آیا مدیرعامل اپل واقعا به ترامپ قول ساخت ۳ کارخانه جدید را داده است؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود اپل تمایلی به راه‌اندازی کارخانه در کشور آمریکا نداشته باشد این است که تامین کنندگان قطعات مورد نیاز اپل در کشور چین واقع شده‌اند و اگر قرار باشد این قطعات به آمریکا بیایند و محصول نهایی در کشور آمریکا ساخته شود، قیمت آن بسیار افزایش میابد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – سه‌شنبه گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرد که «تیم کوک» مدیرعامل شرکت اپل به او قول داده است که در کشور آمریکا سه کارخانه «بزرگ، بزرگ، بزرگ» راه‌اندازی کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که آقای کوک به او گفته است شرکت اپل تصمیم دارد در کشور آمریکا فعالیت‌های خود را گسترش دهد و فرآیندهای کارخانه‌ای به خاک آمریکا برگردد. با این وجود اپل از همان ابتدا هیچ تمایلی نداشت برای خود کارخانه داشته باشد و همیشه از دیگر کارخانه‌ها کمک می‌گرفت تا محصولات آن را با استاندارد و کیفیت مورد نظر تولید کنند. شرکت اپل با همه ثروت و دارایی خود هم‌اکنون فقط یک کارخانه دارد که در کشور ایرلند واقع شده است.

سیاست اپل برای استفاده از شرکت‌های پیمانکار و تولید محصولات به کمک آنها ترامپ را عصبانی کرده است و به همین خاطر او در کمپین تبلیغاتی خود پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفته بود که این شرکت می بایست فرآیند تولید دستگاه‌های موبایلی خود را به آمریکا برگرداند. در حال حاضر راینه «مک پرو» در کشور آمریکا ساخته می‌شود و این تنها محصول آمریکایی اپل است. کارخانه‌هایی که این کامپیوتر را برای اپل تولید می‌کنند در شهرهای آوستین، تگزا، فریمونت و کالیفرنیا واقع شده‌اند و البته این شرکت‌ها هم به صورت پیمانکاری با اپل فعالیت دارند.

آیا مدیرعامل اپل واقعا به ترامپ قول ساخت ۳ کارخانه جدید را داده است؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود اپل تمایلی به راه‌اندازی کارخانه در کشور آمریکا نداشته باشد این است که تامین کنندگان قطعات مورد نیاز اپل در کشور چین واقع شده‌اند و اگر قرار باشد این قطعات به آمریکا بیایند و محصول نهایی در کشور آمریکا ساخته شود، قیمت آن بسیار افزایش میابد. اگر اپل تصمیم بگیرد قطعات مورد نیاز گوشی هوشمند آیفون و رایانه لوحی آیپد را از کشور چین وارد خاک آمریکا کند و محصول نهایی در آمریکا سرهم شود، بی‌تردید این مسئله روی سود اپل تاثیر منفی می‌گذارد. شرکت اپل در کشور آمریکا مجبور است برای کارمندان هزینه بیشتری پرداخت کند و در نتیجه این اتفاق باعث می‌شود درآمد اپل کاهش یابد و قیمت محصول بالاتر برود. «کارولینا میلانزی» یکی از تحلیلگران سرشناس مرکز «کِرِیتیو استراتژی» در این خصوص گفت:‌ «اپل نمی‌تواند از همکاری با شرکت‌های کوچک آمریکایی برای تولید رایانه مک به جایی برسد که سه کارخانه بزرگ در خاک آمریکا تاسیس کند».

بر این اساس توضیحی که ترامپ داد و اعلام کرد «تیم کوک» به او قول ساخت این سه کارخانه را داده به چه معنی بوده است؟ مجبور هستیم این روزها منتظر بمانیم تا اپل در این زمینه پاسخ صریح و روشن منتشر کند. این نکته بسیار مهم است که پس از اعلام خبر مذکور توسط رئیس جمهور آمریکا اپل هیچ عکس‌العملی نشان نداد و آن را تایید یا تکذیب نکرد.

ترامپ از مدت‌ها قبل تلاش فراوان کرده بود تا بتواند اپل را متقاعد کند که فرآیند تولید محصولاتش را به آمریکا بیاورد. او برای این کار تصمیم گرفت مالیات‌ها را کاهش دهد و پیشنهادهای ویژه به اپل بدهد. شرکت اپل هم‌اکنون به‌ازای هر سهام خود ۴۰ دلار خارج از مرزهای آمریکا دارد و در مجموع سرمایه‌های نقدی آن ۲۵۰ میلیارد دلار محاسبه می شود. مالیات دولت آمریکا برای ورود پول‌های خارجی به داخی این کشور ۳۵ درصد است و بنابراین اگر اپل تصمیم داشته باشد سه کارخانه مذکور را بسازد یک‌سوم پول‌های خود را از دست می‌دهد. اما ترامپ اعلام کرده است که برای این شرکت مالیات‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا