فراخوان مزايده اپراتور سوم تلفن همراه تا پايان ماه جاري اعلام مي شود

به گزارش خبرنگار موبنا سعيد مهديون صبح امروز در يک نشست خبري به تشريح جزييات اسناد مزايده اپراتور سوم تلفن همراه کشور پرداخت و با اشاره به مصوبه هيات دولت در تاريخ سوم بهمن ماه سال ۸۵  گفت: در اين مصوبه سه بند ذکر شده که مربوط به استفاده از نسل سوم تلفن همراه ، …

به گزارش خبرنگار موبنا سعيد مهديون صبح امروز در يک نشست خبري به تشريح جزييات اسناد مزايده اپراتور سوم تلفن همراه کشور پرداخت و با اشاره به مصوبه هيات دولت در تاريخ سوم بهمن ماه سال ۸۵  گفت: در اين مصوبه سه بند ذکر شده که مربوط به استفاده از نسل سوم تلفن همراه ، استفاده از سرمايه گذاران خارجي و منطقه اي بودن شبکه سيار است.
وي اهداف ارائه مجوز به اپراتور سوم را افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه، ارائه خدمات جديد ، افزايش رقابت و به کارگيري توان داخلي عنوان کرد.
مهديون اظهار داشت:طبق اصول حاکم بر پروانه ،اپراتور سوم مي تواند مبتني بر شبکه ارتباطات راديويي نسل سوم فعاليت کند و سرويس هايي چون سرويس هاي VOICE ،  SMS و VMS ارائه دهد.
وي بيان داشت: طبق اسناد مزايده که براساس استاندارهاي اتحاديه جهاني مخابرات تدوين شده است اپراتور سوم مي تواند هرگونه خدمات مخابراتي سلولي را با رعايت ضوابط و مقررات خاص آن ارائه کند.
به گفته مهديون پروانه اپراتور سوم براي مدت ۱۵ سال و قابل تمديد براي دو دوره ۵ ساله با نظر سازمان تنظيم مقررات خواهد بود.
مجري اپراتور سوم تلفن همراه در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه فعاليت اپراتور سوم در شرايط استاندارد رقابتي شکل مي گيرد گفت: اين اپراتور نمي تواند در ساير اپراتورهاي مخابراتي  کشور سهامدار شود.
وي از ديگر جزييات اسناد اين مزايده به شرايط و ضوابط اتصال متقابل اشاره کرد و يادآور شد: نگهداري و پشتيباني شبکه اپراتور سوم به عهده خود اپراتور بوده و محور به کارگيري حداکثر توان داخلي از الزامات مهم اين پروانه خواهد بود.
مهندس مهديون با بيان اينکه سهامدار خارجي اين مزايده ۴۹ درصد سهام را در اختيار دارد تاکيد کرد: مديريت فني و پشتيباني اين پروژه در اختيار نيروهاي داخلي خواهد بود و سرمايه گذاري خارجي در اين پروژه نيز به مصوبه مجلس نياز نخواهد داشت.وي با بيان اينکه ساير اسناد مزايده و شاخص هاي مرتبط با اصول حاکم بر پروانه در حال آماده سازي نهايي است، در خصوص تعهدات اين اپراتور نيز گفت: پوشش شهرها ظرف چهار سال، تعهد پوشش جمعيتي در چهار سال، پوشش جاده‌اي در هشت سال و بالا بردن كيفيت از تعهداتي است که اين اپراتور ملزم به رعايت آن خواهد بود.
مجري پروژه اپراتور سوم با تاکيد بر سهم ۱۷ ميليوني از بازار اپراتور سوم خاطر نشان کرد: طبق پروانه اين اپراتور ۶ ميليون مشترک مکالمه و ۱۱ ميليون مشترک ديتا سيم کارت جذب خواهد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه فاز تهيه اسناد پروانه و شرايط آن به اتمام رسيده افزود:طبق هماهنگي هاي انجام شده ، کارشناسان ITU هفته آينده براي اعلام نظر نهايي در ايران خواهند بود و پيش بيني مي شود بدون مشکل به جمع بندي در اين خصوص دست يابيم.
مهديون در خصوص فاز دوم که فاز اجرايي اين پروژه است نيز گفت:براي اجراي بهتر اين مزايده يک شوراي راهبردي پيش بيني شده که مراحل اجراي آن به تصويب رسيده است.
وي همچنين به اطلاع رساني عمومي در سطح بين المللي و داخلي اشاره کرد و يادآور شد:خصوصيات سرمايه گذاري و کليات پروانه از طريق سفارتخانه ها به تمام کشورهاي علاقه مند اعلام خواهد شد و آگهي فراخوان نيز تا پايان ماه جاري منتشر مي شود. 
به گفته مجري پروژه اپراتور سوم ميزان حق السهم دولت، کف قيمت اين مزايده و نيز تعرفه هاي خدمات اين اپراتور در زمان انتشار اسناد اعلام خواهد شد.
مهديون اضافه کرد: مزايده اپراتور سوم در دو مرحله يعني ارزيابي كيفي و شكلي و پاكت قيمت‌ها انجام مي‌شود و ملاک تعيين برنده، قيمت است
وي گفت:در صورتي که قيمت يکسان باشد بازگشايي بيش از يک مرتبه مجاز است و تاييد سرمايه گذاري از سوي مراجع ذي صلاح کشور خواهد بود.
وي با اشاره به زمان عرف منطقه براي اعلام فراخوان تا تحويل پاکت که ۵/۳ ماه است تصريح کرد: با توجه به اقداماتي که از سال گذشته انجام شده، پيش بيني مي شود اين زمان به ۵/۲ ماه تقليل يابد.
مهديون پيشنهاد کرد که تمام شرکت هايي که مايل به حضور در اين پروژه هستند مذاکراتشان را براي جذب سرمايه گذار شروع کنند.
مجري پروژه اپراتور سوم تلفن همراه كشور در عين حال يادآور شد: مهرماه سال جاري پاكت‌هاي پيشنهادي شركتها بازگشايي و برنده اين اپراتور مشخص خواهد شد.
وي با تاکيد بر اينکه همانند اپراتور دوم دو سال زمان محافظت براي شروع فعاليت اين اپراتور پيش‌بيني شده است خاطرنشان کرد:در زمان حاضر با ۳۵ ميليون مشترک تلفن همراه در كشور وجود دارد و ضريب نفوذ ۵۰ درصد است كه پيش‌بيني مي‌شود با اجراي اين پروژه ضريب نفوذ تلفن همراه کشور به ۹۰ درصد برسد.
مجري پروژه اپراتور سوم تصريح كرد: شركتهاي دولتي و اپراتورهاي فعال در كشور نمي‌توانند سهامدار و مجري اپراتور سوم در كشور باشند.
وي گفت: اپراتورهاي اروپايي، چيني، روسي و عربي به صورت غير رسمي براي حضور در مزايده اپراتور سوم كشور ابراز علاقه‌مندي کردند
مهديون يادآور شد: هم زماني  عرضه سهام اپراتور اول در بورس با برگزاري مزايده اپراتور سوم تاثير جدي در اين پروژه نخواهد داشت و تعداد کافي سرمايه گذار در اين زمينه وجود دارد.
وي گفت:ارائه سرويس هاي مبتني بر نسل سوم تلفن همراه در چارچوب مقررات هيچ مشکلي براي اپراتور به وجود نخواهد آورد.
۱۲۸/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا