اضطراب اجتماعی خطر ساییدگی دندان را افزایش می دهد

به گزارش موبنابه نقل از ایرنا، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) به افرادی اشاره دارد که در جمع و محیط های اجتماعی، احساس ناراحتی و اضطراب شدید می کنند. این افراد از صحبت کردن در حضور جمع، ملاقات با افراد جدید و غذاخوردن در جمع می هراسند. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی برای این افراد …

به گزارش موبنابه نقل از ایرنا، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) به افرادی اشاره دارد که در جمع و محیط های اجتماعی، احساس ناراحتی و اضطراب شدید می کنند. این افراد از صحبت کردن در حضور جمع، ملاقات با افراد جدید و غذاخوردن در جمع می هراسند. گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی برای این افراد تجویز می شود.
تحقیقاتی که پیش از این انجام شد، نشان داده بود که داروهای ضد افسردگی در برخی مواد منجر به دندان قروچه می شوند. محققان برای بررسی این موضوع، افرادی را که به هراس اجتماعی (social anxiety disorder) مبتلا بودند، مورد آزمایش قرار دادند. داوطلبان ۷۵ مرد و زن ۳۰ تا ۴۰ ساله بودند. حدود نیمی از این افراد داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند. محققان رابطه مستقیمی بین استفاده از داروهای ضد افسردگی و دندان قروچه پیدا نکردند؛ ولی در ۴۲.۱ درصد از داوطلبان که همگی به اختلال هراس اجتماعی مبتلا بودند، درجات مختلفی از سایش دندان دیده شد.
حدود ۳۲.۵ درصد از داوطلبان، تجربه اختلالی به نام بازی با فک (jaw play) داشتند. در بازی با فک، فرد فک پایین خود را به جلو و عقب حرکت می دهد؛ در حالی که دندان های فک بالا و پایین برخوردی ندارند. حدود ۴۲.۵ درصد از داوطلبان، به دندان قروچه بیدار (awake bruxism) مبتلا بودند. این نوع دندان قروچه دقیقا مشابه دندان قروچه خواب، ولی در طول روز است.
در این تحقیقات آمده است که بازی با فک و ناخن جویدن، نشانه هایی از دندان قروچه هستند.
دندان قروچه ملایم صدمه ای به دندان ها وارد نمی کند؛ ولی دندان قروچه شدید؛ به ویژه در خواب، به دندان ها آسیب می زند وحتی می تواند منجر به شکستگی دندان شود.
متخصصان بر این باورند که تنها راه درمان دندان قروچه ناشی از اضطراب اجتماعی، درمان روحی این اختلال است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Journal of Oral Rehabilitation منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا