چگونه با گوشی هوشمند از خورشیدگرفتگی عکس بگیریم؟

اپل چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که گوشی هوشمند آیفون می تواند با دوربین دیجیتالی خود بدون بروز هرگونه مشکل از این خورشیدگرفتگی عکاسی کند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – این هفته در تاریخ ۲۱ آگوست ساکنان منطقه آمریکای شمالی می توانند ناظر یکی از نادرترین رویدادهای نجومی قرن باشند. در این خورشیدگرفتگی بزرگ که از آن با عنوان «مسیر کامل» یاد می‌کنند سایه ماه روی خورشید می‌افتد و ساکنان نیمه شمالی قاره آمریکا این اتفاق را از نزدیک می‌بینند. با توجه به اشعه‌های مضر خورشید متخصصان توصیه می‌کنند که افراد با چشم غیرمسلح خورشیدگرفتگی را مشاهده نکنند. ولی از آنجایی که بیشتر مردم یک دستگاه گوشی هوشمند مجهز به دوربین دیجیتالی در جیب خود دارند، به کمک آن می‌توانند خورشیدگرفتگی را ببینند.

شرکت اپل چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که گوشی هوشمند آیفون می تواند با دوربین دیجیتالی خود بدون بروز هرگونه مشکل از این خورشیدگرفتگی عکاسی کند و البته این همه ماجرا نیست. اگر شما تصمیم دارید تصاویر مستند با کیفیت مناسب از این اتفاق تهیه کنید و به گوشی هوشمند خود بسنده کرده‌اید بهتر است توصیه‌های کامل‌تری را در اختیار بگیرید.

گروه توسعه‌دهنده دوربین دیجیتالی دستگاه‌های موبایلی اپل در بیانیه خود توضیح داد: «شما هم‌اکنون می‌توانید آیفون خود را به سمت خورشید بگیرید تا از آن عکسبرداری کنید. حسگرهای دوربین و لنز آن به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به نیاز شما پاسخ می‌دهند. به صورت مشابه زمانی که خورشیدگرفتگی صورت میگیرد با دوربین آیفون به راحتی می‌توانید به خورشید نگاه کنید و بدون آنکه مشکلی برای چشمان شما به وجود آید از آن عکسبرداری کنید».

همان طور که می‌دانید لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک است و هم‌اکنون برای نخستین بار شرکت ال‌جی دوربین مخصوص گوشی‌های هوشمند با دیافراگم f/1.6 را تولید کرده است تا حجم بیشتری از نور وارد دوربین شود. در مجموع دوربین‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند فیلترهای مختلف دارند که میزان نور وارده را تنظیم می‌کنند. علاوه بر این بخش اعظم مردم از حالت اتوماتیک برای عکسبرداری با گوشی استفاده می‌کنند و همین قابلیت باعث می‌شود نرم‌افزار مخصوص دوربین دیجیتالی به صورت خودکار حالتی را در نظر بگیرد که نور به اندازه کافی وارد دوربین شود تا وقتی که به خورشید هم نگاه می‌کنید مشکلی برای چشمان شما ایجاد نشود.

چگونه با گوشی هوشمند از خورشیدگرفتگی عکس بگیریم؟

به هر حال، اگر قصد داشته باشید با دوربین دیجیتالی نصب شده روی گوشی هوشمند خود از خورشید عکس بگیرید و سراغ دوربین‌های حرفه‌ای DSLR نروید، با دنبال کردن روش‌های زیر می‌توانید بهترین و حرفه‌ای‌ترین عکس‌ها را در اختیار داشته باشید:

  • به سایه‌هایی که توسط خورشیدگرفتگی ایجاد می‌شود توجه کنید: این نخستین گامی است که باید بردارید. اگر می‌خواهید شبکیه چشم‌تان با مشکل مواجه نشود بهتر است به این مسئله توجه کنید. با توجه به اینکه بخش اعظم عینک‌های آفتابی فروخته شده در بازار قابلیت پشتیبانی از استاندارد ISO 12312-2 را ندارد، بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از آنها در مقابل نور مستقیم خورشید مضر است و نمی‌تواند از شما محافظت کند. در این شرایط بهتر است با توجه به سایه‌های ناشی از خورشیدگرفتگی دوربین دیجیتالی خود را به کار برید.
  • عینک مخصوص چشمان خود را برای دوربین هم به کار برید: بدیهی است که اگر بدون استفاده از هر گونه فیلتر برای دوربین دیجیتالی از خورشید عکس بگیرید مشکلی برای گوشی هوشمند شما ایجاد نمی‌شود. ولی اگر قصد دارید لنز شما در سلامت کامل باشد و کیفیت عکس‌ها در بهترین حالت باشد، بهتر است فیلتر مشابه عینک‌های مخصوص تماشای خورشیدگرفتگی را برای دوربین خود به کار برید و از این طریق بتوانید عکس‌های باکیفیت‌تری در اختیار داشته باشید. این لنزها با قیمت ارزان مخصوص گوشی های اندرویدی یا آیفون فروخته می‌شوند و روی دوربین قرار می‌گیرند. با این فیلترها حجم نور دریافتی را در بهترین حالت مدیریت می‌کنید.
  • از یک سه‌پایه استفاده کنید: این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید عکس‌های بهتری تهیه کنید. زمانی که خورشیدگرفتگی کامل می‌شود بین ۲.۵ تا ۳ دقیقه زمان دارید تا بتوانید عکس‌های خود را از این رویداد تهیه کنید. بر این اساس اگر سه‌پایه در اختیار داشته باشید می‌توانید در بهترین زاویه بهترین عکس‌ها را بگیرید.
  • پیش از خورشیدگرفتگی فیلترهای مخصوص را روی دوربین خود نصب کنید: با این کار پیش از آنکه خورشیدگرفتگی کامل شود آمادگی کامل دارید و در زمان کوتاهی که خورشید به طور کامل می‌گیرد، می‌توانید با خیال راحت بدون هر گونه مشکل عکس بگیرید. این فیلترها برای فیلمبرداری هم بسیار مناسب هستند و نور تابیده شده به دوربین را تنظیم می‌کنند.

چگونه با گوشی هوشمند از خورشیدگرفتگی عکس بگیریم؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا