بررسی اسپیکر بلوتوثی تسکو TS 2370؛ طراوت صدای فراگیر

در گذشته‌هایی نچندان دور و دیرزمانی قبل از انفجار گوشی‌های هوشمند و محبوبیت فراگیر اندروید و iOS، یکی از جذاب‌ترین دیوایس‌های دیجیتالی در بین تمامی کاربران، پخش‌کننده‌های موسیقی یا آنگونه که در آن زمان مرسوم بود MP3 Playerهایی بودند که در طرح و شکل‌های مختلف ارائه شده و امکانات‌شان غالبا از تغییر در اندازه یک صفحه‌نمایش تک رنگ تا افزایش حافظه در حد چند صد مگابایت فراتر نمی‌رفت.

موبنا، محمد مهدوی – با حضور سیل‌آسای گوشی‌های اندرویدی در کمتر از یک دهه گذشته و امکانات وسیع گوشی‌های هوشمند در پخش ویدئو و موسیقی، به آهسته‌گی پخش‌کننده‌های موسیقی به حاشیه رانده شدند و کل وظیفه پخش موسیقی به گوشی‌های موبایل واگذار شد. این اتفاق با اینکه نیاز به تهیه و همراه داشتن یک دیوایس جداگانه برای گوش دادن به موسیقی را بر طرف می‌کرد اما آرام‌آرام نکات منفی و نچندان دلچسب آن نیز ظاهر شد؛ جایی‌که نه‌تنها گوش دادن به موسیقی منجر به از دست رفتن توان باتری موبایل می‌شد بلکه با کوچک‌تر و باریک‌تر شدن هرچه بیشتر اسمارت‌فون‌ها، اسپیکرهای آنها نیز کوچک‌تر شده و صدای خروجی یک گوشی موبایل به خصوص در فضای باز چندان چشمگیر و فوق‌العاده نبود.
از یکی دو سال قبل ترند تازه‌ای در بین کالاهای دیجیتال به راه افتاده است که همزمان هردوی این مشکلات را بر طرف می‌سازد؛ اسپیکرهای اکسترنال با برخورداری از درایورهای پر قدرت، صدای گرم و کاملا بلندتری را در اختیار کاربران موبایلی قرار می‌دهند و باتری‌های داخلی آنها نیز در برخی نمونه‌ها می‌تواند با عملکرد به عنوان پاوربانک باتری گوشی موبایل را شارژ کند. اسپیکر تسکو TS 2370 یکی از این نمونه‌های اکسترنال است که با ارائه صدای قدرتمند ۶ واتی، باتری ۳,۶۰۰mAh، پشتیبانی از کارت حافظه و AUX و امکان پاسخگویی تماس روی کاغذ نمونه جذابی به نظر می‌رسد. اسپیکر تسکو TS 2370 چند روزی را برای بررسی در کنار ما به سر برد و مطلب پیش رو حاصل بررسی این اسپیکر اکسترنال است.

بررسی اسپیکر بلوتوثی تسکو TS 2370؛ طراوت صدای فراگیر

شکل بدنه، اندازه‌ها : خوش‌دست – زیبا – حجیم
اسپیکر تسکو TS 2370 در دو رنگ مشکی و قرمز ارائه می‌شود که نسخه در اختیار ما، ورژن قرمز رنگ این اسپیکر بود. نوار لاستیکی پیرامونی و ترکیب رنگ قرمز پنجره‌های اسپیکر با لبه‌های مشکی دورتادور آن حس بسیار مثبتی را در برخورد اول با این مدل ایجاد می‌کند.

خروجی‌های صدا در این مدل در یک طرف آن و سمتی که نشان TSCO قرار دارد جای‌ گرفته‌اند و برخلاف انتظار پنجره‌های اسپیکر سمت دیگر تنها جنبه زیبایی دارند. ابعاد دستگاه ۴۵×۷۵×۱۶۰ میلی‌متر است و وزن آن با اینکه در سایت شرکت، ۱۷۰ گرم اعلام شده است اما این مدل در عمل نزدیک به ۳۱۰ گرم وزن دارد که البته همچنان در دست چندان سنگین احساس نمی‌شود.

پورت‌‌های جانبی در این اسپیکر با درپوشی پلاستیکی محافظت می‌شوند که از آنها در برابر پاشیده شدن مایعات و دیگر موارد حفاظت می‌کند.
محل اتصال بند در لبه بالایی اسپیکر نیز یکی دیگر از نکات جالب در طراحی ۲۳۷۰ به شمار می‌رود.
اسپیکر تسکو TS 2370 در مجموع برای بخش بزرگی از کاربران به خصوص جوان‌ترها، جذابیت بالایی در طراحی ارائه می‌دهد و از این رو می‌توان امتیاز مناسبی برای آن در نظر گرفت.
پورت‌های اتصال، کنترلرها :‌ پنهان در بدنه – دسترسی آسان
در نگاه اول ممکن است کنترلرها و پورت‌های اتصال اسپیکر تسکو TS 2370 را مشاهده نکنید اما تقریبا تمامی کنترلرهای این مدل در بالا و پورت‌های اتصال آن در کناره سمت راست و زیر یک درپوش پلاستیکی قرار دارند.
در بالا دو چراغ LED برای نمایش نشانگر باتری و ارتباط بلوتوث در نظر گرفته شده و اندکی آن سو تر نیز حفره میکروفون قرار دارد. یک ردیف‌ پایین‌تر در همین بخش دکمه M (برای تغییر حالت بین اتصال بلوتوث، کارت حافظه، USB یا AUX) دکمه‌های سه‌گانه کنترل موسیقی (رفتن به آهنگ قبلی و بعدی و Play/Pause) و در نهایت دکمه‌ای با نشان تلفن (برای پاسخ‌گویی به تماس وارد به موبایلی که از طریق بلوتوث به اسپیکر متصل شده) قرار دارد.

نگه داشتن طولانی‌مدت‌تر دکمه‌های پرش به آهنگ بعدی و قبلی به ترتیب منجر به افزایش یا کاهش صدا می‌شود و بدین‌ترتیب نمی‌توان از آنها برای حرکت روی آهنگ فعلی در حال پخش استفاده کرد. این دکمه‌‌ها با اینکه برجستگی خاصی نداشته و در روزهای اول استفاده برای یافتن آنها باید به این قسمت نگاه کرد اما در عوض از فیدبک مناسبی برخوردارند و زیر انگشت به خوبی فشرده می‌شوند.
زیر درپوش پلاستیکی بزرگ سمت راست سوئیچ خاموش و روشن کردن اسپیکر همراه با یک پورت USB، یک جک ۳.۵ میلی‌متری و یک درگاه microSD و البته یک پورت microUSB برای شارژ کردن باتری داخلی اسپیکر قرار دارد.

بررسی اسپیکر بلوتوثی تسکو TS 2370؛ طراوت صدای فراگیر

با اتصال دیوایس‌های همراه همچون گوشی موبایل به پورت USB فول ‌سایز حاضر در این قسمت می‌توان از باتری داخلی اسپیکر به‌عنوان پاوربانک استفاده کرد و متصل کردن هر USB فلش‌ حاوی فایل صوتی به این پورت نیز به صورت اتوماتیک باعث پخش شدن فایل‌های موسیقی روی این حافظه می‌شود. این ماجرا در مورد درگاه microSD نیز ظاهرا به همین صورت تکرار می‌شود. جک ۳.۵ میلی‌متری این قسمت به عنوان AUX عمل می‌کند و می‌توان صدای خروجی از هر منبع صوتی را از طریق یک کابل معمولی به اسپیکر منتقل کرد.
یک نکته منفی در این بخش، صدای بسیار بلندی‌ست (یکی دو ثانیه ابتدایی یکی از زنگ‌های پیش‌فرض گوشی‌های موبایل سامسونگ) که هر بار با روشن کردن اسپیکر به گوش می‌رسد و ظاهرا راهی هم برای حذف آن وجود ندارد و از این گذشته دکمه پاور سمت روشن یا خاموش بودن را به کاربر نشان نمی‌دهد و به جز چراغ کم‌نور بلوتوث و البته صدای نچندان دلچسبی که در بالا اشاره شد راهی برای تشخیص خاموش یا روشن بودن اسپیکر وجود ندارد.
عملکرد : صدای بم بالا، صدای زیر متوسط، باتری متوسط
جدا از موارد گفته شده بی‌شک وظیفه اصلی یک اسپیکر، به پخش صدا در آن تعلق دارد؛ در ۲۳۷۰ با دو اسپیکر با توان ۳ واتی RMS و در مجموع ۶ وات توان خروجی روبرو هستیم که برای دیوایسی در این ابعاد مناسب خواهد بود. در تست صدای این اسپیکر با توان مناسب و راضی‌کننده‌ای روبرو هستیم که حتی در فضای آزاد و محیط‌های خارجی نیز به خوبی نیازهای کاربران را برآورده می‌سازد. همانطور که اشاره شد اسپیکرهای استریوی این مدل در یک سمت و بخشی که نشان TSCO قرار دارد، جای گرفته‌‌اند و اسپیکر سمت راستی وظیفه پخش صداهای با فرکانس پایین (صداهای بم) را بر عهده داشته و از اسپیکر سمت چپ صداهای با فرکانس بالا (صدهای زیر) به گوش می‌رسد.
از کیفیت صدهای بم این مجموعه بیشتر از صداهای زیر آن می‌توان رضایت داشت و از این رو در پخش موزیک‌های پاپ با تمپوی بالا عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.
شرکت سازنده در مورد دوام باتری حاضر در این مدل اعداد و ارقامی را ارائه نکرده اما در تست دستگاه در دنیای واقعی دوام متوسط رو به بالایی دیده شد و با یک بار شارژ به سادگی می‌توان چندین روز از آن در برهه‌های یکی دو ساعته استفاده کرد. شارژر همراه این اسپیکر ارائه نشده اما می‌توان از شارژرهای معمول microUSB گوشی‌های موبایل بدین منظور بهره برد.
یک نکته منفی در عملکرد این اسپیکر که پیش از این در یکی دیگر از محصولات این شرکت نیز دیده بودیم، یک سر روشن بودن دستگاه تا زمان تخلیه کامل باتری و تعریف نشدن حالت Stand-by و خاموش شدن خودکار برای آن است. به بیان دیگر تا زمانی که سوئیچ خاموش و روشن این اسپیکر روی حالت روشن باشد فارغ از اینکه دیوایسی به آن متصل باشد یا نباشد یا اینکه در حال پخش موسیقی ست یا خیر، اسپیکر تا خالی شدن کامل باتری روشن می‌ماند.

 

بررسی اسپیکر بلوتوثی تسکو TS 2370؛ طراوت صدای فراگیر

نتیجه

اسپیکر تسکو TS 2370، اسپیکری زیبایی با طراحی شیک و چشم‌نواز است؛ از فرم و شکل این مدل می‌توان رضایت داشت و در سفر و پیک‌نیک‌های تفریحی همراه جذابی برای شما خواهد بود. گزینه‌های اتصال فراوان شامل بلوتوث، کارت حافظه، AUX و USB فول سایز، شرایط ایده‌آلی برای متصل کردن هر دیوایس پخش‌کننده موسیقی به این بلندگو را فراهم می‌کند و عملکرد آن به عنوان تلفن با دارا بودن میکروفون و دکمه کال نیاز به قطع گوشی موبایل متصل به دستگاه برای پاسخگویی به تماس را از میان برده و می‌توان با خود اسپیکر به تماس وارد به موبایل پاسخ داد. صدای دستگاه متوسط رو به بالاست و باتری آن نیز دوام مناسبی را ارائه می‌کند. از سوی دیگر تعریف نشدن حالت Stand-by برای این اسپیکر می‌تواند در صورت فراموشی خاموش کردن اسپیکر منجر به تخلیه چند ساعته باتری شود و استفاده از بلوتوث نسخه ۲.۱ نیز به خصوص در مصرف باتری چندان به نفع کاربران عمل نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا