۱۰ میلیون مترمکعب آب به احیای دریاچه “پریشان” کازرون اختصاص می‌یابد

با اشاره به تخصیص سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سدنرگسی شهرستان کازرون به تالاب پریشان اظهار داشت: با این میزان آب، تالاب خشک شده پریشان که دارای آب شیرین و محل زیست گونه‌های کم‌نظیر جانوری بوده است احیا می‌شود. دهقانی با اشاره به پیشرفت ۳۸ درصدی سد نرگسی و اتمام سیستم انحراف این سد …

با اشاره به تخصیص سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سدنرگسی شهرستان کازرون به تالاب پریشان اظهار داشت: با این میزان آب، تالاب خشک شده پریشان که دارای آب شیرین و محل زیست گونه‌های کم‌نظیر جانوری بوده است احیا می‌شود.
دهقانی با اشاره به پیشرفت ۳۸ درصدی سد نرگسی و اتمام سیستم انحراف این سد گفت: سد نرگسی پس از بهره‌برداری به یکی از مهم‌ترین سدهای استان فارس تبدیل می‌شود و می‌تواند آب مصرفی شرب و صنعت غرب این استان را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس میزان انتقال آب از این سد را ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمان بهره‌برداری از این سد تا پایان دولت یازدهم پیش‌بینی شده است.

دهقانی با بیان اینکه سد نرگسی با هدف کنترل و مهار سیلاب و همچنین تامین آب کشاورزی اراضی پایین دست در دست ساخت است، بیان کرد: تامین آب آشامیدنی و صنعت کازرون، فراشبند و منطقه صنعتی زاگرس جنوبی، همچنین تامین آب زیست محیطی و تالاب پریشان و تولید انرژی برقابی به میزان سالانه ۵۰ گیگاوات ساعت از دیگر اهداف این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس همچنین با اشاره به مشخصات سدنرگسی کازرون تصریح کرد: ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵.۷۸ متر با قابلیت تنظیم سالانه ۲۲۶ میلیون متر مکعب است که تمام اهداف سد را تامین می‌کند.

سدنرگسی کازرون یکی از سدهای در دست ساخت ایران است که بر روی رودخانه جره در جنوب غربی ایران بسته شده‌است. این سد در ۱۵ کیلومتری شرق بالاده کازرون  و ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز به‌ صورت خاکی با هسته رسی در دست ساخت است و عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است.

بهره‌برداری از این سد تاثیر بسزایی در احیای دریاچه پریشان به‌عنوان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا