عدم توانایی مقابله با فناوری‌های نوین

به گزارش خبرنگار موبنا،”علی جنتی” در دومین روز از همایش معاونان اجتماعی فرماندهان انتظامی استان‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره روش‌های فیلترینگ و انسداد مسیرهای دسترسی به سایت‌های اینترنتی اظهار کرد: این روش در گذشته اعمال می‌شد و ما هر شبکه‌ای را که احساس می‌کردیم در آن موارد ضداخلاقی، ضدامنیتی، ضد دینی …

به گزارش خبرنگار موبنا،”علی جنتی” در دومین روز از همایش معاونان اجتماعی فرماندهان انتظامی استان‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره روش‌های فیلترینگ و انسداد مسیرهای دسترسی به سایت‌های اینترنتی اظهار کرد: این روش در گذشته اعمال می‌شد و ما هر شبکه‌ای را که احساس می‌کردیم در آن موارد ضداخلاقی، ضدامنیتی، ضد دینی و غیره وجود دارد، به کل فیلتر می‌کردیم؛ البته امروز هم این روش در برخی از موارد دیده می‌شود اما آنچه که ما در دولت تدبیر و امید به آن فکر می‌کنیم این است که ما نمی‌توانیم با کل فناوری‌های نوین مقابله کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در بزرگراهی چند خودرو تخلف کنند آیا ما باید کل بزرگراه را ببندیم؟ بنابراین در حال حاضر با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فیلترینگ هوشمند را اجرایی کرده‌ایم که در این شیوه از موارد ضدامنیتی و ضددینی جلوگیری می‌شود و در کنار آن مردم می‌توانند از محاسن یک فضای اجتماعی به خصوص شبکه‌های مجازی که مخاطب میلیونی نیز دارند استفاده کنند.
به گفته وزیر ارشاد این شیوه در دیگر کشورها نیز اجرایی شده و موارد ضدامنیتی و خلاف مصالح آن کشور مسدود شده اما شهروندانش می‌توانند از دیگر فضاهای آن استفاده کنند.
جنتی تصریح کرد: باید به این سمت حرکت کنیم و از فناوری‌های نوین و شبکه‌هایی که با سراسر دنیا ارتباط برقرار می‌کنند، عقب نمانیم.
وی درباره برنامه وزارت ارشاد برای صیانت از نرم‌افزارها و تولیدات محصولات فرهنگی داخلی خاطرنشان کرد: در گذشته ستادی تحت عنوان صیانت از این اقلام فعالیت می‌کرد اما امروزه ما کار را به خود حوزه‌های مختلف واگذار کرده‌ایم؛ مثلا در حوزه سینمایی خود معاونت سینمایی با تخلفات و فیلم‌های غیرمجاز برخورد می‌کند، در حوزه کتاب، نرم‌افزار و … نیز همین شرایط وجود دارد.
جنتی به حوزه کتاب نیز اشاره کرد و افزود: برخی از کتاب‌ها هستند که ما به آن‌ها مجوز نمی‌دهیم اما یا به شکل غیرمجاز چاپ شده یا در کشورهای همسایه چاپ شده و آن را به داخل قاچاق می‌کنند که در این حوزه باید با همکاری نیروی انتظامی با این موارد برخورد شود.
وی همچنین از حمایت از تولیدکنندگان محتوای فرهنگی خبر داد و گفت: در حوزه تولید محتوا ما زمینه‌ها را به اندازه کافی داریم و ما نیز از فعالان این عرصه حمایت خواهیم کرد؛ همان‌طور که در حوزه انیمیشن و موارد دیگر این کار را انجام داده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی که در حال حاضر در کشورمان فیلتر هستند، وجود دارد یا خیر؟ گفت: فیلترینگ هوشمند در حال انجام شدن است. به عنوان مثال در مورد اینستاگرام ۹۰ درصد فیلترینگ هوشمند موفق بوده است.
۱۲۹/

دکمه بازگشت به بالا