تلفن همراه در پاکستان در يک نگاه

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ،رگولاتورارتباطي پاکستان اعلام کردکه تعداد کاربران تلفن همراه براساس اخرين آمار در پايان ژانويه سال ۲۰۰۸ ميلادي به ۷۸ميليون و ۷۴۰هزار نفر رسيده است.با وجود اين که در ماه ژانويه حدود يک ميليون و۸۶۰هزار نفر به تعداد مشترکان اين کشور اضافه شده است اما اين آمار کاهش ۱۷درصدي را …

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ،رگولاتورارتباطي پاکستان اعلام کردکه تعداد کاربران تلفن همراه براساس اخرين آمار در پايان ژانويه سال ۲۰۰۸ ميلادي به ۷۸ميليون و ۷۴۰هزار نفر رسيده است.
با وجود اين که در ماه ژانويه حدود يک ميليون و۸۶۰هزار نفر به تعداد مشترکان اين کشور اضافه شده است اما اين آمار کاهش ۱۷درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي دهد.
پاکستان يک بار ديگر در اکتبر گذشته نيز با کاهش چشمگير تعداد کاربر مواجه شد و افزايش ماهانه کاربران در اين کشور  به يک ميليون و ۵۲۰هزار نفر  رسيد.
 ضريب نفوذ تلفن همراه در پاکستان ۴۸.۴۲درصد است و پيش بيني مي شود تعداد کاربران اين کشورتا سال ۲۰۱۰ به ۱۰۰ميليون نفربرسد.
در اين کشور ۹ اپراتور ارتباطي فعال وجود دارد که “موبيلينک ” يکي از نمايندگي هاي اوراسکام با ۳۰ميليون و ۶۶۰هزار کاربر رتبه اول را در ميان ديگر رقبا دارا مي باشد.
اپراتور Telenor با افزايش تعداد کاربرانش از  Ufone پيشي گرفت و عنوان دومين اپراتور بزرگ در پاکستان را از آن خود کرد و Warid جايگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
طبق آمار منتشرشده موسسه “موبايل ورلد” ، براساس آخرين آمار در ماه سپتامبرسال گذشته ميلادي ، شرکت “موبي لينک” ۴۱ درصد ، “يو فون” ۲۲ درصد و “تله نور” ۱۸ درصد سهم بازار پاکستان را در دست دارند.
وزارت مخابرات و تکنولوژي اطلاعات پاکستان با اشاره به رشد اخير بخش مخابرات پاکستان اعلام کرد: صنعت مخابرات نقش مهمي در اقتصاد اين کشور دارد بطوري که در سال هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ بالغ بر ۸/۱ ميليارد سرمايه خارجي در بخش مخابرات کشور جذب شده است.
رگولاتوري اين کشور انتظار دارد که سرمايه گذاري در صنعت مخابرات  طي سه سال آينده ساليانه به حدود ۲ميليارد دلار برسد.
از سوي ديگر برغم  افزايش فعاليت اپراتور ها و کاربران، واردات تلفن همراه در پاکستان از ماه هاي جولاي سال گذشته ميلادي (تيرماه )  تا ژانويه (بهمن ) ، ۱۸/۹ درصد کاهش داشته است.
 از طرف ديگر امروزه کاربران ترجيح مي دهند که گوشي هاي ارزان قيمت خريداري کنند.
اپراتورهاي تلفن همراه در اين کشور به منظور رقابت با يکديگر قيمت گوشي ها  را کاهش داده و به تعويض گوشي هاي قديمي با جديد روي مي آورند و همچنين  بازار خريد و فروش گوشي هاي تلفن همراه ارزان قيمت ساخت چين در پاکستان بشدت داغ شده است..
 توليد کنندگان چيني با کپي سازي از روي گوشي هاي تلفن همراه ساخت شرکت هاي بزرگ و چند مليتي ، از فروش خوبي برخوردارهستند و به گفته فعالان بازار تلفن همراه ، تجارت گوشي  ساخت چين روز به روز  رونق بيشتري مي يابد..
بيشتر گوشي هاي تلفن ساخت چين از لاهور وارد بازار شده و مورد استقبال کاربران کم درآمد  که خواهان گوشي هاي متنوع با قيمت پايين هستند ، قرارمي گيرد و  اگرچه  اين گوشي ها  فاقد گارانتي هستند و بعضي از آنها ظرف چند روز دچار اشکال مي شوند ، با اين حال کاربران به دليل گران بودن نسخه اصلي اين گوشي ها نسخه هاي کپي شده و ارزان قيمت چيني را خريداري مي کنند.
کپي سازان چيني بيشتر تلفن همراه نوکيا بويژه گوشي هاي  سري N  را به بازار ارايه مي کنند.
برغم افزايش اپراتورها و کاربران ارزش واردات تلفن همراه در پاکستان در طول ماه هاي جولاي تا ژانويه ۲۰۰۸ ميلادي ، ۴۴۰ ميليون ۹۷۶هزار دلار برآورد شده که اين رقم در دوره مشابه قبل ۴۸۰ ميليون و۲۶۵ دلار بوده است  که به گزارش تحليلگران صنعتي کاهش واردات موبايل بدون شک مربوط به سياست هاي دولت است.
تحليلگران و کارشناسان  معتقدند که برغم رشد قابل توجه بازار تلفن همراه در پاکستان  کيفيت سرويس ها و خدمات اپراتورها در اين کشور بسيار پايين است و کيفيت بايد به عنوان يک اولويت در دستور کار مراکز ذيربط و اپاتورها قرار گيرد.   
وزارت مخابرات پاکستان(PTA)  در گزارشي اعلام کرد ،برغم اين که ميزان شکايت کاربران  ازاپراتورهاي تلفن همراه ۳۲ درصد کاهش يافته اما کيفيت ارايه خدمات و سرويس ها در اين کشور بسيار پايين است. 
 بررسي هاي اين سازمان نشان مي دهد که بخش اعظم شکايت ها ي کاربران در زمينه  ارتباط  شبکه،  اسپم ها) پيام هاي ناخواسته) ،  SMS و تراکم شبکه بوده است.
در دوره سه ماهه آخر سال ۲۰۰۷ ميلادي سه هزار و ۸۸۶ مورد شکايت از شرکت مخابرات پاکستان، اپراتورها، شرکت WLL و ساير سرويس دهندگان ثبت شده است، در حالي که ميزان شکايت ها در سه سوم سال گذشته  4 هزار و ۶۵۳ مورد بوده است.
۷۵ درصد شکايت ها درباره PTCL بوده است که هنوز انحصار سرويس هاي خط ثابت را در پاکستان در دست دارد.
دولت پاکستان براي بهبود وضعيت بازار تلفن همراه  اعلام کرد اپراتورها و شرکت هاي داراي مجوز فعاليت مخابراتي بايد ۵ دهم درصد درآمد ناخالص خود را به سازمان سرمايه گذاري تحقيق و توسعه تخصيص دهند و اپراتورها نيز استفاده از اعتبارات سازمان تحقيق و توسعه وزارت تکنولوژي اطلاعات براي اجراي پروژه هاي تحقيق و توسعه مخابرات حق خود مي دانند.
اپراتورها پيشنهاد دادند که اعتبارات سرمايه گذاري ها ي تحقيق و توسعه (R&D) بايد درتوسعه صنعت تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات پاکستان هزينه شود.
طبق آمار منتشرشده در وب سايت  وزارت مخابرات و اطلاعات پاکستان، R&D تا کنون ۲۴/۱ ميليارد روپيه در آمد زا  بوده است.
وزارت اطلاعات و تکنولوژي پاکستان  با اجراي ۳۱ پروژه در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ موافقت کرد که ۱۳ پروژه مربوط به تحقيق و توسعه بود.
مقامات شرکت هاي مختلف تلفن همراه گفته اند که شرکت هاي ICT تنها شرکت کنندگان پروژههاي  R&D هستند بنابراين بايد مستقيم ًحق برخوداري از مزاياي آن را داشته باشند و اگر دولت بخواهد اين سرمايه ها را در پروژه هاي ديگري به غير از تحقيق و توسعه استفاده کند، بايد با اپراتورهاي مشورت کند.
يکي از سخنگويان رسمي اپراتورها گفت: منابع سرمايه اي براي پروژه هاي توسعه اي خارج از بخش ICT بايد به خوبي تعريف شده باشند و ما قوياً از هزينه وجوه تحقيق و توسعه فقط در پروژه هاي ICT حمايت مي کنيم.
“قسيم شيخ” مدير اجرايي و تحقيق و توسعه National ICT گفت ، پروژه هاي تحقيق و توسعه به بالاترين سطح مهارت هاي فني و توسعه منابع انساني نياز دارند، بنابراين شرکت بيشترين مبلغ را براي اين پروژه خاص اختصاص داده است.
وي افزود: شرکت همچنين با ۱۳ پروژه تحقيق و توسعه با اعتباري بالغ بر ۱۸۹ ميليون روپيه موافقت کرده است  و ۲۵ پروژه تحقيقاتي و توسعه با تقاضاي سرمايه کلي ۴۰۰ ميليون روپيه در دست بررسي است.
پاکستان با ۸۰۳هزار و ۹۴۰کيلومترمربع وسعت و حدود ۱۷۳ميليون نفرجمعيت در جنوب آسيا واقع شده و پايتخت آن اسلام آباد است.
۱۱۲/ ۱۴

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا