انقلاب فناوري ارتباطي و تاثير ان در تجهيزات پزشکي

که اين ابزار کوچک در اندک زمان سپري شده به رسانه اي فراگير و تاثير گذار در زندگي بشر تبديل شود.
به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت “سلولارنيوز”، ۳۵ سال از اولين مکالمه تلفن همراه در دنيا مي گذرد و اين فناوري نوين اکنون مرزها و حوزه هاي مختلف صنعتي، اقتصادي  و اجتماعي را در نور ديده و موجد و موجب تحولات شگرفي در اين عرصه ها شده است.
مکالمه و برقراري تماس اولين گام و کارايي تلفن همراه بوده است اما پس از چندي اين ابزار رسانه اي به  وسيله سرگرمي ، بازي ، انجام امور مالي ، کارهاي تجاري و دهها استفاده ديگر تبديل شده است و اينک  پرسش اين است که اين فناوري در آينده چه مرزها و عرصه ها  را فتح خواهد کرد؟ 
پيش بيني مي شود که نقش روز افزون تلفن همراه در حوزه هاي علمي و اجتماعي بويژه عرصه پزشکي در حال گسترش است و اکنون محققان و کارشناسان مي گويند که بدون شک در آينده نزديک  با ورود تلفن همراه به عرصه پزشکي در اين حوزه نيز انقلابي شگرف ايجاد مي شود و تلفن همراه  به عنوان ابزاري براي برقراري تماس يا وسيله اي سرگرم کننده نگاه نخواهيم کرد.
“بروس رابينسکي” استاد دانشگاه برکلي کاليفرنيا و گروهي ازشاگردانش در تحقيقي که در اين زمينه انجام داده اند اعلام کردند بزودي پزشک شما ازطريق تلفن همراه  قادر خواهد بود اطلاعات پزشکي مورد نياز شما را از طريق سرور مخصوص به صفحه نمايش تلفن همراه انتقال دهد.
اين گروه در تحقيقات خود با ايجاد انقلابي در مفاهيم تلفن همراه اين امکان را در اختيار ميلياردها نفر از کاربران اين وسيله ارتباطي قرار داده اند که تصاوير پزشکي مربوط به خود را از طريق تلفن همراه خود مشاهده کنند.
دکتر رابينسکي گفت: قابليت استفاده از تصاوير پزشکي از قبيل عکس برداري با اشعه ايکس، سونوگرافي، راديو لوژي و غيره امتيازي است که اکثر کشورهاي پيشرفته و صنعتي از آن برخوردار هستند.
وي خاطر نشان کرد:نزديک به سه چهارم از جمعيت جهان از دسترسي به تجهيزات تصوير برداري پزشکي محروم هستند.
تجهيزات تصوير برداري پزشکي به گفته اين محقق ، از سه بخش اصلي نرم افزار تشخيص اطلاعات ومرتبط ساختن آن اطلاعات با بيمار،نرم افزار پردازش تصوير و مونيتور که تصاوير را نشان مي دهد ، تشکيل مي شود.
وي در ادامه ضمن اشاره به هزينه هاي سرسام آور تهيه، کار و نگهداري تجهيزات ارايه دهنده اين فناوري ها ،آن را يکي از چالش هاي بزرگ صنعت پزشکي در کشورهاي فقير اعلام کرد.
رابينسکي با اعلام اين که بيش از نيمي از تجهيزات معيوب اين فناوري در کشورهاي در حال توسعه غير قابل استفاده رها شده اند و هزينه هاي هنگفت تعميرو بازسازي اين تجهيزات را يکي از دلايل اسقاطي شدن آنها دانست.
وي افزود:او و همکارانش با ارايه سيستمي جديد مرکزبزرگي را احداث خواهند کرد که تمام اطلاعات لازم را براي اجرا و ذخيره در خود جاي خواهد داد و اين مرکز از طريق تلفن همراه به ارايه سرويس به کنترل کننده هاي چند رسانه اي راه دور و جمع آوري اطلاعات خام از بيماران در سراسر  جهان مي پردازد.
در اين روش تلفن همراه اطلاعات خام کاربر را به مرکز ارسال مي کند سپس مرکز با پردازش آن عکس مربوطه را خلق و آن را در اختيار کاربر قرار داده و بدين ترتيب بيمار مي تواند عکس و اطلاعات مربوط به خود را روي صفحه نمايش گوشي مشاهده کند.
اين محقق گفت از زماني که مردم مي توانند تصاوير و فيلم ها را از طريق آي پاد ببينند کوچک بودن اندازه صفحه نمايش تلفن همراه ديگر به عنوان مشکل مهم در اين طرح مطرح نمي شود و اين طرح مي تواند براي مردم در کشورهاي در حال توسعه ، فقير و نواحي روستايي و دور از دسترس کشورهاي توسعه يافته بسيار مفيد باشد.
تصاوير به عنوان يک از مفيد ترين و موثرترين پيشرفت هاي بشردر علم پزشکي است و از طريق تصاوير پزشکي مي توان ۲۰درصد از بيماري ها را تشخيص و چگونگي درمان آنها را کشف کرد.
رابينسکي  ضمن اشاره به قابليت بالاي اين دستگاه گفت:کاربران مي توانند اين سيستم را با تمام گوشي هاي همراهي که قابليت ارسال و دريافت پيام کوتاه هاي چند رسانه اي مانند گرافيک وکليپ هاي صوتي و تصويري را داشته باشند، مورد استفاده قرار دهند.
در دوره اي که استفاده از اين فناوري و دستاوردهاي پزشکي به دليل هزينه هاي بالاي آن از دسترس ميليون ها نفر خارج است، روش هاي جديد امکان استفاده از آن را در اختيار همگان قرار خواهد داد.
۱۳۴/ ۱۴

خروج از نسخه موبایل