کلاهبرداري از طريق تلفن همراه روبه افزايش است

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ،تلفن همراه و سرويس هاي ارزش افزوده آن بي ترديد بسياري از مشکلات مردم دنيا بويژه کلان شهر ها را حل کرده است و تعداد کثيري از کاربران امروزه براي انجام کارهاي  روزانه مانند خريد کالا ، تهيه بليت و ديگر پرداخت ها ودريافت ها نيازي به حضور فيزيکي …


به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” ،تلفن همراه و سرويس هاي ارزش افزوده آن بي ترديد بسياري از مشکلات مردم دنيا بويژه کلان شهر ها را حل کرده است و تعداد کثيري از کاربران امروزه براي انجام کارهاي  روزانه مانند خريد کالا
، تهيه بليت و ديگر پرداخت ها ودريافت ها نيازي به حضور فيزيکي در ادارات ، بانک ها  و فروشگاه ها ندارند.
در آمد حاصل از خريد موبايلي در کشورهاي توسعه يافته از جمله ژاپن  در سال هاي اخير بشدت روبه افزايش گذاشته است و گزارش موسسه تحقيقاتي گارتنرنشان مي دهد که درآمد خريد موبايلي در  کشور  ژاپن در سال ۲۰۰۶ ميلادي  258 ميليارد ين معادل  4/2 ميليارد دلار بوده است و اين رقم نشانگر اهميت و کاربرد تلفن همراه در مسايل مالي است. 
 همچنين تحقيقات نشان مي دهد که استفاده از موبايل در امور مالي در بين نوجوانان و  جوانان بيشتر از افراد با سنين بالا است بطور مثال آمريکايي ها ي داراي سنين  18 تا ۲۷سال ۲ برابر بيشتر از کاربران ۴۳ تا ۶۱ ساله به انجام امور مالي از طريق تلفن همراه علاقه نشان مي دهند و در انگليس اين علاقه در گروه جوانتر ۶۳/۲ برابر بيشتر از گروه مسن تر بود.
موسسه تحقيقتي گارتنر افزود:  در هر حال مشترکان در آمريکا و انگليس اظهار داشته اند که علاقه مند هستند براي چک کردن قيمت ها و محل يک فروشگاه از تلفن همراه استفاده کنند.
اما با همه اين امتيازات ، اين دستگاه کوچک مشکلاتي را نيز براي کاربران بوجود آورده که مسايل امنيتي از جمله اين مکشلات است که بنوبه خود موجب  ايجاد استرس  و نگراني  در بين کاربران مي شود. 
 در گزارش موسسه تحقيقاتي گارتنر آمده است که کار بران در استفاده از تلفن همراه براي خريد کالا نگران هستند که مسايل مالي و اعتباري آنان ردگيري شود و فروشندگان و اپراتورهاي بي سيم بايد آشکارا مزاياي مشخص شدن مکان کاربر را توضيح داده و آنها را مطمئن سازند که اطلاعات آنان  کاملاً محرمانه و امن باقي مي ماند.
 همچنين ارسال پيام هاي خاص مبتني بر درخواست اطلاعات در زمينه مسايل مالي کاربران روبه افزايش گذاشته و به تازگي مشکلاتي زيادي مالي را براي افراد بوجودآورده است.   
گزارش هاي حاکي از آن است که اين روزها شمار افرادي که از اين طريق حساب هاي بانکي آنان با تلفن همراه مورد دستبرد قرار گرفته روبه افزايش گذاشته است.
در جديدترين مورد اين سوء استفاده مي توان به خبر سايت “وکس” اشاره کرد که اعلام شد : در ايالت ميسي سيپي آمريکاي شمالي به تازگي براي بسياري از کاربران تلفن همراه پيام کوتاهي مبني بر اين که مهلت پرداخت صورت حسابشان تمام شده و بايد با يک شماره خاص که روي تلفن همراه شان نمايش داده شده تماس بگيرند، ارسال شد.
بعضي از افراد با همان شماره تماس گرفتند و کسي که پاسخگوي تلفن آنها بود اطلاعاتي در باره دستگاه هاي خودپرداز، ميزان اعتبار و کارت اعتباري آنها درخواست کرد.
  يکي از محققان در اين زمينه مي گويد بر اساس تحقيقات اگر کاربران با اين شماره تماس بگيرند و به اطلاعات خواسته شده پاسخ دهند آنها قرباني اين سوء استفاده ها و حيله ها خواهند شد.
بر اين اساس سرويس هاي تلفن همراه و بانک به دنبال متوقف کردن اين سواستفاده ها و خلافکاري ها بر آمدند.
اين محققان مي گويند هنگامي که اين اتفاق افتاد ما با ارايه دهندگان سرويس هاي تلفن همراه تماس گرفتيم و آنها نيز شروع به متوقف کردن پيام هاي ارسال شده از اين شماره ها کردند.
مراکز رسمي در چنين مواردي به کاربران تلفن همراه در اين مناطق توصيه کردند که  صورت حساب هايشان را به موقع پرداخت کنند،با موسسه مالي در باره مسدود شدن حساب يا تغيير رمز عبورمشورت کنند، به اين پيام هاي ناخواسته پاسخ ندهند وبا موسسه مالي تماس بگيرند و وب سايت بانک را چک کنند.
همچنين شرکت فنلاندي نوکيا به تازگي به دليل برخي کلاهبرداري و سو ء استفاده مالي به کاربران هشدار داد که پيام هاي کوتاه تقلبي را که ادعا دارند گيرنده پيام برنده جايزه سالانه شرط بندي نوکيا شده است، پاسخ ندهند.
به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا ، “مونا رني کاينان” سخنگوي نوکيا گفت: کاربران  درصور ت دريافت چنين پيامي هيچ پولي پرداخت نکنند و اين يک کلاهبرداري آشکار است و مردم بايد مراقب باشند.
يکي از خبرنگاران سايت “گلف ديلي نيوز”که به اين پيام ها پاسخ داده بود، فوراً جوابي به صورت ايميل دريافت کرد، در اين ايميل که به نظر مي رسيد از دايره صندوق نوکيا باشد، ذکر شده بود که خبرنگار برنده جايزه شرط بندي موبايل نوکيا شده است.
اين شرط بندي براي بزرگداشت صد و چهل و دومين سالگرد نوکيا بوده و به برندگان جايزه اي ۱۶ ميليون پوندي ارايه مي شود.
در اين ايميل از گيرنده خواسته شده بود که فرم ارسال شده را تا ۳ روز ديگر پر کرده و بازگردانند ، پس از انجام اين کار در ۳۰ دقيقه جواب ديگري آمده بود که خبرنگار برنده جايزه ۲۲۰ هزار پوندي شده و چک آماده است و زماني که هزينه انتقال ۱۵۰/۱ پوند دريافت شود آن را
براي خبرنگار پست خواهند کرد.
برخي از کشور ها از جمله انگليس براي  جلوگيري از کلاهبرداري و سوء  استفاده مالي از طريق تلفن همراه روش هاي ويژه اي را در پيش گرفته اند براي مثال  اداره تجارت عادلانه در استراليا براي آشنايي و آگاهي کاربران از روش ها و راههاي کلاهبرداري ازطريق تلفن همراه ، هزاران پيام کوتاه آموزشي براي کاربران ارسال کرد.
در اين پيام آمده بود: “فوري! شما ممکن است يکهزار پوند برنده شده باشيد.” پس از آن در قسمت دوم پيام توضيح داده است که توسط اداره OFT براي هشدار درباره کلاهبرداران ارسال شده است.
اداره OFT تخمين زده است که بخش اعظم قربانيان کلاهبرداري ۱۵ تا ۲۴ ساله هستند و سالانه پول خود را  در بازارهاي مختلف کلاهبرداري از دست مي دهند.
“تري او ريلي” مدير استانداردها و ارتباطات شرکت PhonepayPlus گفت: افراد زيادي براي پرداخت انواع کالاها و سرويس ها از تلفن همراه استفاده مي کنند و در بسياري از مواقع هيچ اتفاقي رخ نمي دهد.
وي افزود : کار ما جلوگيري از کلاهبرداري ها و ساير سوء رفتارها است تا همه افراد بتوانند با خيال راحت از سرويس هاي پرداخت تلفني استفاده کنند.
از سوي ديگر دفتر نمايشگاه هاي تجاري در انگليس صدها پيام کوتاه به نوجوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بريتانيايي ارسال کرد و به آنها در مورد خطر کلاهبرداري از طريق پيام کوتاه هشدار داد.
اين پيام کوتاه  با عنوان “هشدار در مورد پيام هاي کوتاه کلاهبرداري” به کاربران ۱۸ تا ۲۴ ساله ارسال شد.
متن پيام کلاهبرداري به اين صورت بوده است:
“شما برنده ۱۰۰۰ پوند خواهيد بود اگر در طرح ما شرکت کنيد”
نکته جلب توجه اين است که بيشتر کاربراني که پيام جعلي را دريافت کرده بودند آن را باور کرده و خواهان شرکت کردن در اين برنامه شده اند.
تحقيقات نشان مي دهد که مردم انگلستان سريع گول شايعات و خرافات رايج را مي خورند.
همچنين شرکت ها ، بانک ها و موسسات مالي واعتباري که سرويس بانک همراه  ارايه مي دهند، بايد به کاربران هشدارهاي امنيتي لازم بدهند و آنان را از عواقب بي دقتي ، سوء استفاده مالي و کلاهبرداري از طريق موبايل اگاه سازند.    
۱۳۵/ ۱۱۲/ ۱۴


 



 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا