اگر تقاضا نکنيم … !

اين قاعده در مورد بازار گوشي تلفن همراه در آستانه عيد نوروز نيز مصداق دارد و مي تواند براي مافياي قاچاق گوشي يک فرصت طلايي جهت کسب سود از اين بازار پر رونق باشد.واقعيت اين است که، قاچاقچيان گوشي از شرايط مناسب موجود که ناشي از سياستگذاري هاي غلط دولت در حوزه بازرگاني ، فقدان …

اين قاعده در مورد بازار گوشي تلفن همراه در آستانه عيد نوروز نيز مصداق دارد و مي تواند براي مافياي قاچاق گوشي يک فرصت طلايي جهت کسب سود از اين بازار پر رونق باشد.
واقعيت اين است که، قاچاقچيان گوشي از شرايط مناسب موجود که ناشي از سياستگذاري هاي غلط دولت در حوزه بازرگاني ، فقدان اثرگذاري نهادهاي ناظر بر بازار و  هزينه هاي سنگين واردات قانوني  و توليد است ،نهايت استفاده را مي برند و در صورتي که ترجيح متقاضيان بازار نيز به نفع آنها باشد، هيچ مانعي پيش روي خود نمي بينند.
بسياري از مردم، به ويژه در روزهاي پاياني سال گوشي هاي تلفن همراه خود را تعويض کرده يا آن را به نزديکان خود عيدي مي دهند. اما از آن جايي که قدرت خريد آنها در اثر مشکلات اقتصادي کشور و تورم فزاينده کاهش يافته است ، ترجيح مي دهند محصولاتي را خريداري کنند که بار مالي کمتري به آنها تحميل مي کند.
در نتيجه ، گوشي قاچاق و بدون گارانتي که نرخي به مراتب پايين تر از نمونه هاي واردشده از مبادي قانوني دارد، يکي از الويت هاي مهم آنها براي خريد گوشي خواهد بود.
اين معضل، البته دلايل ديگري به جز قيمت پايين تر گوشي هاي قاچاقي دارد که به نحوه ارائه خدمات گارانتي و بعضا کيفيت پايين برخي گوشي هاي برخوردار از گارانتي دارد و در اصل از عملکرد نامناسب برخي واردکنندگان قانوني نشات مي گيرد.
در عين حال توليدات داخلي نيز از لحاظ کيفيت، تنوع و همچنين تيراژ ، پاسخگوي نياز بازار نيستند و بر همين اساس هم ، حاشيه باريکي از بازار  را به خود اختصاص داده اند که در هرحال نمي تواند براي مافياي گوشي تهديد محسوب شود.
در چنين اوضاعي تنها راه باقي مانده  براي مقابله با قاچاق گوشي ، تحريم خريد اين قبيل محصولات از سوي متقاضيان و افزايش سطح توقع آنها از فعالان قانوني بازار است .
در اين صورت، به تدريج و پس از مدتي ، ترجيح بازار به طور خودکار به نفع محصولات قانوني تغيير مي کند و تغيير نياز و سليقه خريداران مانند اهرم فشاري موثر قادر به بهبود قوانين و مقررات بازرگاني و قواعد حاکم بر بازار خواهد بود .
اين نوع مقابله با قاچاق کالا، اگرچه نوعي مقاومت سازمان نيافته و خودجوش محسوب مي شود . اما به اين دليل که تقاضاي بازار مهمترين و اصلي ترين عنصر در تعيين کم و کيف  عرضه کالاست، مي تواند آثار شگفت آوري در کاهش تسلط مافياي قاچاق گوشي بر بازار تلفن همراه بر جاي بگذارد.
با اين وجود، ايجاد يکدستي در تقاضاکنندگان بازار براي مقابله با قاچاق و اصلاح شرايط بازار ، مساله ساده اي نيست و بي ترديد نيازمند فعاليت فرهنگي گسترده اي از سوي رسانه ها، فعالان بازار و دولت است.
۱۵/۱۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا