خریداران آیفون، کلاه سرشان نرود

این روزها کم نیستند سودجویان که در بازار اقدام به فروش گوشی های بازسازی شده یا ریفربیشد (refurbished) به جای گوشی های آکبند آیفون می کنند.

موبنا – به گوشی هایی که بنا به دلایلی ازجمله مشکل دوربین، مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری یا استفاده در یک رویداد خاص به کارخانه مرجوع شده و پس از رفع ایراد به بازار برگردانده می شوند، اصطلاحا refurbished یا بازسازی شده می گویند.
البته کارخانه روی جعبه محصول مورد نظر کدی را به همراه شماره سریال قید می کند تا خریدار هنگام خرید بداند کالایی که می خرد، از نوع refurbished است. البته بد نیست بدانید که این کالاها به قول معروف دست دوم یا مشکل دار محسوب نمی شوند، بلکه به دلیل اینکه یک بار جعبه آن باز شده و ایرادش برطرف شده به آن refurbished یا بازسازی شده گفته می شود.
در تمام دنیا مرسوم است که گوشی های refurbished با قیمتی ارزان تر به فروش می رسد؛ این رقم در کشورهای مختلف ۱۰۰ دلار یا ۳۰۰ درهم و معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.
در حالی که پیش تر تعداد اندکی از نسخه های refurbished وارد بازار می شد، به تازگی تعداد این گوشی ها زیاد شده است و بدون آگاهی خریدار و با قیمت نسخه آکبند در اختیار آنها قرار می گیرد.
گزارش ها حاکی است غیر از کالاهای قاچاقی که به وفور در بازار موجود است، تعداد گوشی های ثبت سفارش شده از سوی واردکنندگان قانونی نیز زیاد شده و مدل های بازسازی شده به جای مدل آکبند ثبت سفارش می شوند.
بر این اساس به خریداران توصیه می شود هنگام خرید گوشی های آیفون حتما دقت کنند که در کنار شماره سریال، کدی قرار دارد که نشان می دهد آن گوشی نسخه ای است که قبلا مشکل داشته و رفع ایراد شده یا در کل آکبند است و قیمت این دو با هم حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان متفاوت است. البته موضوع به این معنی نیست که گوشی موردنظر مشکل دارد، اما بر اساس قوانین، به دلیل باز شدن و رفع ایراد آن دستگاه، باید با قیمت کمتری در اختیار مشتری قرار گیرد.
مساله دیگری که خریداران باید هنگام خرید مراقب باشند، اکتیو (فعال) بودن یا نبودن گوشی است.
در بسیاری از موارد دیده شده که خریداران آیفون پس از خرید متوجه می شوند که گوشی آنها قبلا روشن شده است. این گوشی نیز از قیمت کمتری نسبت به نسخه آکبند برخوردار است اما معمولا فروشنده این موضوع را به خریدار اعلام نمی کند و گوشی را با قیمت بالاتری به فروش می رساند.
بر این اساس کاربر هنگام خرید باید به سایت اپل مراجعه کرده و شماره سریال گوشی خود را وارد کند. پس از واردکردن این شماره، مشخص می شود که گوشی قبلا فعال شده است یا خیر.
یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید آیفون لازم است کاربران به آن توجه کنند، برچسبی است که روی جعبه قرار دارد.
برخی از گوشی ها دارای برچسب هستند و به آنها اصطلاحا در بازار ایران «آیفون لیبل» گفته می شود.
این گوشی ها به هر دلیلی خراب بوده و برای اپل ارسال شده است. کارخانه گوشی را تعویض کرده اما داخل همان جعبه قدیمی گذاشته و مجددا ارسال کرده است.
شماره سریال درج شده روی جعبه گوشی با شماره سریال خود گوشی متفاوت است، بر این اساس لیبل قرارگرفته روی جعبه شماره سریال گوشی جدید است. این گوشی نیز قیمت کمتری از نسخه آکبند دارد. اما بارها مشاهده شده که این گوشی ها نیز با قیمت گوشی آکبند در بازار ایران به فروش می رسند.
از دیگر مواردی که در بازار وجود دارد و معمولا مشتریان متضرر می شوند، تعویض هدفون، آداپتور و کابل اصلی گوشی های آیفون است.
قیمت نسخه اصلی هدفون بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، آداپتور ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و کابل ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است که به طور میانگین همین لوازم جانبی داخل جعبه گوشی، قیمتی برابر ۳۵۰ هزار تومان دارد. اما بسیاری از سودجویان نسخه اصلی لوازم جانبی گوشی ها را از جعبه خارج کرده و نسخه تقلبی آن را که قیمتی یک سوم نسخه اصلی دارد، قرار می دهند و به این شکل مشتری متوجه تعویض این قطعات نمی شود.
بعد این لوازم در بازار آزاد به قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد. این موضوع نه تنها به لحاظ اقتصادی به ضرر خریدار است، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون انفجار و آتش سوزی دستگاه نیز بشود؛ چرا که لوازم تقلبی استاندارد نیستند و ممکن است خسارات جانی و مالی هم در پی داشته باشند.
بنابراین به کاربران توصیه می کنیم هنگام خرید گوشی حتما چه شماره سریال و چه لوازم جانبی گوشی را چک کنند که متضرر نشوند.

 منبع: روزنامه فناوران | نویسنده: ساحره چمنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا