ضرر چند ميلياردي همراه اول از نبود سيستم بيلينگ يکپارچه

وي که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار موبنا گفت: سيستم فعلي صورتحساب گيري همراه اول که از شرکت اريکسون خريداري شده ، براي ۵ ميليون مشترک طراحي شده بود؛ در حالي كه هم اکنون براي محاسبه تعرفه و صدور صورتحساب ۲۵ ميليون مشترك استفاده مي شود.وي با اشاره به تكرار اشتباهات اپراتور اول در …

وي که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار موبنا گفت: سيستم فعلي صورتحساب گيري همراه اول که از شرکت اريکسون خريداري شده ، براي ۵ ميليون مشترک طراحي شده بود؛ در حالي كه هم اکنون براي محاسبه تعرفه و صدور صورتحساب ۲۵ ميليون مشترك استفاده مي شود.
وي با اشاره به تكرار اشتباهات اپراتور اول در قبض هاي تلفن همراه اظهار داشت: وجود اشتباهات زياد در قبوض تلفن همراه مشتركان، ناشي از وجود يك سيستم بيلينگ و صورت حساب گيري بسيار قديمي و ضعيف در شركت ارتباطات سيار است.
به گفته اين مقام آگاه نبود سيستم نظارتي دقيق و راه اندازي نشدن سيستم بيلينگ يكپارچه، باعث تداوم اشتباهات شركت ارتباطات سيار در مبالغ درج شده در قبوض و بي اعتمادي مردم به آن شده است.
شرکت ارتباطات سيار در نيمه اول سال ۸۵ براي اجراي طرح بيلينگ، مبادرت به انعقاد قرارداد مناقصه به ارزش بيش از صد و ۱۰ ميليارد تومان با يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه صاايران – ايزايران – کرد اما به رغم گذشت ۲ سال از شروع قرارداد و با وجود اتمام مهلت تعيين شده ، اجراي اين پروژه هيچ‌گونه پيشرفتي نداشته است.
سيستم بيلينگ مجموعه اي سخت افزاري- نرم افزاري است كه بر اساس شارژينگ انجام شده، خدمات ارائه شده به مشتري و تعرفه هاي خدمات و صورتحساب هر مشتري را صادر مي كند.
در واقع شركت ارتباطات سيار به عنوان بزرگ ترين اپراتور تلفن همراه كشور با  25 ميليون مشترك كه خود را به عنوان اولين اپراتور خاورميانه مطرح مي كند، هنوز يك سيستم جامع و يكپارچه بيلينگ و خدمات مشتركان ( call center) ندارد که  اين مسئله نه تنها به زيان مشتركان است، بلكه به شركت ارتباطات سيار هم هزينه زيادي را تحميل مي كند، به نحوي که چندي پيش اعلام شد كه اين شركت به دليل نداشتن يك سيستم جامع و يكپارچه در اين زمينه حدود ۱۷۰ ميليارد تومان طلب وصول نشده دارد.
تحليلگران ، آگاهي نداشتن مشترك از تعريف خدمات و نرخ دقيق ارائه آن ها و نيز نبود نظارت دقيق دستگاه نظارتي مانند سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را از جمله عوامل مهمي مي دانند كه باعث مي شود اكثر اشتباه هاي صورت گرفته در قبض ها به ضرر مشتري تمام شود.
به گفته آنان در بسياري از كشورها ارگان ها و نهادهايي از سوي دولت براي مميزي سيستم هاي بيلينگ و خدمات مشتركان تشكيل مي شود كه هدف آن ها بررسي سيستم هاي صورت حساب گيري با شرايط و مقررات تنظيمي از سوي دولت است؛
در حالي كه در اين زمينه سازمان هاي نظارتي ما خوب عمل نمي كنند.
صاايران ، شرکت معظم دولتي ايران، شهريور پارسال نيز برنده مناقصه GPRS اپراتور اول براي پياده سازي سيستم اتصال به اينترنت تلفن همراه اعلام شد.
۱۲۸/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا