۳ ميليارد دلاري در بازار ايران ، درآمد سرانه يک ميليون و ۶۰۰ هزار دلاري خود را افزايش دهد. 
مدير عامل مگافون اينترنشنال همکاري با اپراتورهاي ديگر و توليدکنندگان و همينطور رقابت بين اپراتورها را از فاکتورهاي توسعه نيافته در ايران مي داند و ابراز اميدواري مي کند که با حضور در اپراتور سوم ايران بتواند اثر رقابتي خود را ميان اپراتورهاي ايراني برجاي بگذارد.
هم اکنون کارشناسان و محافل خبري با اين پرسش روبرو هستند که  حضور  مگافون در تهران تا چه اندازه شانس اين  اپراتور روس براي کسب مجوز اپراتور  سوم ايران را افزايش مي دهد  و اگر اين اتفاق بيفتد نام اپراتور سوم ايران چه خواهد بود؟ مگاسل يا ايرافون …
۱۵/۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا