همراهي با قواعد جديد بازي !

که گفته مي شد ناشي از اعلام کاهش نرخ سيم‌کارت‌ همراه اول به ۱۵۰ هزار تومان است.اين درحاليست که روز گذشته دکتر وفا غفاريان رييس هيات مديره مخابرات ايران و معاون وزير ارتباطات گفت که اعلام اين خبر ، هيچ تاثيري بر بازار نگذاشته و  علت اعلام زودهنگام کاهش قيمت سيم‌کارت هم جلوگيري از غافلگيري …

که گفته مي شد ناشي از اعلام کاهش نرخ سيم‌کارت‌ همراه اول به ۱۵۰ هزار تومان است.
اين درحاليست که روز گذشته دکتر وفا غفاريان رييس هيات مديره مخابرات ايران و معاون وزير ارتباطات گفت که اعلام اين خبر ، هيچ تاثيري بر بازار نگذاشته و  علت اعلام زودهنگام کاهش قيمت سيم‌کارت هم جلوگيري از غافلگيري فعالان حوزه بوده است.
 بازار موجودي زنده و پوياست که براساس قانون کنش و واکنش رفتار مي کند و همانگونه که دکتر غفاريان اشاره کرده است ” منطق خود را دارد” . به همين دليل هم بنگاه هاي تجاري معمولا براي محک زدن بازار  با استفاده از محرک هاي خاصي نوع واکنش آن را ارزيابي کرده و براساس اين واکنش اقدام به اتخاذ سياست ها و برنامه هاي تجاري خود مي کنند که به اين کار در علم اقتصاد خرد” بازار سنجي” مي گويند .
اما به رغم ادعاي معاون وزير ارتباطات ،توقع بي تاثير بودن انتشار اين خبر  بر بازار ،درست مثل اين است که سوزني را بر بدن جانداري فرو کنيم و انتظار داشته باشيم که هيچ واکنشي نشان ندهد.
آنچه مسلم است اپراتور اول پس از ابلاغ پروانه بايد به شکلي رقابتي در بازار به فعاليت بپردازد و برهمين اساس نيز نتيجه سنجش بازار براي مديران آن مي تواند يک  معيار و الگوي مناسب جهت برنامه ريزي هاي تجاري آينده باشد.
از اين منظر رفتار تحريک آمير اين اپراتور را فارغ از درست يا غلط بودن آن مي توان يک رفتار طبيعي تلقي کرد که براي بقاي تجاري يک بنگاه در يک بازار رقابتي ضروري است و حکايت از آن دارد که اپراتور اول تلفن همراه به رغم آن که سالهاي متمادي انحصار بازار را در دست داشته ، قواعد بازي در شکل جديد خود را پذيرفته است. 
در نتيجه اين سئوال مطرح مي شود که هدف دکتر غفاريان از انکار تاثيرگذاري اين موضوع بر روند تقاضاي بازار چيست و به چه دليل تلاش مي کند تا حساب سيم کارت هاي اعتباري را از دائمي جدا کند؟
واقعيت اين است سيم کارت هاي اعتباري و سيم کارت هاي دائمي دو کالاي جانشين در بازار تلفن همراه هستند که هرگونه تغيير در شاخص هاي آنها بر ديگري تاثير معکوس مي کذارد. از اين رو نمي توان پذيرفت که
اعلام کاهش نرخ سيم‌کارت‌هاي دائمي، تاثير چنداني بر مجموعه بازار نمي گذارد.
بر همين اساس نيز مي توان از اين اظهارات چنين برداشت کرد که با توجه به بالا بودن تقاضاي سيم کارت هاي اعتباري و به خصوص تمرکز شديد اپراتور اول بر عرضه اين سيم کارت ها که در نهمين دوره واگذاري همراه اول نمود بارزي يافته است،اپراتور اول در حال برنامه ريزي براي اشباع بازار با سيم کارت هاي اعتباري است و با انتشار پيش از موعد خبر کاهش قيمت سيم کارتهاي دائمي خود در پي  يافتن پاسخ اين سئوال است که آيا تحريک بازار سيم کارت هاي دائمي با نتايج مورد انتظار همراه است يا خير ؟
به عبارت روشن تر  اپراتور اول قصد دارد ميزان تقاضاي سيم کارت هاي دائمي خود در بازار را ارزيابي کند تا اگر تقاضاي اين نوع سيم کارت واقعا کاهش يافته است، انرژي کمتري صرف عرضه آن کرده و بازار سيم کارتهاي اعتباري را در دستور کار خود قرار دهد .
در نتيجه آنچه که “جلوگيري از غافلگيري فعالان حوزه” خوانده شده ، در واقع روشي براي جلوگيري از غافلگيري بخش بازاريابي شرکت ارتباطات سيار  است و هيچ ارتباطي به فعالان حوزه ندارد.
۱۵/۱۶

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا