در کجا ايستاده ايم؟

 و گفت که در بحث ارتباطات هنوز در آغاز راه قرار داريم.وي در سخناني به مناسبت روز جهاني ارتباطات که شامگاه سه شنبه در تالار اجتماعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و با حضور صدها تن از مديران ارشد و استاني اين وزارت خانه  برگزار شد، توسعه و پيشرفت هاي کمي را در اين عرصه …

 و گفت که در بحث ارتباطات هنوز در آغاز راه قرار داريم.
وي در سخناني به مناسبت روز جهاني ارتباطات که شامگاه سه شنبه در تالار اجتماعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و با حضور صدها تن از مديران ارشد و استاني اين وزارت خانه  برگزار شد، توسعه و پيشرفت هاي کمي را در اين عرصه کافي ندانست.
رييس جمهوري، از انديشمندان و نخبگان خواست براي استفاده از بستري که ارتباطات و فناوري اطلاعات در کشور ايجاد کرده، جهت انتقال و ارسال پيام ها و مفاهيم اسلامي وانساني ملت ايران به ملت هاي جهان وارد صحنه شوند.
دکتر احمدي نژاد تاکيد کرد اينکه گفته شود، بسط ارتباطات به توسعه جوامع منجر مي شود را قبول ندارم.
احمدي نژاد اين مطلب را در پاسخ به اظهارات معاون وزير ارتباطات بيان کرد که در آغاز مراسم و در ارائه گزارشي از عملکرد ۵/۲ ساله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نقش توسعه و بسط ارتباطات را در توسعه يافتگي جوامع کليدي و حياتي توصيف کرده بود.
به گزارش خبرنگار موبنا، در مراسم روز جهاني ارتباطات با شعار “ارتباطات و فناوري اطلاعات براي همه”، صدها تن از مديران ارشد و استاني وزارت ارتباطات و نيز مديران بخش خصوصي اين حوزه از غروب هنگام در محوطه باز اين وزارت خانه در خيابان شريعتي تهران گرد آمدند و نماز مغرب و عشا را هم به جماعت ايستادند، اگر چه بخاطر کمبود زير انداز، صف ها بصورت فشرده بسته شد.
در تمام حدود دو ساعتي که دعوت شدگان به مراسم در انتظار ورود رييس جمهوري و آغاز برنامه ها بودند، مديران دولتي و خصوصي در گروههاي چند نفره بحث و گفت وگو مي کردند و احتمالا تبادل نظر.
وفا غفاريان در گزارشي که به همين مناسبت آماده کرده بود، با نمايش جداول و نمودارهايي، اطلاعات جالبي در خصوص رشد و پيشرفت وزارت ارتباطات در کشور ارائه کرد و گفت که در تمامي شاخص ها از برنامه چهارم جلو هستيم.
دکتر محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين مراسم گزارشي ، همراه با دو خاطره، به رييس جمهور و جمع حاضر ارائه کرد و از همکارانش جهت تحقق اهداف و برنامه هاي اين وزارت خانه تقدير بعمل آورد.
از جمله مواردي که وي به آن اشاره کرد اين بود که در شاخص واگذاري تلفن همراه قرار بود طبق برنامه چهارم تا پايان سال ۸۸ به ضريب نفوذ ۳۸ درصد برسيم، ولي در حالي که هنوز يک سال از برنامه باقي است، به ضريب نفوذ ۵۰ درصد رسيده ايم.
گرارش هايي که وزير و معاون وي در مراسم روز جهاني ارتباطات ارائه کردند، نکته جديدي نداشت و تمام آمار و ارقام مطرح شده قبلا در مصاحبه هاي مختلف مطبوعاتي منتشر شده بود، اما تنها نکته جديد در اظهارات مقامات ارشد ارتباطات کشور، اين بود که تا دو هفته آينده اپراتور اول سيم کارت هاي ۱۵۰ هزار توماني را عرضه خواهد کرد.
اگرچه وفا غفاريان در اين مراسم گفت که با ورود اين سيم کارت ها به بازار، قيمت ها بار ديگر شکسته خواهد شد، اما برخي صاحب نظران ودست اندرکاران بازار معتقدند، با توجه به اينکه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان سيم کارت هاي جديد، وديعه محسوب نمي شود، اين سيم کارت ها از نظر مالکيت چيزي شبيه سيم کارت هاي اعتباري محسوب مي شوند و به اين ترتيب ورود آنها به بازار تاثير چنداني بر سيم کارت هاي قديمي نخواهد داشت.
در اين مراسم، مرکز تحقيقات مخابرات ايران قراردادهايي با دانشگاههاي کشور به ارزش ۱۱۸ ميليارد تومان امضا کرد که به گفته دکتر سليماني اين قراردادها که زمينه و بستر ساز همکاري و تعامل ميان دانشگاهها و مراکز صنعتي و علمي است، ايده رييس جمهوري بوده است.
دانشگاههاي صنعتي شريف، علم و صنعت، خواجه نصير، شهيد بهشتي، امير کبير، مالک اشتر،  تربيت مدرس و نيز دانشگاههاي فردوسي مشهد، شيراز، تبريز و اصفهان و نيز پژ وهشگاه هوا و فضا، از جمله مراکزي هستند که با مرکز تحقيقات مخابرات ايران و نيز شرکت ارتباطات سيار قراردادهاي همکاري امضا کردند.
در پايان نيز به پيشنهاد وزير ، از برخي مديران وزارت ارتباطات و نيز اپراتورها تقدير بعمل آمد که مديران ياد شده لوح تقديرهاي خود را از دست رييس جمهوري دريافت کردند.
مراسم روز جهاني ارتباطات هر سال ۲۴ ارديبهشت ماه برگزار مي شود و امسال براي اولين بار رييس جمهوري در اين مراسم شرکت کرد.
اگر چه در خصوص رشد کمي در حوزه ارتباطات منتقدان هم حرفهايي دارند، اما در مراسم امسال، هيچ اشاره اي به مخاطرات و تهديدهاي اجتماعي، بويژه در بخش تلفن همراه نشد و نيز درباره وظايف اپراتورها در فرهنگ سازي و برنامه ريزي براي جلوگيري از آسيب اين وسيله ارتباطي سخني به ميان نيامد.
به عقيده آنان، ديدگاههاي رييس جمهور در خصوص ارتباطات و اينکه وي توسعه کمي را دراين حوزه کافي نداانست، از نکات مهم مراسم سه شنبه شب بود.
۱۶/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا