کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا!

شايد کم تر نوعي از کارآفريني را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم که اثربخشي، فراگيري و تنوع فعاليتي به اندازه کارآفريني الکترونيکي در اختيار داشته باشد. مزيت رقابتي اين نوع کارآفريني در سه اصل : سادگي در استارت کار، کم هزينه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه مي شود. بسياري از پورتال هاي …

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

شايد کم تر نوعي از کارآفريني را در دنياي پيرامون سراغ داشته باشيم که اثربخشي، فراگيري و تنوع فعاليتي به اندازه کارآفريني الکترونيکي در اختيار داشته باشد.

مزيت رقابتي اين نوع کارآفريني در سه اصل : سادگي در استارت کار، کم هزينه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه مي شود. بسياري از پورتال هاي قوي و معتبر وب مثل ياهو و آمازون، در ابتدا درنهايت سادگي استارت زدند. با هزينه کم اما با خلاقيت و درک بالاي بنيانگذارانشان از نيازهاي کاربران وب. ارزش افزوده فوق العاده اي که ثمره تداوم فعاليت در حوزه کسب و کار الکترونيکي است، آن چنان زياد است که امروزه بر اساس آمارهاي نشريه فورچون، روز به روز بر تعداد ميلياردرهاي کارآفرين ديجيتالي افزوده مي شود. يکي از اين ميلياردرها، آقاي جک ما، بنيانگذار سايت مشهور علي بابا دات کام است که شايد براي ايرانيان خيلي شناخته شده نباشد.

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

اين که چرا اسم اين پايگاه علي بابا است خيلي مهم نيست ! مهم آن است که شيوه اين سايت باعث شده است تا کشور چين را با پورتال مشهور علي بابا در دنيا بشناسند و اين سايت، به عنوان جاده ابريشم ديجيتالي اين کشور در دهکده جهاني وب، معرفي شود. قیمت هر سهم علی بابا در NYSE که با نماد BABA شناخته می شود در اوریل ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۸۰ دلار رسید. این سایت امروزه در قالب یک هولدینگ بین المللی اداره می شود و به عنوان نماینده یاهو در چین نیز شناخته می شود. خددمات تجاری که علی بابا در رده های مختلف به مشتریان حقیقی و حقوقی خود ارائه میکند از خلاقیت و نوآوری های گسترده ای در مدل های تجاری و کسب و کار در فضای وب تبعیت می کند و این رمز موفقیت علی بابا در دو دهه اخیر می باشد. در سال ۲۰۱۴ تنها در کشور چین، این سایت بیش از ۹ میلیارد دلار خدمات را عرضه کرده است. پرتال Taobao که همانند ebay.com فعالیت میکند، نقش زیادی در توسعه حراجی آنلاین در آسیا داشته است که در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱ تریلیون یوآن چین درامد داشته است.  علی بابا نیز مانند آمازون به سمت و سوی راه اندازی سایت های مکمل و گسترده در عرصه های مختلف روی آورده است که این زمینه ها توانسته است مخاطبان زیادی را برای این پرتال چینی بین المللی فراهم کند.

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

درباره جک ما

نوشته های مشابه

جک ما، در نوامبر ۱۹۶۴ در چين متولد شد. وي موفق شد در سن سي و پنج سالگي، يکي از مشهورترين سايت هاي اطلاع رساني تجاري اينترنت را طراحي و ارائه کند و ميليون ها دلار از اين طريق، در آمد کسب کنند.

کارآفريني الکترونيکي آقاي ما، امروزه هزاران نفر را در سراسر جهان به کاري مولد و پر سود مشغول کرده است. نياز سنجي خوب بازار، ايجاد فرصت هاي تجاري الکترونيکي متنوع و مبتني بر نهاده هاي تجارت الکترونيکي قوي و ارائه نوآوري هايي در اطلاع رساني بازرگاني خارجي در وب، باعث رونق بخشي به فعاليت هاي کارآفريني آقاي Ma گرديد. يکي از برجسته ترين نکاتي که در موفقيت کارآفريني ديجيتالي آقاي Ma مشهود است، اهتمام مجموعه علي بابا، در ايجاد يک محيط تعاملي قوي هوشمند، بين خريدار و فروشنده کالا و خدمات به طور کاملا حرفه اي است که شاخصي در فعاليت هاي اين سايت در مقايسه با پايگاه هايي مانند www.europages.com مي باشد.

سايت alibaba يکي از بزرگترين سايت هاي حراج و تجارت اينترنتي است  که بیشتر در زمینه business 2 business فعالیت دارد. مقر آن در چين واقع شده و در حال حاضر سود خوبي از فعاليت هايش کسب مي کند. این پرتال از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون خدمات گسترده تجاری و بازاریابی را به میلیون ها مخاطب خود در اقصی نقاط جهان ارائه کرده است.  جک ما، بنيانگذار اين سايت اينترنتي، از معروف ترين شخصيت هاي آسيايي فعال در زمينه اينترنت است و به تازگي تصميمات جديدي جهت گسترش خدمات سايت alibaba در نظر گرفته است. به گفته وي در ۱۰ سال آينده يکي از سه شرکت برتر اينترنتي دنيا چيني خواهد بود و alibaba سعي دارد تا اين افتخار را نصيب خود کند.

بازار چين به علت جمعيت ۱ ميليارد نفري که دارد معمولا شرکت هاي چيني را با سوددهي بالا مواجه مي سازد. سايت alibaba نيز با بيش از ۱۲ ميليون نفر عضو رقابت شديدي با ديگر سايت هاي تجاري دنيا به خصوص eBay دارد.

هم اکنون موتور جست وجوي گوگل و سايت تجاري eBay بزرگترين رقيبان جهاني براي سايت alibaba هستند اما همکاري alibaba و ياهو از سال ۲۰۰۵ قدرت فزاينده اي به فعاليت هاي اين سايت چيني تزريق کرده است. ياهو براي همکاري با اين سايت، در سال ۲۰۰۶، يک ميليارد دلار پرداخت و ۴۵ درصد از سهام آن را خريداري کرد. رشد اينترنت در چين و استفاده روزافزون مردم از خدمات سايت هاي مختلف، اين کشور را بعد از آمريکا به دومين کاربر بزرگ اينترنت تبديل کرده است. از جمله برنامه هاي جک ما براي سايت alibaba ايجاد تغييرات در آن جهت راحت تر استفاده کردن عامه مردم است.

به گفته وي اکثر مردم چين به دليل ناآشنا بودن با فضاي سايت هاي اينترنتي از استفاده آن خودداري مي کنند اما اگر خدمات سايت ها در فضايي ساده ارائه شوند مطمئنا موجب ترغيب کاربران خواهد شد. اين پايگاه امکانات فوق العاده گسترده اي را به وارکنندگان و صادر کنندگان محصولات و خدمات در سراسر جهان ارائه مي دهد که اين امر باعث شهرت و اثربخشي فعاليت هاي اين دايرکتوري بزرگ آنلاين در وب شده است. شعار : ” ستارگان جهان، اين جا جمع هستند”، رفتار سازماني alibaba در شاهراه جهاني اطلاع رساني را نمايان مي کند.

مرکز اصلي شرکت alibaba، در منطقه هانگزو، در جنوب شرقي چين است و بيش از شانزده نمايندگي در اين کشور در اختيار دارد. هنگ کنگ، امريکا و اروپا، دفاتر اصلي اين شرکت را تشکيل مي دهند. آقاي جک ما، بنيانگذار اين پايگاه اينترنتي عظيم تجاري به شمار مي رود. بيش از نيم ميليون نفر هر روز از اين پايگاه ديدن مي کنند. سايت alibaba در سال ۱۹۹۹ ميلادي راه اندازي شد و توانست ظرف هشت سال، يعني تا سال ۲۰۰۷ ميلادي، تعداد کارکنان خود را از هجده نفر به بيش از سه هزار و پانصد نفر افزايش دهد.مجله Forbes، alibaba را در سال ۲۰۰۰ ميلادي، برترين سايت B2B وب معرفي کرد. در یک دهه اخیر، علی بابا دات کام جوایز زیادی را در عرصه فناوری و خلاقیت دیجیتالی کسب کرده است.

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

تا سال ۲۰۰۱، اين پايگاه توانست بيش از يک ميليون خريدار ثبت شده را به خود اختصاص دهد و اين رقم تا کنون به دوازده ميليون کاربر افزايش يافته است.در سال ۲۰۰۳، گروه alibaba موفق شد سايت حراجي آنلاين Taobao.com را راه اندازي کند که رفتار عملکردي مشابه سايت ebay.com در اختيار داشت.به دليل تنوع فعاليت هاي تجاري و اطلاع رساني گسترده سايت alibaba و نياز سنجي و فرصت سازي بهينه اين پايگاه در امر معرفي کالا و محصولات به خريداران جهاني، مجله فوربس در اکتبر سال ۲۰۰۴، اين پايگاه را در ليست برترين سايت هاي سال معرفي کرد. در اکتبر سال ۲۰۰۵، شرکت ياهو، يک ميليارد دلار در گروه alibaba سرمايه گذاري کرد و نمايندگي رسمي ياهو در کشور چين را به اين گروه اعطا کرد.

جک ما، بنيانگذار alibaba، درباره اين مساله که چرا وي، نمايندگي شرکت ياهو را به جاي شرکت گوگل در چين اختیار کرد اظهار داشت که ياهو، فقط يک تکنولوژي نيست و فرصتي ايده آل براي معرفي گسترده امکانات alibaba در ميان کاربران اينترنت است.اين کار باعث افزايش ضريب نفوذ ياهو در کشور اينترنت باز چين و ارتقاي حوزه فعاليت تجاري alibaba در جهان وب شد. آقاي David Wei از فوريه ۲۰۰۶ ميلادي تا کنون، رئيس پايگاه alibaba مي باشد.

بيش از دويست هزار شرکت در سراسر جهان، از خدمات اطلاع رساني و بازاريابي و معرفي محصولات و خدمات ثبت شده در سايت alibaba استفاده مي کنند. مجله کارآفرينان، بنيانگذار اين پايگاه را يکي از کارآفرينان ديجيتالي جهان مي داند. براي اطلاعات بيش تر به www.enterpreneur.com مراجعه کنيد. اکنون، SOFTBANK ژاپن، قريب به يک سوم سهام اين گروه ديجيتالي را در اختيار دارد. وبلاگ اختصاصي بنيانگذار alibabaa در نشاني : http://jackma.blog.sohu.com قرار دارد.

درس هاي کارآفريني آقاي Ma

۱-ايده ها و روياهاي خود را پرورش دهيد. حتي اگر الان، سرمايه گذاري براي عملي کردن آن ها در دسترس نباشد.

۲-تسليم شرايط محيطي و مکاني نشويد. دنياي ديجيتال، محصور شدني نيست.

۳-افراد و دوستان خوبي براي خود پيدا کنيد و به مشتريانتان عشق بورزيد. سعي کنيد زياد يادبگيريد.

۴-من در سال ۲۰۰۰ گفتم اگر نه خرگوش در دنيا وجود داشته باشد، اگر بخواهيد يکي از آن ها را شکار کنيد، کافي است به يکي از آن ها خوب فکر کنيد و بر روي گرفتن آن تمرکز کنيد! تاکتيک خود را تغيير دهيد، خرگوش را تغيير ندهيد!

۵-فرصت هاي زيادي پيش روي است، همه را نمي توان به دست آورد، اگر يک فرصت خوب را به دست آوريد کافي است. مسير رشد را پله پله طي کنيد.

۶-يکي از دلايل عمده اي که باعث مي شود، افراد فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، در ايجاد يک محيط کارآفرين و بستر سازي يک کسب و کار آنلاين، با شکست و موفقيت هاي بسيار ضعيف رو به رو شوند، آن است که آن ها، ICT را خوب مي شناسند، اما نحوه عرضه آن در محيط کسب و کار را نمي دانند و مشتريان، از کسب و کار آن ها استقبال نمي کنند. اين گفته آقاي Ma را مي توان دليلي بر اهميت درک فضاي غير ديجيتالي و گواهي بر ضرورت آموزش مسائل کسب و کار غير ديجيتالي به کارآفرينان ديجيتال دانست.

گروه پايگاه هاي علي بابا

مجموعه پايگاه هاي سايت علي بابا در ادامه معرفي شده است.

۱.    www.alibaba.com

۲.    http://china.alibaba.com

۳.    http://japan.alibaba.com

۴.    www.taobao.com

۵.    www.alipay.com

۶.    www.yahoo.com.cn

۷.    www.koubei.com

۸.    www.alisoft.com

درس های علی بابا

۱-    خلاقیت دیجیتالی حتی باید در نام domain  پرتال هم مشهود باشد.

۲-    علی بابا دات کام می گوید از مسیرهای شناخته شده و معمولی برای همه فاصله بگیرید تا متمایز بشوید.

۳-    علی بابا دات کام میگوید هر اندازه بیشتر محتوا تولید کنید و بهتر مدیریت کنید، موفق تر می شوید.

۴-    علی بابا دات کام می گوید واسطه بودن در یک فعالیت تجاری در فضای وب، خلاقیت فرصت آفرین است.

۵-    علی بابا دات کام می گوید که بزرگ شدن، ابتدا از ایده های کوچک خلاقانه آغاز می شود.

۶-    علی بابا دات کام می گوید که تعریف چشم انداز و ماموریت برای یک سایت موفق و خلاق ضروری است.

۷-    علی بابا دات کام همان طور که در سلسله مقالات قبلی اشاره کردیم، شیوه های تعاملی مطلوب را برای ارتباط با مخاطبان و فعالان تجاری خود در دستور کار دارد.

۸-    علی بابا دات کام نمونه موفق از یک طراحی سایت تعاملی، مالتی مدیا و هوشمندانه در فضای پر رقابت است.

۹-    علی بابا دات کام می گوید برای بزرگ شدن، باید با بزرگان حرفه خود نیز تعامل کنید و بزرگان را به جمع خود وارد کنید. این اصل کسب و کار در فضای مجازی است.

۱۰-   به نظر شما رنگ نارنجی برند علی بابا حرفی برای گفتن ندارد؟ رنگ برند آمازون دات کام چطور؟

 

دکمه بازگشت به بالا