۲۲ هزار نفر حاضر شدند به‌ازای خدمات وای-فای دستشویی تمیز کنند!

این شرکت در متن طولانی که شبیه به دیگر متن‌های ارایه شده از سوی شرکت‌های مختلف بود بندهایی را اضافه کرد که هیچ یک از کاربران در صورت خواندن آن راضی نبودند قبول کنند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – آیا تاکنون پیش آمده است برای آنکه یک اپلیکیشن یا خدمات یک سایت اینترنتی را در اختیار بگیرید تمام جزییات و توضیحاتی که در بخش ابتدایی نوشته شده است و می‌بایست زیرا آن را به نشانه موافقت تیک بزنید، خوانده‌اید؟ کاربران معمولا بدون آنکه این متن طولانی را بخوانند و به تمامی بندهایی که شرکت ارایه دهنده سرویس نوشته است توجه کنند، سعی می‌کنند با قبول کردن متن از این مرحله به سرعت عبور کنند و سرویس مورد نظر را در اختیار بگیرند.

یک شرکت بریتانیایی برای آنکه نشان دهد هیچ کاربری به این متن‌های طولانی توجه نمی‌کند و آن را نمی‌خواند اقدام جالبی انجام داد. این شرکت که «پِرپِل» نام دارد متن مشابهی را ارایه کرد تا کاربران با قبول کردن آن بتوانند در رستوران‌های بزرگ و زنجیره‌ای این کشور به صورت اریگان خدمات اینترنت وای-فای دریافت کنند.

این شرکت در متن طولانی که شبیه به دیگر متن‌های ارایه شده از سوی شرکت‌های مختلف بود بندهایی را اضافه کرد که هیچ یک از کاربران در صورت خواندن آن راضی نبودند قبول کنند. در این متن نوشته شده بود که اگر کاربران این متن را قبول کنند می‌بابست به ازای استفاده از خدمات وای-فای اقدامات زیر را انجام دهند:

  • تمیز کردن مدفوع حیوانات در پارک‌های محلی
  • ایجاد مکان مناسب برای زندگی کردن سگ‌ها و گربه‌های خیابانی
  • مسدود کردن یا باز کردن راه فاضلاب به صورت دستی
  • تمیز کردن سرویس بهداشتی عمومی در پارک‌ها، جشنواره‌ها و کنسرت های محلی
  • مراقبت از حلزون‌ها در اماکن عمومی برای زنده ماندن آنها
  • جدا کردن آدمس از سطح خیابان‌ها

۲۲ هزار نفر حاضر شدند به‌ازای خدمات وای-فای دستشویی تمیز کنند!

لازم به ذکر است بیش از ۲۲ هزار نفر با تیک زدن پایین متن مذکور موافقت کردند به ازای دریافت خدمات رایگان وای-فای این کارها را انجام دهند و البته در این متن گفته شده بود هر کدام از آنها می‌بایست معادل ۱۰۰۰ ساعت در این زمینه کار کنند.

البته شرکت «پِرپِل» قصد نداشت با این کار مردم را مجبور کند کارهای یاد شده را انجام دهند و فقط می‌خواست نشان دهد کاربران بدون آنکه این متن‌های طولانی را بخوانند، آنه را قبول می‌کنند. این اقدامات در بخش «بندهای خدمات عمومی» در این متن آورده شده بود و نکته جالب این بود که شرکت بریتانیایی یک جایزه ویژه در نظر گرفته بود تا هر کس که متن را بخواند و با آنها در مورد این کارها صحبت کند، جایزه مذکور را در اختیار بگیرد. لازم به ذکر است در تمام دوره آزمایش تنها یک نفر با این شرکت تماس گرفت.

لازم به ذکر است در تاریخ ۲۸ مه ۲۰۱۸ یک جلسه ویژه در اتحادیه اروپا برگزار می‌شود تا بر اساس آن جزییات لازم برای نوشتن شرایط و ضوابط استفاده از خدمات سایت‌ها و نرم‌افزارها بررسی شود و اروپا بتواند این متن‌های طولانی را به حداقل برساند تا کاربران آن را بخوانند.

دکمه بازگشت به بالا