ضرورت هوشمندسازی مدارس

به گزارش خبرنگار موبنا، فعالان حوزه فناوری و مسوولان استان کرمانشاه شامگاه جمعه طی نشستی با وزیر ارتباطات مشکلات و مسائلی را طرح و بررسی کردند که از آن جمله می توان به درخواست همکاری وزارت خانه برای تسریع در پروژه استان مجازی و درخواست آموزش و پرورش استان برای تخصیص اعتبارات از وزارت ارتباطات …

به گزارش خبرنگار موبنا، فعالان حوزه فناوری و مسوولان استان کرمانشاه شامگاه جمعه طی نشستی با وزیر ارتباطات مشکلات و مسائلی را طرح و بررسی کردند که از آن جمله می توان به درخواست همکاری وزارت خانه برای تسریع در پروژه استان مجازی و درخواست آموزش و پرورش استان برای تخصیص اعتبارات از وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس استان اشاره کرد.
بر این اساس معاون استاندار کرمانشاه در این نشست گفت: مقوله استان مجازی وارد ادبیات مردم استان کرمانشاه شده و به آن معتقدند که امیدواریم با فراهم شدن زیر ساخت های مورد نیاز آن و همکاری وزارت ارتباطات در انجام این پروژه تسریع شده و به زودی شاهد تحقق آن باشیم.
هدایت حاتمی یکی از پروژه های مهم استان مجازی را هوشمندسازی مدارس عنوان کرد که به نوعی نیز یک سرمایه گذاری برای تربیت ثروت نیروی انسانی محسوب می شود.
حاتمی گفت: بخش عمده تمرکز ما هم اکنون روی آموزش معلمین در تولید محتواست که امیدواریم محقق شود.
معاون استاندار کرمانشاه به پروژه سلامت الکترونیک در قالب طرح تحول سلامت نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در شهرستان پاوه اجرا شده که پرونده سلامت ۱۸ هزار نفر از مردم این شهرستان الکترونیکی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر در و با همکاری وزارت ارتباطات این پروژه در کل استان به انجام برسد.
حاتمی در بخش دیگر به ظرفیت شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری استان اشاره کرده و بر افزایش این شرکت ها تاکید کرد.
هوشمندسازی ۱۲ هزار کلاس درس در کرمانشاه
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در مقوله تعلیم و تربیت نیروی انسانی، یکی از ابزارهای مورد نیاز برای این موضوع را در شرایط کنونی استفاده از فناوری های نوین آموزشی در قالب هوشمندسازی مدارس دانست.
سلیمان محبی از تهیه طرح جامعی به این منظور در استان خبر داد و گفت: طی این طرح سعی داریم در ۴ مرحله مدارس استان کرمانشاه را هوشمند کنیم.
وی از وجود ۱۴ هزار و ۴۰۰ کلاس درس در کرمانشاه خبر داد که ۲۱۰۰ کلاس آن هوشمند است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، گفت: هدف ما این است طی چهار مرحله و ظرف سه سال مدارس باقی مانده را هوشمند کنیم.
وی تصریح کرد: براساس این طرح طی چهار مرحله و هر مرحله سه هزار کلاس درس هوشمند می شوند و در مجموع ۱۲ هزار کلاس درس داریم که ۳۶ میلیارد تومان اعتبار حداقلی نیاز دارد.
محبی تصریح کرد: با حداقل هزینه ها برای هر کلاس سه میلیون تومان اعتبار نیاز است که  بخشی از این منابع از محل کمک های خیرین مدرسه ساز، بخشی دیگر از طریق منابع استانی استانداری و بخشی هم از محل منابع وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد که تا پایان مرحله اول دولت تدبیر و امید همه مدارس استان را هوشمند کنیم اما خواستار تخصیص شش میلیارد تومان اعتبار نیز از سوی وزارت ارتباطات برای این موضوع هستیم.
سلامت الکترونیک مستلزم ایجاد زیرساخت های ارتباطی است
در ادامه معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به مشکلات این دانشگاه در حوزه های فناوری و ارتباطات اشاره کرد و گفت: هنوز در سطح دانشگاه ارتباط فیبر نوری مطمئن برخودار نیستیم و خیلی بخش ها با دکل بیسیم به هم وصل بوده که درخواست رفع این مشکل را داریم.
فرید نجفی، خواستار ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبر نوری برای اتصال مرازک مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان شد.
وی با اشاره به اجرایی شدن بحث پرونده سلامت الکترونیک در استان کرمانشاه و در قالب طرح تحول سلامت گفت: پرونده سلامت الکترونیک که ستون همه برنامه های تحول سلامت بوده روی حوزه فناوری استوار است که باید تقویت شود.
نجفی با اشاره به اینکه اجرای پرونده سلامت تنها در سه شهر پاوه در کرمانشاه، زهک در سیستان و بلوچستان و کلیبر در آذربایجان شرقی به اجرا در آمده است، گفت: این پروژه تنها در شهرستان پاوه به صورت کامل اتفاق افتاده و تمام پرونده های مردم الکترونیکی شده و قرار بود که در کل استان اجرا شود اما چند مانع برای آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای اینکه پرونده های سلامت الکترونیک شوند نیاز به خط اینترانت با پهنای باند دو مگابایت است که هم اکنون از ۶۴۹ خانه بهداشت تنها ۱۵ خانه به «شمس» متصل است و این موضوع نیاز به یک زیرساخت ارتباطی گشترده و وسریع دارد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، یاداور شد: برای اجرای دولت الکترونیک نیاز به بهنای باند بیش از دو مگابایت برای همه خانه های بهداشت هستیم و ۹۶۰ نقطه دسترسی تعیین شده تنها ۶۰ نقطه دسترسی فعال هستیم.
نجفی ایجاد زیرساخت برا ی اجرای پرونده سلامت الکترونیک را زمینه ساز تحول در استان کرمانشاه در این زمینه دانشت که می تواند به استان های دیگر نیز گسترش یابد و گفت: نیازمند زیرساخت عمیق برای پرونده سلامت و هم چنین نسخه نویسی الکترونیک هستیم.
وی تاکید کرد: با توجه به موارد مذکور ایجاد شبکه فیبرنوری برای اتصال خانه های بهداشت و سایر بخش های دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه یک واجب بوده و ضرورت دارد.
خدمات مخابراتی به دورترین نقاط ارائه می شود
در ادامه مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه در پاسخ به در خواست معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از وزیر گفت: پروژه ای با عنوان «شمس» طی تفاهم نامه ای بین مخابرات ایران و وزارت بهداشت معرفی شد که طی ان نقاطی را برای حوزه سلامت معرفی کردند و در مجموع ۹۶۰ نقطه معرفی شد.
مسیب قبادیانی افزود: برای ارتباط رسانی به این نقاط سامانه ای تعریف شد که در مرحله اول و برای اجرای آن باید امکان سنجی صورت گرفته و یک سری نقاط فیبرنوری و ADSLمشخص شود.
وی تصریح کرد: بنابراین برای اجرای این موضوع برخی از خانه های بهداشت نیاز به بررسی بیشتر داشت و ما امکان سنجی لازم را انجام دادیم اما باید خود متولیان وزارت بهداشت اولویت بندی کرده و به ما اعلام کنند تا بتوانیم زیرساخت های لازم برای دسترسی را فراهم کنیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان کرمانشاه به ارائه خدمات مخابراتی به دورترین نقاط استان اشاره و اعلام آمادگی کرد در صورتی که متولیان بهداشت و درمان استان اولویت ها را مشخص و به شرکت مخابرات اعلام کنند اقدامات عملیاتی صورت گیرد.
لازم به ذکر است، در ادامه این نشست برخی از شرکت های خصوصی فروش اینترنت به ارائه درخواست های خود پرداخته و برخی از شرکت های خصوصی سرمایه گذار نیز آمادگی خود را برای مشارکت و یا تقبل ساخت پروژه های دیتا سنتر و مجتمع آی سی تی استان اعلام کردند که طی جلساتی به توافق با استانداری کرمانشاه و وزارت ارتباطات خواهند رسید.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا