فرانسه عاشق چشم و ابروی سعودی نیست

احمد بخشایش، در واکنش به انتشار بیانیه مشترک رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در مورد ایران گفت: رئیس جمهور فرانسه جهت شرکت در نشست شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به ریاض سفر کرده است که یکی از اهداف این نشست مشروعیت بخشیدن به حمله عربستان به یمن است. وی افزود: هدف دیگر این …

احمد بخشایش، در واکنش به انتشار بیانیه مشترک رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در مورد ایران گفت: رئیس جمهور فرانسه جهت شرکت در نشست شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به ریاض سفر کرده است که یکی از اهداف این نشست مشروعیت بخشیدن به حمله عربستان به یمن است.

وی افزود: هدف دیگر این نشست جابجایی قدرت از نسل اول به دوم و سوم عربستان است. یعنی به جای فرزندان عبد العزیز،‌ محمد بن نایف و بعد هم محمد سلمان روی کار آید که احتمالا محمدسلمان زودتر از محمد بن نایف ولی عهد و پادشاه شود، این نشست با حضور سران برخی کشورهای غربی برای تائید این موضوع است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه فرانسه در بین رهبران غربی بیشتر دنباله رو آمریکا با هدف جذب سرمایه و پول است گفت: با همین رویکرد در مذاکرات هسته‌ای نیز زمانی که رژیم صهیونیستی دیگر هیچ کاری نمی‌تواند بکند به فرانسه فشار وارد می‌کند تا مقداری برای توافق چالش ایجاد کند، اتفاقی که در مذاکرات ژنو نیز دیده شد و آخرین لحظه فابیوس ناراحتی ایجاد کرد.

بخشایش ادامه داد: درحال حاضر نیز فرانسه به دلیل رقابت با آمریکا به دنبال فروش سلاح بیشتر به عربستان است، فرانسه عشق و علاقه ای به عربستان ندارد و فقط می خواهد پول های پترودلاری در خزانه عربستان که حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است را به دست آورد، البته عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی برای غربی ها به خصوص آمریکا و فرانسه به دلیل داشتن نفت استراتژیک تر است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی این موارد رئیس جمهور فرانسه بیانیه مشترکی با پادشاه عربستان منتشر می‌کند مبنی بر اینکه اگر توافق با ایران حاصل شود همچنان باید از ایران ترسید و هراس داشت . بنابراین از عربستان حمایت می‌کند در این شرایط باید عربستان عاقل باشد و شأن ایران را رعایت کند، ایران هم شأن عربستان را رعایت کند و دو کشور می تواند دو لنگرگاه برای ثبات در منطقه باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عربستان مشروعیت اقداماتش را از فرانسه ،‌آمریکا و شورای امنیت می گیرد گفت: این موضوع که اگر توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵‌ ایجاد شود ثبات منطقه بهم می خورد بدان معناست که اوضاع به نفع ایران می‌شود و ایران دست برتر پیدا می‌کند و آن‌ها از این موضوع ناراحتند در حالی ما اکنون نیز دست برتر را داریم.

بخشایش توضیح داد:‌ در حال حاضر یمن در اختیار ماست و عربستان هر روز به یمن حمله می‌کند و نمی تواند کاری کند. فکر می‌کند که اگر بیانیه مشترک با اولاند بدهد برایش فایده دارد حال فرانسه می خواهد از طریق ایران هراسی روال غرب را در پیش بگیرد و تمامی اقداماتی که غرب انجام می‌دهد را نسبت دهند.

وی با تاکید بر اینکه هدف بیانیه مشترک، القای ایران هراسی و فروش سلاح های فرانسه به عربستان است گفت: فرانسه برای فروش اسلحه به امارات، قطر و کویت باید ابتدا عربستان را راضی نگه دارد به همین دلیل از این کشور حمایت کرده و بیانیه مشترک می‌دهد تا در نهایت پولی از عربستان نصیبش شود.

به گفته بخشایش اکنون جنگ، جنگ فروش اسلحه و منفعت مادی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا