انحصار مخابرات و خطر ورشکستگی شرکت‌های اینترنتی

گرچه هنوز تبدیل شبکه کابل مسی به فیبر نوری در همه مناطق اجرایی نشده، اما شیوه اجرای این طرح منجر به شکل‌گیری انحصار در ارائه اینترنت توسط شرکت مخابرات و خطر ورشکستگی شرکت‌های اینترنتی(FCP) بخش خصوصی شد، چرا که با ارتقای شبکه تلفن ثابت از کابل مسی به فیبر نوری طبیعتا تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به جز شرکت مخابرات ایران، از این فرایند حذف شده و عملا هیچ اف.سی.پی ظرفیت و امکان ارائه خدمات اینترنت به مشترکان روی خطوط فیبر نوری را نخواهد داشت.

موبنا – با این شرایط شکل‌گیری انحصار برای شرکت مخابرات در ارائه خدمات اینترنت روی شبکه فیبر نوری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود چرا که سایر شرکت‌ها زیرساخت لازم برای ورود کابل‌ اینترنت به منزل کاربران را نخواهند داشت و این امر در انحصار مخابرات خواهد بود.
براساس طرحی که اخیرا برای شرکت‌های اینترنتی ارائه شده و مرتبا در سازمان تنظیم مقررات عقب و جلو می‌رود، این موضوع مطرح است که اف.سی.پی‌ها تا کجا مجاز به بردن فیبر نوری برای مشترکان خانگی هستند؛ یعنی اینکه آیا این شرکت‌ها مجاز هستند تا فیبر نوری را به منزل کاربران ببرند یا خیر که از این موضوع با عنوان FTTH (انتقال کابل فیبر نوری به منازل یا محل کار متقاضیان) یاد می‌شود. اما اکنون هیچ اپراتوری به جز ایرانیان مهر و شرکت مخابرات ایران اجازه انجام این کار را ندارند و سایر شرکت‌ها تنها اجازه دارند تا خطوط خود را تا کافو (کابل‌های مسی) برسانند. با توجه به اینکه شرکت‌های مذکور اجازه و زیرساخت انجام چنین کاری را ندارند، این انحصار در اختیار شرکت‌های مخابرات ایران و تهران خواهد بود.
وقتی که ظرفیتی برای فعالیت شرکت‌های اینترنتی برای اتصال اینترنت به منازل کاربران خانگی ایجاد نشده و این موضوع در انحصار شرکت مخابرات است و امکان ارائه چنین خدماتی وجود ندارد و همه این شرکت‌ها صرفا باید به‌دنبال آن باشند که خودشان را با فیبر به کافوی شرکت مخابرات رسانده و روی همان زوج سیم‌های قدیمی حداکثر تا ۳۵۰ تا ۵۰۰ مگابایت خدمات اینترنتی به مشترکان ارائه کنند اما همین الان نیز شرکت مخابرات برای ارائه خدمات به شرکت‌های اف‌‌سی‌پی مانند شاتل،
‌های‌وب و آسیاتک بر بستر کافوی خود سختگیری کرده و منع دارد. اگر قرار باشد تا در درازمدت این شرکت‌ها نیز به حیات خود ادامه دهند، تنها با امکان ارائه خدمات بر بستر فیبر نوری و استفاده از سیم مسی کاربران خانگی با سرعت محدودتر خواهد بود که درصورت ارائه خدمات بر مبنای فیبر نوری با کابل‌کشی آن به داخل منازل کاربران خانگی توسط شرکت مخابرات با توجه به سرعت بسیار بالا و نحوه ارائه خدمات در این بستر نیز امکان رقابت برای شرکت‌های اینترنتی بخش خصوصی وجود نخواهد داشت.

 منبع: همشهری | نویسنده: محمودرضا نظری 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا