آزادسازي مخابرات الگويي براي ساير سرويس ها

اما اکنون ميلياردها نفر در کشورهاي فقير و غني از طريق تلفن همراه با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند، شرکت ها و مشاغل جديدي ايجاد شده و صنايع و سرويس هاي جديدي بر پايه مخابرات پديدار گشته اند.به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “گاردين”، مشترکان تلفن همراه تا پايان سال ۲۰۰۶ميلادي  …

اما اکنون ميلياردها نفر در کشورهاي فقير و غني از طريق تلفن همراه با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند، شرکت ها و مشاغل جديدي ايجاد شده و صنايع و سرويس هاي جديدي بر پايه مخابرات پديدار گشته اند.
به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “گاردين”، مشترکان تلفن همراه تا پايان سال ۲۰۰۶ميلادي  20 برابر شده و اکنون ۷۰ درصد تمام مشترکان تلفن را تشکيل مي دهند.
ضريب رشد تلفن همراه بخصوص در کشورهاي رو به رشد قوي است  بطوري که سازمان تجارت جهاني اعلام کرد که اين ميزان در آفريقا سالانه بيش از ۵۰ درصد است.
اکنون افراد جامعه بيش از انتظاري که ۱۰ سال قبل داشتيم با يکديگر مرتبط هستند، هزينه ها کاهش و دقايق استفاده افزايش يافته است.
جهان به طور چشمگيري از انجمن تکنولوژي تجاري (BTA) و تصميمات آزاد سازي بازار سود برده است.
به گفته مقامات تجاري و صنايع، موفقيت خصوصي سازي بخش مخابرات مي تواند به عنوان الگوي آزادسازي براي سرويس هاي ديگر به کار رود.
آزادسازي مخابرات در کشورهاي در حال توسعه تاثير بيشتري داشته است براي مثال شرکت مخابراتي “تله نور” نروژ مطالعه اي را در ۶ بازار رو به رشد انجام داده که تخمين مي زند افزايش ۱۰ درصدي ضريب نفوذ تلفن همراه مي تواند موجب افزايش ۲/۱ درصدي توليد ناخالص داخلي شود.
رشد سريع استفاده از تلفن همراه که ناشي ازآزادسازي بوده است ،موجب بروز و ظهور شرکت هاي جديد داخلي و خارجي، مشاغل جديد و افزايش درآمد شده است.
از سوي ديگر اين موضوع موجب افزايش درآمد مالياتي براي دولت ها شده است و بازدهي ساير بخش تجاري  را نيز افزايش داده است.
به گفته “هريـِت برگ” قائم مقام ارتباطات دولتي تله نور نروژ ، ميانگين رشد سالانه اخير مشترکان تلفن همراه در اوکراين که برابر ۷۰ درصد بود، بهره وري را ۹ درصد در سال افزايش داد.
“کريشان اولان” از وزارت ICT جزيره “موري تيوس” گفت:  آزادسازي بخش مخابرات در جزيره “موري تيوس” واقع در درياي هند موجب شد تاهزينه تماس هاي بين المللي ۸۰ درصد و هزينه تماس هاي تلفن همراه بيش از ۵۰ درصد کاهش يابد.
اين جزيره اکنون بر پايه مخابرات، يک صنعت برون سپاري (outsourcing) ايجاد کرده است.
“کورت فالکن برگ” يک مقام ارشد تجاري اتحاديه اروپا که مذاکره کننده راهبردي در بروکسل بود، گفت: ترس از اين که اين مذاکرات فقط به نفع کشورهاي توسعه يافته باشد ،  کاملاً اشتباه است.
دسترسي به تلفن همراه قدرت بيشتري به مردم کشورهاي در حال توسعه داده و درآمد آن ها را افزايش داده است.
کشاورزان مي توانند بهترين قيمت را در بازارهاي مختلف پيدا کنند و نيازي به واسطه نخواهند داشت.
پاکستان کاملاً بازار مخابرات خود را با کمک انجمن تکنولوژي تجاري (BTA) آزادسازي کرده است و تعداد مشترکان تلفن همراه در اين کشور از ۴/۲ ميليون نفر به ۷۹ ميليون نفر افزايش يافت و اين تغييرات شرکت ها را قدرتمند کرده ايت.
مخابرات در سال ۲۰۰۷ميلادي  2 درصد ازتوليد ناخالص ملي اين کشور را به خود اختصاص داده و ۵ درصد تاثيرات غيرمستقيم بر رشد اقتصادي آن داشته است.
اين درحالي است که مخابرات پاکستان در پيش از آزادسازي هيچ سهمي در توليد ناخالص ملي نداشت.
“ميشل او کونور” مسوول توسعه سرمايه گذاري و تجاري شرکت مصري “اوراسکام تله کام” نيز گفت: رشد تلفن همراه و مخابرات در بازارهاي مختلف دائماً از ميزان انتظار فراتر مي رود و به زودي بيش از ۸۰ ميليون مشترک يعني ۱۵۰ برابر آن تعدادي که در سال ۱۹۹۸ بود، خواهيم داشت.
شرکت هندي “تاتا کاميونکيشن” که در سال ۲۰۰۲ آزادسازي شد، اکنون بيش از نيمي از درآمد خود را در خارج از هند بدست مي آورد و در طيف وسيعي از سرويس هاي مخابراتي که ۶ سال قبل وجود نداشت، فعال است.
اما هنوز بازار بسياري از کشورها توسعه نيافته است و شرکت ها براي دسترسي يا مالکيت با محدوديت هايي مواجه هستند.
اپراتورها معتقدند ، قوانين کنوني آزادسازي در مخابرات بايد اجرا و گسترش يابد تا ادامه رشد در اين بخش تضمين و  براي ميلياردها دلار سرمايه گذاري در شبکه هاي نسل بعدي آماده شود.
“توني وارن” رييس امور رگولاتوري شرکت استراليايي “تلسترا” گفت: اين تحول به سادگي و بدون حرکت جهاني براي از بين برداشتن موانع سرمايه گذاري خارجي در تجارت مخابراتي رخ نخواهد داد.
۱۱۳/۱۴


 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا