حركت روي لبه تيغ

وسواس شركت مخابرات ايران براي حفظ سلامت فضاي جامعه در مورد افراد ، احزاب و گروه هاي سياسي در آستانه انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اقدامي قابل تقدير بوده و نشان از مسئوليت پذيري اين شركت در قبال سرويس شبه رسانه اي پيامك دارد كه اين روزها از جمله پركاربردترين سرويس هاي مخابراتي است.بديهي …

وسواس شركت مخابرات ايران براي حفظ سلامت فضاي جامعه در مورد افراد ، احزاب و گروه هاي سياسي در آستانه انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اقدامي قابل تقدير بوده و نشان از مسئوليت پذيري اين شركت در قبال سرويس شبه رسانه اي پيامك دارد كه اين روزها از جمله پركاربردترين سرويس هاي مخابراتي است.
بديهي است ، بي توجهي اين شركت نسبت به مقوله تبليغات انتخاباتي و جو سازي هاي حاشيه آن، مي تواند به ايجاد فضايي مسموم و ناسالم در اطراف انتخابات مجلس منجر شود  كه در آن علاوه بر تخريب چهره افراد و گروه هاي سياسي ، فرايند انتخاب نيز براي مردم با مشكلات زيادي همراه خواهد بود و اين همان چيزي است که به نظر مي رسد مقامات اين شرکت با علم به آن، چنين تصميمي را اتخاذ کرده اند.
از اين رو ، مي توان به جرات گفت ؛ كنترل پيامك هايي با مضامين مرتبط با انتخابات مجلس ، به رغم هزينه و انرژي زيادي كه طلب و تلف مي كند، اقدامي مفيد ، موثر و مسئولانه است كه به نظر مي رسد ، تاثير چشمگيري در سالم ماندن فضاي ذهني جامعه در مورد اين انتخابات خواهد داشت.
به عبارت ديگر ، پيامك به دليل ماهيت بينابيني خود كه كارشناسان علم ارتباطات از آن به عنوان شبه رسانه نام مي برند، مشمول مراقبت هاي قانوني رسانه هاي گروهي نشده و هيچ خط قرمزي را برنمي تابد . از سويي به دليل گستره وسيع اثرگذاري آن كه جامعه اي ۳۰ ميليوني را در بر مي گيرد، پرتيراژ ترين رسانه گروهي – خصوصي محسوب مي شود و بي شك مي تواند موجد القا پذيري بسيار بالايي در سطح جامعه باشد.
بر همين اساس هم مراقبت از محتواي قابل تبادل با اين شبه رسانه پر مخاطب ، ضروري ، حائز اهميت و كارساز خواهد بود.اما، آنچه كه شركت مخابرات ايران را  در اجراي اين برنامه بر روي لبه تيغ تيز انتقاد و حساسيت قرار مي دهد ، چگونگي برخورد با مقوله كنترل پيامك ها و همچنين امنيت رواني مشتركان تلفن همراه درباره حريم خصوصي آنها است.
واقعيت اين است كه پيامك، به دليل آن كه يك سرويس مخابراتي است ، مصداق حريم خصوصي افراد را دارد و به همين جهت نيز ، شفاف نبودن روش كار مخابرات براي كنترل پيامك هايي كه آنها را مخرب خوانده است، مي تواند امنيت حريم خصوصي مشتركان را با تهديد مواجه كند.
از اين رو ضروري است تا شركت مخابرات ايران، درباره اين كه چگونه و با چه روشي قادر به ايجاد تمايز ميان پيامك هاي عادي و پيامك هاي مخرب انتخاباتي است  به مشتركان خود و ساير اپراتورها توضيح داده و به آنها اين اطمينان خاطر را بدهد كه محتواي پيام هاي خصوصي شان مانيتور نمي شود.
در غير اين صورت، احتمال بروز نتايجي مغاير با آنچه كه انتظار مي رود، بسيار زياد است و چه بسا كه اين اقدام مهم و سازنده به جاي مورد حمايت قرار گرفتن از سوي رسانه هاي گروهي، در معرض انتقدات تند آنها نيز قرار بگيرد.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا