طرح مجلس با ۴۰ امضا برای جداسازی سازمان تامین اجتماعی از دولت

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خانه ملت، از تلاش نمایندگان مجلس برای تدوین طرحی مبنی بر جداسازی سازمان تامین اجتماعی از زیرمجموعه دولت خبر داد وافزود:‌ این طرح، هم بر اساس رویکرد سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که به تعریف دولت در اقتصاد می‌پردازد و هم بر اساس ضوابط و مقررات مرتبط با حوزه …

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خانه ملت، از تلاش نمایندگان مجلس برای تدوین طرحی مبنی بر جداسازی سازمان تامین اجتماعی از زیرمجموعه دولت خبر داد وافزود:‌ این طرح، هم بر اساس رویکرد سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که به تعریف دولت در اقتصاد می‌پردازد و هم بر اساس ضوابط و مقررات مرتبط با حوزه حفاظت از منافع بخش خصوصی و اصول قانون اساسی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ امروزه درمورد سازمان‌های بیمه‌ای شرایطی دیده می‌شود که با هیچ‌یک از اصول مذکور سازگاری ندارد لذا در طرح یادشده به دنبال آن هستیم تا سازمان‌های بیمه‌ای مستقل از دولت فعالیت کند؛ این روشی است که در تمام دنیا به آن پرداخته شده و شکل اجرایی به خود گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه امروزه سازمان تامین اجتماعی حدود ۴۵ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است، تصریح کرد: منابع این سازمان از بخش خصوصی بوده و یک ریال هم دولت پرداخت نکرده است به گونه‌ای که ۲۳ درصد حق کارفرما و ۷ درصد حق کارگر است که منابع سازمان را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: در دنیا زمانی که کارفرما و کارگر پول‌ خود را گذاشته و یک صندوق بیمه‌ اجتماعی تشکیل می‌دهند دولت‌ها حق مداخله در آن را ندارند چراکه این منابع شخصی افراد است و از بودجه عمومی دولت یک ریال به صندوق اجتماعی واریز نمی‌شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه به دلیل ساختار اشتباه اقتصادی کشور، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت تعیین می‌شود، افزود: امروزه شاهد هستیم که پول‌ها از کارگر و کارفرما است اما دولت همه کاره این پول‌ها و صندوق شده است که این مغایر با اصل ۴۴ قانون است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم، ادامه داد: ما به دنبال طرحی هستیم که بر اساس آن سازمان تامین اجتماعی را از سیطره تصمیمات دولت جدا کنیم و در قالب سندیکای کارگری و کارفرمایی این سازمان را اداره کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: این طرح هم‌اکنون به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و در تلاش هستیم تا به زودی آن را تقدیم هیات رئیسه مجلس کنیم.

سلامت نیوز: طرح مجلس با ۴۰ امضا برای جداسازی سازمان تامین اجتماعی از دولت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا