دردسرهای بی سرانجام سیمکارت های بی نام و نشان

مزاحمت های تلفنی پی در پی که موجب شکایت های مختلفی از سوی افراد شده و در برخی موارد این موضوع موجب برهم زدن کانون خانواده ها شده، باعث شد تا مسوولان دولتی و دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند. موضوع ساماندهی سیمکارت‌های بی‌نام و نشان سال‌هاست که از سوی متولیان این …

مزاحمت های تلفنی پی در پی که موجب شکایت های مختلفی از سوی افراد شده و در برخی موارد این موضوع موجب برهم زدن کانون خانواده ها شده، باعث شد تا مسوولان دولتی و دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند.
موضوع ساماندهی سیمکارت‌های بی‌نام و نشان سال‌هاست که از سوی متولیان این امر دست به دست شده و همچنان نیز به سرانجام روشنی نرسیده اما دراین میان سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرده که قصد دارد به وضعیت این سیمکارت ها  را سروسامان دهد.
ساماندهی سیمکارت های بی هویت
بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حدود ۹۰۰ هزار سیمکارت ایرانسل و ۶۵ هزار سیمکارت همراه اول در پایگاه اطلاعاتی این اپراتورهای موبایل دارای نقص اطلاعات و نداشتن کدملی هستند.
بر اساس گفته های معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از ۹۰ درصد فرآیند اخذ کد ملی از مشترکان موبایل به اتمام رسیده و هم اکنون مشخص شده است که در پایگاه داده اپراتورهای موبایل، چه مشترکانی دارای نقص اطلاعات هستند.
به گفته داداش زاده، براساس براوردهای صورت گرفته ۶۵ هزار سیمکارت همراه اول و ۹۰۰ هزار سیمکارت ایرانسل فاقد کدملی شناسایی شده اند و این درحالی است که هیچ سیمکارتی از سوی اپراتور رایتل بدون کدملی به ثبت نرسیده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با بیان اینکه کدملی این مشترکان از طرق مختلف و با اطلاع رسانی از سوی مشترکان اخذ خواهد شد، اعلام کرده که با اجرای این طرح، هیچ سیمکارت فاقد اطلاعات در شبکه اپراتورهای موبایل باقی نماند.
 شناسایی ۱۵ هزار نفر با بیش از ۱۰ سیمکارت
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز طرح قطع ارتباط صاحبان بیش از ۱۰ سیمکارت خبر داده بود و اعلام کرده بود که هم اکنون ۱۰ هزار مشترک همراه اول و ۵ هزار مشترک ایرانسل مالک بیش از ۱۰ سیمکارت هستند.
غلامرضا داداش زاده با بیان آغاز فاز دوم ساماندهی سیمکارت‌های فعال در کشور گفته که در این فاز بعد از اجرای احراز هویت و مطابقت دارندگان سیمکارت با کدملی، در حال بررسی و تشخیص مشترکانی هستیم که بیش از ۱۰ سیمکارت به نامشان است.
وی با تاکید براینکه این مشترکان باید نسبت به ساماندهی این موضوع و انتخاب تنها ۱۰ سیمکارت برای ثبت مالکیت اقدام کنند، ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه اپراتورهای موبایل، ۵ هزار مشترک ایرانسلی و ۱۰ هزار مشترک همراه اولی بیش از ۱۰ سیمکارت به نامشان ثبت است.
بر همین اساس به منظور ساماندهی این نوع سیمکارت ها رگولاتوری اعلام کرد که از اوخر سال گذشته ارسال پیامک به صاحبان این سیمکارت‌ها را آغاز کرد که بر اساس آن اپراتورها با ارسال پیامک به مشترکانی که دارای بیش از ۱۰ سیمکارت ثبت شده و فعال هستند از آنها می‌خواهند که با مراجعه به دفاتر امور مشترکان نسبت به انتخاب ۱۰ سیم‌کارت از میان سیم‌کارت‌های ثبت شده اقدام کنند.
در همین حال معاون رگولاتوری گفت در برآوردهای انجام شده تعداد سیمکارت‌های فعال ثبت شده به نام یک مالک با سیمکارت‌های خام و غیرفعال تفکیک شده  و در این مرحله نسبت به ساماندهی سیم‌کارت‌های فعالی که به صورت متعدد به نام یک مالک به ثبت رسیده افدام می‌شود.
الزام احراز هویت اپراتورها در هنگام فروش سیمکارت
بازار داغ سیم‌کارت‌های فعال و امکان خرید این گونه سیمکارت با قیمتی دو یا سه برابر قیمت واقعی برگ دیگری از همین پرونده سیمکارت‌های بی‌هویت است یعنی بعد از اطمینان‌بخشی از نبود سیم‌کارت‌های بی‌مالک حالا نوع جدیدی از فروش هویت در بازار سیم‌کارت کلید خورده است.
دغدغه های این نوع سیمکارت ها مزاحمت تلفنی طی سال های گذشته به حدی رسید که مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی سیکمارت های بی هویت وارد میدان شد.
رمضانعلی سبحانی‌فر، رییس کمیته ارتباطات و مخابرات با بیان سواستفاده‌های فراوانی که توسط سیمکارت‌های بی نام و نشان صورت گرفته، اعلام کرده که اپراتورها باید فروشندگان خود را مکلف به احراز هویت کنند تا درصد مزاحمت‌هایی که از این طریق صورت می‌گیرد, کاهش یابد.
به گفته وی، باید شرایط فروش سیمکارت به گونه ای باشد که مدارک خریدار سیمکارت با خود شخص خریدار چک و اصل بودن آن تایید شود در غیر این صورت فروشندگان از فروش سیمکارت خودداری کنند.
رییس کمیته ارتباطات و مخابرات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساماندهی سیمکارت های بی نام و نشان در بازار تلفن همراه کشور گفت: اپراتورهای تلفن همراه باید از فروش سیمکارت به خریداران بدون مدارک اصلی خودداری کنند.
“رمضانعلی سبحانی‌فر “رییس کمیته ارتباطات و مخابرات در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: اپراتورها و گیشه های فروش سیمکارت باید برای فروش سیمکارت به تطابق مدارک دریافتی با مدارک اصلی بپردازند به طوری که کپی تمامی مدارک برابر با نمونه های اصلی باشند در این صورت شاهد کمترین میزان تخلف و تقلب در این زمینه خواهیم شد.
وی افزود: اپراتورهای تلفن همراه در کشور باید نظارت خود را در زمینه فروش و نظارت بر گیشه های فروش این کالای ارتباطی بالا ببرند تا شاهد متوقف شدن این نوع سو استفاده ها در کشور باشیم.
بی رغبتی اپراتورها در ساماندهی سیمکارت‌ها
عدم همکاری اپراتورها در ساماندهی سیم کارت‌های بی‌نام و نشان باعث شده تا یکی از مسوولان رگولاتوری اعلام ‌کند عدم همکاری اپراتورها در ساماندهی شبکه فروش مشکل را تشدید کرده است.
داداش‌زاده از زمانی که مشکلات مربوط به سیمکار‌ت‌های بی‌نام و نشان پدید آمد و بحث ثبت حداکثر ۱۰ سیمکارت به نام یک فرد ابلاغ شد، اعلام کرد که به اپراتورها تذکر می‌دهیم اما بخشی از مسائلی که بعد از سال ۹۱ ایجاد شده به دلیل این است که قبل از آن به صورت بی‌رویه سیم‌کارت واگذار شده و آنقدر حجم فروش بالا بوده که یک نفر ده‌ها سیمکارت دارد و باید این قضیه ساماندهی شود.
به گفته معاون رگولاتوری اگر موضوع سیمکارت‌های بی‌نام و نشان سر و سامان نیابد هرچقدر که نامبرینگ (شماره تلفن) اضافه کنیم مشکل کمبود شماره حل نخواهد شد.

۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا