هک موبايل با بلوتوث

زير چشمي‌ دور و بر خود را برانداز مي‌کنيد تا شايد فرستنده را بيابيد اما خبري نيست. با اين حال باز موافقت مي‌کنيد. يک فايل خيلي ساده براي شما ارسال مي‌شود شايد عکس يک منظره. بي تفاوت از کنار اين مساله مي‌گذريد غافل از آنکه شما هک شده‌ايد!بله درست فهميديد؛تلفن همراه شما هک شده است.البته …


زير چشمي‌ دور و بر خود را برانداز مي‌کنيد تا شايد فرستنده را بيابيد اما خبري نيست. با اين حال باز موافقت مي‌کنيد. يک فايل خيلي ساده براي شما ارسال مي‌شود شايد عکس يک منظره. بي تفاوت از کنار اين مساله مي‌گذريد غافل از آنکه شما هک شده‌ايد!بله درست فهميديد؛تلفن همراه شما هک شده است.
البته اين هک به اين معنا نيست که ديگر اختياري در کنترل تلفن همراهتان نداشته باشيد بلکه بسته به نوع حمله‌اي که صورت گرفته ممکن است دفترچه تلفن و يا تمامي‌پيام‌هاي کوتاهي که در باکس شما وجود دارد براي هکر ارسال شده باشد.
به گزارش خبرنگار موبنا،مجله الکترونيکي روزانه در گزارشي با عنوان”هک موبايل با بلوتوث” به پديده هک تلفن هاي همراه ايران پرداخته و مي افزايد: در بعضي از مواقع، دزديده شدن اطلاعات شخصي شما به رحم و انصاف هکر مورد نظر نيز بستگي دارد.
در برخي از مواقع هکر‌هاي تلفن همراه بيشتر به دنبال عکس‌ها و حتي فيلم‌هاي شخصي شما هستند تا دفتر تلفن.
? هک چيست؟
هک به معناي دسترسي، ايجاد تغيير و يا سوءاستفاده از اطلاعات شخصي ديگران، امروزه به عنوان يکي از بزرگترين مشکلات دنياي ديجيتال محسوب مي‌شود.
معضلي که نهادها و افراد بسياري را براي مقابله با خطرات و ضررهاي احتمالي به خود مشغول کرده است.
فراگير شدن اينترنت و استفاده از کامپيوترهاي شخصي از يک سو و ارائه سرويس‌هاي متنوع در بستر شبکه‌هاي محلي و جهاني از سوي ديگر باعث شده که اين روزها هکرها و يا همان دزدان ديجيتالي روزهاي خوش‌تري نسبت به دزدان دريايي سابق پيش روي خود داشته باشند.
نفوذ به دنياي مجازي کاربران و استفاده از اطلاعات شخصي آنها در اينترنت امروزه به امري فراگير تبديل شده است. البته استفاده از نام‌هاي دخترانه براي ارسال پيام نيز شيوه‌اي است مرسوم که به دفعات در حملات اينترنتي مشاهده مي‌شود و در اين بين رعايت نکات ايمني و استفاده از نرم‌افزارهاي آنتي هک تا حدي جلوي تخريب اطلاعات کاربران مجازي را گرفته است.
شايد همين امر باعث شده باشد که هکرهاي حرفه‌اي گستره فعاليت‌هاي خود را افزايش داده و به سراغ کاربران تلفن همراه آمده باشند؛ البته نقش استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد و استفاده از اينترنت در بستر تلفن همراه را نبايد دراين بين فراموش کرد.
? ارتباطات بي سيم هدف اصلي
به اعتقاد بسياري از کارشناسان، بيشتر حملات مخرب در بخش تلفن همراه مربوط به افرادي است که تمايل زيادي به استفاده از خدمات مبتني بر GPRS دارند.
ارتباطات مخابراتي و بي سيمي، يکي از اصلي‌ترين اهدافي است که مورد توجه هکرهاي بدجنس قرار مي‌گيرد. آنها مکالمات هرکسي را که بخواهند تحت کنترل خود مي‌گيرند و به اين ترتيب مي‌توانند به فايل‌هاي متني، اطلاعات شخصي و حتي عکس‌هاي گرفته شده توسط تلفن همراه قرباني دست يابند.
در حالي که امروزه کارشناسان امنيتي بر بکارگيري راه‌هاي گوناگون براي مقابله با اين اقدامات هشدار مي‌دهند اما تا همين يک سال پيش معتقد بودند که هک در شبکه مخابراتي معنايي ندارد.
شايد لو رفتن زندگي خصوصي «ديويد بکهام» از طريق نفوذ هکرها به پيام‌هاي کوتاه موجود بر روي تلفن همراه او باعث شد تا نگراني‌هاي کاربران و فعالان اين حوزه به نفوذ افراد ناشناس بر حريم خصوصي آنها افزايش يابد.
با اين وجود درحالي که چندي پيش نيز خبري مبني بر هک شدن شبکه تلفن همراه منتشر شده بود اما خوشبختانه شبکه تلفن همراه ايران هنوز درگير حملاتي از اين دست نشده است.
هرچند که اپراتورهاي ايراني با مشکلات حاشيه‌اي بي‌شماري همچون سوختن بي‌مورد سيم کارت، قابليت کپي شدن سيم‌کارت‌ها و يا رجيستر شدن گوشي‌هاي قاچاق در شبکه تلفن همراه مواجه‌اند اما فعاليت هکرهاي ايراني در حال حاضر فقط در نفوذ به اطلاعات شخصي کاربران خلاصه مي‌شود.
سرک کشيدن به حريم خصوصي ديگران و انتشار اطلاعات شخصي آنها که از طريق تلفن همراه در کشور آغاز شد در همان ابتداي امر باعث نظارت و کنترل شديد مقامات انتظامي‌ در کشور شد. کنترلي که بيشتر بر روي مراکز تعميرات تلفن همراه خلاصه مي‌شد و با ارائه پيام‌ ها و توصيه‌هاي بي‌شمار از سوي کارشناسان باعث شد تا ترس از نفوذ به حريم شخصي، اين روزها در چشم بسياري از موبايل بدستان ايراني نيز مشاهد شود.
? نرم‌افزارهاي کنجکاو
اما در عين حال امروز شاهد گسترش نرم‌افزارهاي هک توسط برخي از ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه هستيم. البته ناگفته نماند که فعاليت صورت گرفته در اين زمينه بيشتر در شبکه اينترنت صورت مي‌گيرد.
براي روشن شدن اين موضوع کافي است جمله هک در تلفن همراه را در گوگل جست‌وجو کنيد. آن زمان است که با حجم عظيمي‌از وبلاگ‌ها و سايت‌هايي مواجه مي‌شويد که به صورت رايگان نرم‌افزارهاي مورد نياز را به همراه آموزش گام به گام در اختيار ناقضان حريم خصوصي مي‌گذارند.  چندي پيش نيز در حاشيه برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتالي در بخش تلفن همراه شاهد غرفه‌اي بوديم که به راحتي نرم‌افزار هک تلفن همراه با قيمت ناچيز ? هزار و پانصد تومان را عرضه کرده بود.
امکانات بي‌شمار اين نرم‌افزار که در بروشورهاي تبليغاتي آن عرضه شده بود باعث مي‌شد که ناخودآگاه از خاموش بودن بلوتوث تلفن همراه خود مطمئن باشيد.
نرم‌افزار Bloover يکي از معروفترين نرم‌افزارهاي موجود در اين بخش است. اين نرم‌افزار که مخصوص گوشي‌هاي داراي بلوتوث ورژن ? است داراي امکاناتي نظير در اختيار گرفتن ليست شماره‌ها، اس ام اس‌ها، مکالمات و پوشه‌هاي شخصي گوشي فرد هک شده است.
در متن آموزشي اين نرم‌افزار آمده است که: اين نرم‌افزار تحت جاوا بوده و بر روي اکثريت گوشي‌هاي موبايل قابل اجرا است.
البته خواندن نظرات کاربراني که اقدام به استفاده از اين نرم‌افزار کرده اند نيز قابل توجه و تعجب است. بسياري از اين افراد از قابليت‌هاي اجرايي اين نرم‌افزار شگفت زده شده و با استفاده از آن به مقاصد خود رسيده‌اند.
اين مساله را مي‌توان با خواندن پيام‌هاي تشکر و محبت آميزي که براي مدير سايت ارائه دهنده اين نرم‌افزار گذاشته شده بودند، دريافت کرد. البته نفوذ به تلفن همراه هميشه از راه نصب و به کارگيري نرم‌افزار و استفاده از تکنولوژي بلوتوث خلاصه نمي‌شود. برخي از وبلاگ‌ها نيز به آموزش وارد کردن کدهاي مخصوصي در گوشي فرد قرباني پرداخته که با استفاده از آنها پرداخت وجه مکالمات شما به حساب فرد قرباني گذاشته مي‌شود؛ حتي در برخي از مواقع نيز مشاهده شده که به وسيله ارسال پيام کوتاه و يا وارد کردن يک کد مخصوص مي‌توان گوشي و سيم‌کارت فرد مقابل را به راحتي سوزاند!
البته شايد با خواندن اين گزارش اعتماد شما نسبت به استفاده از گوشي‌هاي نسل جديد سلب شده باشد اما زياد نگران نباشيد چرا که اگر در زمينه استفاده از فناوري بلوتوث و GPRS از يک سو و نيز در اختيار نگذاشتن گوشي تلفن همراهتان در دسترس افراد سود جو نکات ايمني را رعايت کنيد، خطري متوجه شما نخواهد بود.
? حفاظت در مقابل تهديدات
به منظور حفاظت در مقابل تهديدات موجود رعايت موارد زير توصيه مي‌شود:
?- مطمئن شويد بلوتوث تلفن همراهتان هميشه خاموش باشد مگر در مواردي که خود به آن نياز داريد.
?- حتي المقدور از هندزفري‌هاي مجهز به تکنولوژي بلوتوث استفاده نکنيد.
?- گزينه‌هاي موجود در قسمت بلوتوث گوشي خود را به نحوي تنطيم کنيد که براي دريافت فايل‌هاي ارسالي حداقل دو بار از شما موافقت بخواهد.
?- در هنگام اتصال به اينترنت از طريق تلفن همراه بر روي لينک‌ها و پيام‌هاي نامطمئن کليک نکنيد.
?- امروزه وب سايت‌هاي متعددي را مي‌توان يافت که بازي و يا نرم‌افزارهاي رايگان را به منطور نصب بر روي تلفن همراه دراختيار کاربران قرار مي‌دهند. اين نوع نرم‌افزارها ممکن است حاوي کدهاي مخربي باشند؛ توصيه مي‌شود که هرگز از سايت‌هايي که هويت آنها به اثبات نرسيده و نسبت به صحت و صداقت عملکرد آنها اطميناني حاصل نشده است، نرم‌افزاري دريافت نشود.
درصورت دريافت يک فايل از يک وب سايت معتبر نيز بايد در ابتدا با استفاده از نرم‌افزارهاي آنتي ويروس آن را بررسي کرد.
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا